Flockning i fält (vattenrening)

Stort tack för genomarbetat experiment, har nyligen införskaffat en sawyer mini och funderat på hur den bäst används när vattenkällorna är dåliga, såsom på skärgårdsöar eller liknande. Tänker att trangiakastrullen kan agera hink eller är det svårt att diska ur eller olämpligt med aluminiumkärl?

Annars kanske en drybag kan funka.

/Gustav

Tror inte en drybag skulle funka i närheten lika bra. Svårt att hantera utan att röra upp sedimentet när man ska filtrera bort flockarna. Men visst skulle det funka.

Aluminium kan reagera kraftigt med vissa ämnen. Jag hade nog testat hemma för att se vad som händer =)
 
Intressant experiment!
Det finns nog ett och annat prepperscenario där detta skulle kunna vara mycket användbart. T.ex. översvämningar resulterar ju ofta i att varenda ytvattentäkt blir grumlig.

I friluftsliv blir det kanske mer kuriosa. Har till dags dato aldrig kännt mig tvungen att använda så grumligt vatten. Varenda vanlig insjö har ju trevligare vatten än så.

Millbank-säcken är väl tänkt att fungera som försteg till klorering, och som sådant ganska användbart på ett lowtech vis, fast lär väl knappast matcha flockning i slutresultat?
Den stora filterytan är ju ett stort plus.
Kanske kan improviseras med ett par jeans som man rullstänger benen på?

Helt klart mest kuriosa. I Sverige är det nog både enklare och snabbare att leta en annan källa.
Fast jag har stött på situationer där det nog hade varit användbart.
2016 i Muddus var vädret lynnigt. Två skyfall om dagen som orsakade avrinning till alla vattenkällor.
2018 filtrerade jag vatten från det lokala smultronstället. Satte igen ett helt nytt katadyn polyesterfilter efter två liter, trots att vattnet var klart och fint. Vet inte om det var alger eller nåt.

Nästa test blir nog att se om humusämnen vill flocka ut med detta medel. De brukar kunna sätta igen filter mycket snabbt.

Poängen med flockning är ju just att flocka de ytterst små kolloida partiklarna. Dels för att de ska fastna i förfiltret, men också för att sedimentera bort merparten så att man slipper sätta igen förfiltret. Tror knappast att millbanksäcken är finare än ett kaffefilter, men den verkar ju vara ett smidigt alternativ med stor filteryta.
 
Flocka vatten har ett riktigt bra användingsområde och det är vid tvätt.
Grumligt vatten är elände att tvätta i.

Man behöver nödvändigtvis inte flocka allt vatten utan bara skjölningsstegena och kanske bara sista för att slippa sedimentimpregnerade kläder med doft.
 
Nästa test blir nog att se om humusämnen vill flocka ut med detta medel. De brukar kunna sätta igen filter mycket snabbt.

Att vattenverken kör med flockning är bl.a för avfärgning av vattnet från humusämnena - så det bör fungerar.

Det viktiga är att det är tvåvärdig metalljoner som järn och aluminium för att flockningen skall starta. och både för järn och aluminium har vi rätt hög tålighet. Aluminiumkomplex är stora rent molekylmässigt och i princip inte kan tas upp av magslemhinnan utan går vidare igenom den naturliga vägen, därför var många gamla magmedeciner ofta byggda på just aluminiumkomplex i olika former för att det skulle binda vatten och tex. hjälpa till vid förstoppning.

---

I vinfiltrering så använde man uppslammad bentonitlera (tex. den gråa kattsanden av lertyp och är klumpande) i tunt lager i tex kaffefilter för att få väldigt finporigt filter för att få vinet helt klart, ibland efter flockning - undra inte om att blanda i en smula äggvita också hade den verkan att det flockade och den vägen kunde filtreras av efteråt...

Samma med gelatin eller på äldre tid kokade kaffe med klarskinn (gissar att det är utlösta proteiner från fiskskinnet även där som startade klarningen)
 
Samma med gelatin eller på äldre tid kokade kaffe med klarskinn (gissar att det är utlösta proteiner från fiskskinnet även där som startade klarningen)

Ja det används ju än idag vid klarning av t.ex. öl. Mer specifikt är det simblåsan som används, men jag antar att skinnet har liknande egenskaper.

Om jag inte minns fel (det kan jag mycket väl göra) så är det kollagenet i simblåsan som bryts ner till en positivt laddad slutprodukt. Därifrån funkar det på samma sätt som med t.ex. aluminium.
 
Till vanlig hemmabryggning av Öl har jag använt Irish moss med gott resultat, det är en alg så ganska naturligt men vet inte hur det skulle fungera på grumligt vatten.

/G
 
I vinfiltrering så använde man uppslammad bentonitlera (tex. den gråa kattsanden av lertyp och är klumpande) i tunt lager i tex kaffefilter för att få väldigt finporigt filter för att få vinet helt klart, ibland efter flockning
Jag tror inte det var bentonit man använder för filtreringen, det använder man mig veterligen för klarning (för att få småpartiklar att sjunka till botten, vilket väl alltså är detsamma som flockning?).

För filtrering vill jag minnas att det är kiselgur man använder. Man blandar ut kiselgur i vinet och när man häller det genom ett vinfilter så bygger kiselguret upp en ny filteryta kontinuerligt (så det inte sätter igen).
- undra inte om att blanda i en smula äggvita också hade den verkan att det flockade och den vägen kunde filtreras av efteråt...

Ja, äggvita och gelatin också vanliga som "klarningsmedel".
 
ahh, kiselgur var det - det är också skelett av en alg en gång i forntiden och rätt enhetlig i storlek och därmed hanterbar i avseende filtreringssammanhang.


Med andra ord grovfilter av packad torv, proteiner i form av gelatin eller 2-värdiga metallsalter som alun eller järnsulfat (järnklorid kanske också fungerar) för flockning, inklusive humus-färgämnen, en påse med ren kiselgur och ett antal kaffefilter för att filtrera ut flockningen, en burk med snabbklor i granulat - för att kasta i några små kort per liter vatten efter filterkedjan för desinficering av det som ändå lyckats ta sig igenom och hålla vattnet konserverat och bakterieavdödat i behållare en tid efter, även om behållarna inte var helt rena invändigt.

Det är nästan en beskrivning av komponenterna och ordningsförljden i vad en modern vattenverk består av...

Torven har en viss jonbytaregenskap vilket gör att det kan fånga en del inte så bra metallsalter och även i viss mån kvarvarande gifter som kan finnas i matarvattnet, även en del organiska mindre bra saker bromsas och fastnar till stor del om det filtreras genom torv - och detta kan förstärkas om man också har kolfliter - helst aktiverad kol, annars får man ta mycket mer om det är kol från brasan...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...