Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Haha tackar för de vänliga orden! Kul att du gillar den. Inspirerar till att fortsätta på denna bana ☺️
Ingen signatur på tyvärr. Stålstämpel alternativt etsningsutrustning står på inköpslistan.
 
KJ Erikssons fiskfilékniv är en trevlig modell med sitt 150 m långa och 1,65 tjocka blad i Sandvik 12C27M (Modified) samt greppet i ask. Tången är av 3/4-typ och nitarna av mässing.

Slidan av det traditionella stuket med en tryckknapp och reklam-logo för en amerikansk sportfiskefirma. En av grundarna till den här firman uppfann tydligen Muddler-flugan!?! Hans namn är Don Gapen. Firmans namn är "The Gapen Tackle Company".

Jag ropade som vanligt in kniven på Tradera. Kniven var inte helt billig. Vad ägaren tyvärr hade "glömt" att informera om i beskrivningen var att kniven är en så kallad "sekunda" vara, det vill säga en vara som uppvisar en del tillverkningsbrister. Bland annat stod en av nitarna till greppet ut med ca en halv mm och finishen på greppet var uselt. Spetsen har också vid något tillfälle blivit böjd.

Alla felen är nu åtgärdade och greppet inoljat med Ballistol. Från att ha varit urblekt och intetsägande så är nu handtaget vacker marmorerat med en djup rödbrun färg.

Allt som allt en trevlig kniv som jag förmodligen kommer att modda genom att avlägsna det överdrivna fingerskyddet. Det vill säga, om jag nu skall använda kniven över huvud taget :).

~Paul~
 

Bilagor

  • Min KJ Eriksson fiskfilëkniv, 1.jpg
    Min KJ Eriksson fiskfilëkniv, 1.jpg
    59.8 KB · Visningar: 521
KJ Erikssons fiskfilékniv Alla felen är nu åtgärdade

~Paul~

Håller med MAW, mycket trevlig, om man tar bort det där monstruösa fingerskyddet ja :)

Min tanto är så gott som klar, bara lite putsning av metalldelar och slipa eggen som återstår. Gick all-in på att bränna eket, blev rätt ok ändå.
Tänkte lite enklare projekt härnäst, en allkniv som funkar för jakt. Vad tror ni om profilen?
 

Bilagor

  • 68794289-DC58-4059-B1A2-E248ECFFF39A.jpg
    68794289-DC58-4059-B1A2-E248ECFFF39A.jpg
    204.8 KB · Visningar: 445
  • AF7D8BE5-E02C-4ECD-A7E1-C1C5495B6CBA.jpg
    AF7D8BE5-E02C-4ECD-A7E1-C1C5495B6CBA.jpg
    29.1 KB · Visningar: 438
Bra jobbat henjon! Jag måste verkligen greja en stämpel också inser jag. Förresten, der där ser inte ut som en tantospets?

Angående jaktmodellen så tycker jag att det ska vara lite mer buk på en sådan kniv och mer drop point än spear point. Men den blir säkert snygg, det tvivlar jag inte på!
 
Bra jobbat henjon! Jag måste verkligen greja en stämpel också inser jag. Förresten, der där ser inte ut som en tantospets?

Angående jaktmodellen så tycker jag att det ska vara lite mer buk på en sådan kniv och mer drop point än spear point. Men den blir säkert snygg, det tvivlar jag inte på!

Det finns ett tiotal olika traditionella typer av tantoblad, varav denna väl närmast är en "hira", den saknar dock den diamantform en hira normalt har. Jag antar att du primärt avser den mer "triangulära" spetsen, men det är som sagt bara en (1) variant rent traditionellt. Att jänkarna försökt ta över konceptet ser jag personligen som helt ointressant. Men summa summarum, om man ska vara noga, så är min variant eg. inte mer än en "tantoinspirerad" kniv.

All/jaktkniven är mest en vilja att prova något nytt. Alla knivar är ju kompromisser i någon mån, och denna tänkte jag kan fungera lite bättre som buköppnare än de sedvanliga med djup buk och drop point, som du nämner. Jag bara testar runt och ser hur det blir, som vanligt :)
 
Vad planerar du för skaft och slire?

Funderar på olivrotvril, har biten nedan som ropar efter att bli något. Har aldrig jobbat med oliv, så det är kul. Kan dock bli lite ”mycket” då jag planerar att lämna ”raspstrukturen” vid handtaget, det blir ju ett naturligt file work. Får se hur det känns. Slira blir läder, har nu två stycken jag behöver sy ihop.
 

Bilagor

  • 777FD002-D8E9-4371-8877-2ED993D4F430.jpg
    777FD002-D8E9-4371-8877-2ED993D4F430.jpg
    34.9 KB · Visningar: 367
Fin träbit. Ska själv köpa på mig lite mer närmsta tiden. Det är speciellt med fint trä, slipa olja vaxa etc. Trevlig del av knivmakeriet.
 
Fin träbit. Ska själv köpa på mig lite mer närmsta tiden. Det är speciellt med fint trä, slipa olja vaxa etc. Trevlig del av knivmakeriet.

Absolut! Det var så det hela började för mig, kärlek för trä och behov att modifiera handtaget på vissa av de knivar jag använde mest. Har en sjukt fin lindvril som ligger och väntar på sitt öde, utöver allt jag sågat ihop från min egen trädgård. Att stabba själv är på topp 5-listan för hobbyutvecklingen för mig
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...