Hur många använder pitzips/ventilationshål i sina skaljackor?

Pitzip på skaljacka

  • Skulle aldrig köpa en jacka utan pitzip, använder dom jämt

    Röster: 35 53.8%
  • Det kan vara bra att ha, jag ser det som plus om jackan har såna men inte avgörande

    Röster: 19 29.2%
  • Det är bara ännu en detalj som väger, kostar och kan gå sönder. Köper helst jacka utan sånt.

    Röster: 11 16.9%

  • Totala väljare
    65
Det börjar bli dags att pensionera ännu en skaljacka och jag har börjat spana efter en ny. Jag funderar på om jag vill ha ventilation i armhålotena eller inte. När jag skaffade den jackan jag har nu (Arcteryx Alpha SV) tyckte jag att ventilationen verkade vara en väldigt bra idé, men nu många år senare när jackan börjar bli utsliten kan jag nog nästan räkna gånger jag använt dessa ventilationsöppningar. Är det lite för varmt öppnar jag bara fronten, är det mycket för varmt tar jag av jackan helt.

Hur många är det som aldrig skulle skaffa en jacka utan ventilationsöppningar?
 
Jag tycker verkligen om ventilationsmöjligheter och använder dem väldigt mycket. Jag skulle nog inte köpa en jacka utan dragkedjor under armarna
 
Jag använder aldrig ventilationsöppningarna, jag tycker inte att de hjälper ett dugg. Dessutom sitter ofta ryggsäckens axelrem precis där vilket inte direkt förbättrar funktionen.

Jag skulle gärna köpa en jacka utan denna detalj, men det är ju nästan omöjligt nu för tiden.
 
Sidoöppningar tycker jag är ett bra sätt att reglera temperaturen på. Beroende på vindriktning vill jag inte alltid öppna fram, bra då om jag kan öppna i sidan istället. Inte avgörande med dessa öppningar men klart användbara.
 
Jag tycker det är ett måste på skaljacka till aktivitet. Cyklar man drar det rätt bra med luft där också. Har haft både med och utan..
 
Jag har mina armhålsventilationer öppna exakt hela tiden under sommarhalvåret.
Det regnar ytterst sällan uppåt.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
MIn erfarenhet är att det ventilerar dåligt i armhålorna eftersom man mest har armarna neråt längs med kroppen och man "håller igen" hålen. Lite bättre med ventiler på framsidan

/Patrik
 
Jag har dem också i princip alltid öppna någon decimeter. Undantaget kan vara stillasittande i kallväder. Öppnar gärna andra blixtlås och fickor också, men fördelen med dem under armarna är att det inte blåser in så mycket. Skulle inte köpa en "hård" skaljacka som inte har dessa eller motsvarande annan vädring.
 
Jag har en jacka med ett mindre bra ventilationssystem, för mitt användande. Tänkte inte alls på det innan köp.
Framfickorna är detsamma som ventilationen. Passar inte för mitt syfte med fickor, att ha dem öppna... en liten extra innerficka med blixtlås i ena framfickan, men i stort sett för liten för liten plånbok eller nutida mobiltelefon.
(Haglöfs Roc, kanske 5-6 år gammal. Från 2014, tror jag?)
 
Enda chansen att få ett skalplagg att "andas" är att öppna diverse ventilationsöppningar, dvs huvuddragkedjan, fickor och under ärmarna. Så för min del är "pitzips" ett måste. De hjälper luften att cirkulera och ventilera bort fukten.
 
Enda chansen att få ett skalplagg att "andas" är att öppna diverse ventilationsöppningar, dvs huvuddragkedjan, fickor och under ärmarna. Så för min del är "pitzips" ett måste. De hjälper luften att cirkulera och ventilera bort fukten.

Jag skulle säga precis tvärt om. Och jag har fått lära mig en hel del om detta från bl.a. folk som jobbar på Gore-Tex.
Om man stänger jackan helt under fysisk aktivitet så skapas ett övertryck som får membranet i jackan att börja fungera som det ska (och detta kan ta en stund). I början av denna process så kan jag få lite panikkänslor när jag håller på att bli för varm, men det går oftast över direkt om jag är lagom klädd under. Så om du tycker att ditt skalplagg "andas" för dåligt så tror jag att det beror på två saker; antingen är materialet för dålig eller så har du inte tvättat den tillräckligt, vilket behövs för att hålla porerna i membranet fria från svett, smuts och kontaminering från kroppsfetter.
 
Jackan är alltid öppen så mycket som det går. Front och pitzips öppna så mycket som vädret tillåter, ärmsluten öppna på vid gavel och midjeresåren helt lös. Skulle aldrig köpa en sommarjacka utan dragkedjor i armhålorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer123 En som kanske många andra? Kläder 25
gundj Hur många ******-tex finns det? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.