Specialkost på vandringstur

Hej!
Behöver era råd. Jag är allergisk mot medel som ökar hållbarheten, dvs de flesta konserveringsmedlen. Det som händer är att jag börjar svettas kopiöst mycket. Många gånger tänkt göra en svettbehandling inför nästa fjällvandringar, men Svettkliniken rekommenderar inte det. De menar att jag måste hitta annan kost. Det som funkar för mig är torkad mat som upphettas eller tillagas i vatten. Ska bege mig ut på en lång tur och behöver tips på maträtter med torkade produkter. Vad ger er energi?
 
Köp en livsmedelstork eller torka i ugnen. Jag brukar torka köttfärs, svamp, morötter och kål och sedan blötlägga ute, medan jag tillagar kolhydraterna inte sällan blir det i mitt eget fall (men jag har ingen känd livsmedelsöverkänslighet) pulvermos.

Egentligen kan du torka nästan vilka livsmedel som helst. Det finns många trådar här på forumet om att torka sin egen friluftsmat.Bara fantasi sätter gränser.

Jag tror det finns torkad friluftsmat, som inte är frystorkad, eller behandlat med något konserveringsmedel hos friluftsmat (vill minnas att jag köpt en "rödbetsgryta" därifrån för något år sedan.
 
Pemmikan!

Jag har kört pemmikan (inspirerad av hans som gick hela Kungsleden och åt endast pemmikan, sök i forumet) i år på fyra fjällturer.

Rent nötkött och talg. Inga allergener och inget som retar mag/tarmsystemet. Ketogen kost är suveränt under lång och lågintensiv aktivitet som vandring.

Antingen gör jag köttsoppa av det (vatten och salt) eller så äter jag det som det är och då har jag haft pyttelitet honung i och frystorkade (osockrade) blåbär i vid tillverkning.
 
Det er ikke så svårt at törka selv.
 

Bilagor

  • IMG_0958.jpg
    IMG_0958.jpg
    42.1 KB · Visningar: 681
  • IMG_0986.jpg
    IMG_0986.jpg
    61 KB · Visningar: 666
  • IMG_0987.jpg
    IMG_0987.jpg
    35.2 KB · Visningar: 663
  • IMG_1246.jpg
    IMG_1246.jpg
    32.7 KB · Visningar: 670
  • IMG_1273.jpg
    IMG_1273.jpg
    54.9 KB · Visningar: 651
  • IMG_1274.jpg
    IMG_1274.jpg
    56.7 KB · Visningar: 670
Det finns en jättelång tråd här på utsidan som berör torkning av mat. Kolla igenom den.

I stort sett allting går att torka hemma, så länge som det inte är för fett. Fett kan man tillsätta vid tillagningen. En PET-flaska med olja är enkel att ha med sig.

Köttfärs, köttskav och tonfisk är enkla att torka själv.
Röda linser köper du färdigtorkade. De innehåller mycket protein och går snabbt att tillaga.

Kolhydrater får du som vanligt från pasta, couscous, ris, mospulver, mm.

Bönor i olika former är jätteenkla att torka, och återfuktningen går riktigt snabbt.

Tänk ut en maträtt som du vill ha med dig, och så ser vi om den är lämplig att torka =)

/Tomas
 
Bra recept på köttfärssås

Ett recept som funkade bra i vårt fall var denna torkadeköttfärssås.
Vi gjorde flera portioner och åt den sedan omväxlande med parmesanost, oregano och Texmexkryddmix (fast i den sitter kanske ämnen du inte tål?).
Jag tycker det är viktigt att prova hemma innan du testar ute i naturen. Vissa saker som vi tyckte lät gott smakade inget vidare.
Lycka till!
 
Köp en livsmedelstork eller torka i ugnen. Jag brukar torka köttfärs, svamp, morötter och kål och sedan blötlägga ute, medan jag tillagar kolhydraterna inte sällan blir det i mitt eget fall (men jag har ingen känd livsmedelsöverkänslighet) pulvermos.

Egentligen kan du torka nästan vilka livsmedel som helst. Det finns många trådar här på forumet om att torka sin egen friluftsmat.Bara fantasi sätter gränser.

Jag tror det finns torkad friluftsmat, som inte är frystorkad, eller behandlat med något konserveringsmedel hos friluftsmat (vill minnas att jag köpt en "rödbetsgryta" därifrån för något år sedan.

Tack för ditt svar! Känner mig riktigt peppad nu :)
 
Jag har kört pemmikan (inspirerad av hans som gick hela Kungsleden och åt endast pemmikan, sök i forumet) i år på fyra fjällturer.

Rent nötkött och talg. Inga allergener och inget som retar mag/tarmsystemet. Ketogen kost är suveränt under lång och lågintensiv aktivitet som vandring.

Antingen gör jag köttsoppa av det (vatten och salt) eller så äter jag det som det är och då har jag haft pyttelitet honung i och frystorkade (osockrade) blåbär i vid tillverkning.

Inte hört talas om pemmikan tidigare, så det här var bra info och tips för mig. Jättetack för ditt svar!
 
Det finns en jättelång tråd här på utsidan som berör torkning av mat. Kolla igenom den.

I stort sett allting går att torka hemma, så länge som det inte är för fett. Fett kan man tillsätta vid tillagningen. En PET-flaska med olja är enkel att ha med sig.

Köttfärs, köttskav och tonfisk är enkla att torka själv.
Röda linser köper du färdigtorkade. De innehåller mycket protein och går snabbt att tillaga.

Kolhydrater får du som vanligt från pasta, couscous, ris, mospulver, mm.

Bönor i olika former är jätteenkla att torka, och återfuktningen går riktigt snabbt.

Tänk ut en maträtt som du vill ha med dig, och så ser vi om den är lämplig att torka =)

/Tomas

Hej Tomas! Tack för ditt svar. Ska ha det i åtanke, att inte torka för fettrik mat. Som du skriver är det annars enkelt att torka. Mkt upplyftande!
 
Ett recept som funkade bra i vårt fall var denna torkadeköttfärssås.
Vi gjorde flera portioner och åt den sedan omväxlande med parmesanost, oregano och Texmexkryddmix (fast i den sitter kanske ämnen du inte tål?).
Jag tycker det är viktigt att prova hemma innan du testar ute i naturen. Vissa saker som vi tyckte lät gott smakade inget vidare.
Lycka till!

Bra tips där om att laga maten och proväta den hemma innan man ger sig ut i vildmarken! Det ska jag göra. Spanar in köttfärssåsen. Tusen tack för ditt svar!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Specialkost på vandring? Friluftsmat 2
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...