Lågland i maj

Jag funderar till nästa år på att utnyttja den ljusa månaden maj bättre. Utomlands är förstås Skottland det främsta alternativet, men 2009 års tur täckte det kanske väsentligaste, Cairngorms. Så jag är intresserad av svenska alternativ, lätta att ta sig till och från med allmänna transportmedel, med rimligt varierad natur, mycket vattten, både bäckar och sjöar (jag älskar att tälta vid sjöar och sover ldrig i vindskydd) och inte allför snårig och risig terräng. (Jag använder både filter och tabletter till vattenrening.)

Östgötaleden (jag bor i Linköping) har bjudit på en del besvikelser, bl a är den bitvis rätt dåligt underhållen, men sträckorna Rimforsa-Svensbo och Malexander-Boxholm var fina. Två turer har annars varit speciellt givande, Torshag-Katrineholm (mest Sörmlandsleden), mest som styrkebesked efter en trafikolycka, och Ramundeboda-Ånnaboda (även om just Ånnaboda är en plats man inte vill stanna). Båda dessa turer tog 4 dagar.
 
Ingen respons?

och jag som trodde folk skulle bara spruta ur sig tips om sina favoriter.

Nå, kan väl börja med ngt konkret. T ex Skånelden ås till ås, erfarenheter, bra vatten bra tältmöjligheter??
 
Sörmlandsleden

ansluter ju på tusen och ett ställe till olika kommunikationer. Det finns mycket sjöar och vattendrag och går bitvis nära havet om man är sugen på det.

Lönnebergaleden är bitvis fin (kanske bara för att jag kommer därifrån som jag tycker det) och ansluter till andra leder.

/BulteniBo
 
Skåneleden Kust till Kust från Sölvesborg till Osby tror jag uppfyller de mesta av vad du vill ha ut av din tilltänkta maj vandring. Lätt att med tåg komma till Sölvesborg och Osby ligger vid stambanan med frekventa avgångar norrut. Vandringen är vattennära och passerar ett flertal sjöar. Från Sölvesborg går leden genom den bokskogsrika åsen Ryssberget som speciellt under vårens lövsprickning kommer till sin rätt. Naturen är mer lik den i Småland än den i södra och västra Skåne. Proviantering i Glimåkra förutom Sölvesborg och Osby.
 
Höga Kusten

Höga Kusten-leden tycker jag nästan är en "must see" bland svenska vandringar. Leden kan vara ganska ansträngande med stora höjdskillnader, men naturen och vyerna är fantastiska. Terrängen varierar stort, så jag antar att det går att hitta tältplatser efter smak (jag sov i vindskydd och på vandrarhem). Det finns gott om reseberättelser här på utsidan.

Såvitt jag minns gick det hyfsat att ta sig till starten (man fick be busschaffören att stanna till på lämplig plats, men norrlänningar är ju oftast vänliga). Från målet i Övik är det lätt att ta sig hem, och det bör finnas lokalbussar längs vägen om man avbryter tidigare.
 
Kan inte Tiveden vara ett alternativ?

https://www.tiveden.se/


Den sydligaste delen av Bergslagsleden, från Ramundeboda, går ju till stor del genom Tiveden. Från Ramundeboda har jag tidigre gått norrut och som jag minns det blev det tåg till Laxå - de går inte alltför ofta - och sen hade jag tur att en person jag kom i samspråk med där skulle åt samma håll med bil. Annars hade det, OJMR, blivit en nätt promenad till starten.

Men hur är det vid ledens slut? Finns det bra förbindelser till, säg, Askersund, och vidare därifrån?
 
Höga Kusten-leden tycker jag nästan är en "must see" bland svenska vandringar. Leden kan vara ganska ansträngande med stora höjdskillnader, men naturen och vyerna är fantastiska. Terrängen varierar stort, så jag antar att det går att hitta tältplatser efter smak (jag sov i vindskydd och på vandrarhem). Det finns gott om reseberättelser här på utsidan.

Såvitt jag minns gick det hyfsat att ta sig till starten (man fick be busschaffören att stanna till på lämplig plats, men norrlänningar är ju oftast vänliga). Från målet i Övik är det lätt att ta sig hem, och det bör finnas lokalbussar längs vägen om man avbryter tidigare.

En bit att åka. "Stora höjdskillnader" -- för mig som vandrat så mkt i Alperna är det nog det minsta problemet; det är nog mera terrängen och vegetationen som avgör vad som är jobbigt.
 
Skåneleden Kust till Kust från Sölvesborg till Osby tror jag uppfyller de mesta av vad du vill ha ut av din tilltänkta maj vandring. Lätt att med tåg komma till Sölvesborg och Osby ligger vid stambanan med frekventa avgångar norrut. Vandringen är vattennära och passerar ett flertal sjöar. Från Sölvesborg går leden genom den bokskogsrika åsen Ryssberget som speciellt under vårens lövsprickning kommer till sin rätt. Naturen är mer lik den i Småland än den i södra och västra Skåne. Proviantering i Glimåkra förutom Sölvesborg och Osby.

Tack. Noterat.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...