Vandring i närheten av Sthlm en helg

Jag och min flickvän är sugna på att komma iväg och vandra någon helg någonstans inte allt för långt från Stockholm. Alltså helst inte mer än ca 3-4 timmars körning från Stockholm. Planen är att köra bilen direkt efter jobbet en fredag eftermiddag/kväll. Smälla upp tältet ganska nära bilvägen/parkeringen om vi måste köra en bit innan vi kommer fram. Sen vandra en del under lördagen, tälta igen, vandra tillbaka till bilen på söndagen och köra hem. Alltså ungefär 1,5 dagars vandring.

Önskemålen vi har är:
- så vacker/storslagen natur som möjligt. Gärna fjäll exempelvis. Men vi är öppna för förslag.
- Så lite folk som möjligt. Lite vildmarkskänsla.
- Inte allt för hård vandring eftersom vi båda är rätt färska på vandring och inte vill behöva stressa, även om vi är i rätt god form med bra kondition.

Vilka är era bästa tips?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Några förslag:

  • Sörmlandsleden i Södermanland
  • Tiveden och södra delen av Bergslagsleden i Närke/Västmanland

/Birger
 
Fjäll hinner ni inte till.

Finns bra rundtur på Sörmlandsleden vid Nynäs slott öster om Nyköping.

För att undvika behöva gå tillbaka samma väg kan ni åka tillbaka till bilen med taxi eller buss på många ställen längs Sörmlandsleden, Roslagsleden m fl.

Thure
 
Några förslag:

  • Sörmlandsleden i Södermanland
  • Tiveden och södra delen av Bergslagsleden i Närke/Västmanland

/Birger
Fjäll hinner ni inte till.

Finns bra rundtur på Sörmlandsleden vid Nynäs slott öster om Nyköping.

För att undvika behöva gå tillbaka samma väg kan ni åka tillbaka till bilen med taxi eller buss på många ställen längs Sörmlandsleden, Roslagsleden m fl.

Thure
Sörmlandsleden låter ju faktiskt smidigt och bra. Några särskilda förslag på turer att gå? Gärna just rundturer så man slipper gå tillbaka samma väg till bilen. Och några länkar eller tips på hur man får tag på kartor och planerar rutt?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Jag gick med två kompisar tidigare i somras på Sörmlandsleden en helg. Vi tog pendeltåget till Mölnbo efter jobbet på fredagen och gick 7 km till första stoppet, Lilla Horssjön. Sen vandrade vi lördagen med övernattining vid Djupsjön. På söndagen gick vi till Gnesta och tog pendeln hem igen. Väldigt smidigt! Bra kartor finns att printa från Lantmäteriet. Mer info finns här:
http://www.sormlandsleden.se/vandri...agarstur-med-korta-dagsetapper-molnbo-gnesta/
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...