töja di lite bara, skor?

hejhopp
Vet att detta är lite tveksamt... men mina skor är attans så tajta, vet ju att dom dom ska sitta åt och ont ska de göra.. men funderar åndå om det skulle kunna gå och forma dom lite bättre,, tänkta med varmt vatten,lite försiktigt så där, 50 grader kanske...
är det nån som har testat eller vet nått?
 
Jag har en liten ritual jag går igenom när jag köpt nya skor.

1. Sätt på dig dubbla raggsockor
2. Sätt på dig skorna. Ett visst mått av beslutsamhet kan vara essentiellt för genomförandet
3. Fukta skorna med en blomspruta
4. Värm/torka skorna med en hårfön. OBS! Du ska stå upp under hela proceduren, inte sitta ner. Du vill ju att skorna ska formas efter fötterna som de är när du står på stegen
5. När skorna är torra och dina fötter helt bortdomnade, ta av dig skorna och sockorna och låt fötterna hämta sig en aning.
6. Prova skorna. Om de inte töjt sig tillräckligt, upprepa proceduren.

Det är precislika jobbigt och gör så ont som det låter men är ett snabbt sätt att töja skorna på samtidigt som de anpassar sig efter fötterna.

Vad du än gör, värm inte skorna för mycket. Limmet smälter vid hyffsat låg temperatur. Jag försökte ta genvägen med micron en gång med ett skomakarbesök för att limma tillbaka sulan som resultat.
 
Metoden som rekommenderas ovan är mycket bra. Om skorna inte töjer sig och man upprepar förfarandet så kommer fötterna att anpassa sig, vilket går lika bra! (om du nu inte har andra skor som är större... ;-))

Ett bekvämare alternativ är att använda skoblock, men då missar du möjligheten att komprimera fötterna...

Tyvärr är många skomodeller mycket envisa eftersom det är så mycket gummi runt foten.
 
Det är bara en myt att skorna ska vara så tighta. dagens klätterskor är grymt bra, köp de inta så små nästa gång. Hasse Häggqvist använder tofflor stora som båtar så han inte behöver ta av sig de mellan problemen och han har ändå klättrat sva 8a!!!
 
Dessutom är det mycket bättre med alkohol också för att fötterna ska domna bort. För att inte tala om viljestyrkan.
 
På skomakeriet jag jobbade på förut använde vi en sk. "skoläster".
Med den kunde man pressa ur skon i alla dimentionsioner, tar 1-2 dygn och kostar ca 80kr. (billigare i storstäder, vi hade nästan monopol i lilla falun:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.