Fixa boulder!

Hejhej!
Jag var ute och gick i skogen idag och hittade en STOR sten som ser ut att ha bra potentail för att bli klättrad på. Den hade start både med och utan överhäng och jag blev väldigt sugen på att fixa iordning den. En av anledningarna till att jag vill fixa den är för att jag bor väldigt nära.

Till frågorna!
Får jag ta bort mossa och skit hur jag vill?
Det ligger en del obekväma stenar i marken som man kan ramla och slå sig på, får jag ta bort dom hur som helst?
Stenen ligger ganska nära ett elljuspår så det är kanske någon idrottsförening som äger marken?

Sen om jag nu får göra hur jag vill så har jag lite fler frågor.
Har aldrig gjort ngt sånt här förut så om någon vet ett super effektivt sett att få bort massa mossa från en sten på så skulle det uppskattas.

Tack på förhand! Peter
 
Det kan vara en idé att skapa dialog med markägaren, även om jag är säker på att merparten av landets borstade block är borstade utan någon form av godkännande. Att flytta sten som ligger runt blocket lär det inte vara någon som säger något om.

För rensning gäller borste av god kvalitet. Det är inte alltid supereffektivt och det kan ta sin lilla tid men det beror också på hur petig man är. Att bara borsta upp grepp är inget större jobb men det kanske inte heller blir en lika trevlig sten att klämma på, beroende på vem du frågar.
 
Jag brukar använda sunt förnuft. Ligger blocket 50 meter från en villa är det rätt smart att ta reda på markägare och få tillstånd innan man ens sätter borsten i mossan.

Ligger det mitt ute i skogen är det bara att borsta loss, tycker jag. Men självklart är det bra att kontakta markägaren även om det är mitt ute i vildmarken, så att man inte krockar med ett jaktlag eller förargar någon helt i onödan.

Lycka till! Posta gärna förare på www.sverigeforaren.se också.
 
Bra tips här.

Men delen om att borsta leder, finns det nån guide eller ett par bra tips så man inte slösar 3 timmar med nybörjarmisstag?
 
Men delen om att borsta leder, finns det nån guide eller ett par bra tips så man inte slösar 3 timmar med nybörjarmisstag?

Är det leder eller boulders du vill göra? Boulders är ju bara att hitta ett block, kontakta markägaren om möjligt, borsta och och plocka bort lite löst och testa. Samt inte chippa klippan. Chippa är att bruka övervåld mot stenen som att till exempel borra eller hacka loss saker som sitter fast.

Leder är lite mer meck men väldigt roligt. Fråga i sportklätterforumet om du undrar mer om denna ädla konst. :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...