• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Utomhusyrken?

Jag har i snart 20 år arbetat inom verkstadsindustrin och 16 av åren på mitt nuvarande jobb.
Börjar bli less på det jobbet och vill hitta något yrke där en stor del av tiden tillbringas utomhus.

Så därför söker jag nu tips på olika yrken där man får vistas mycket utomhus och då helst ute i naturen.

Jag har ett stort naturintresse och ångrar att jag inte studerade till biolog eller något liknande under skoltiden.

Eftersom jag vill jobba naturnära så går vägarbetare bort. Jag vill inte stå intill bullrande trafik och jobba.

Yrken inom skogsindustrin går också bort. Jag vill inte vara en del av skövlingen och förstöringen av skogarna.

Så vad finns det för utomhusyrken där ute?
Alla tips är välkomna. Skriv gärna om yrket kräver någon utbildning också.
 
Första som dyker upp i mitt huvud är någon form av guide, skärgård, fiske, fjäll eller annan natur då får Du vara ute mycket och ha med olika människor att göra och det är jättekul, det är vad jag saknar mest när jag tvingades sluta som fiske/skärgårds guide.

Utbildning för det jag gjorde är Nautiskt behörighet för yrkesbruk om Du ska köra båt med kunder och så klart goda kunskaper inom fiske, ska Du köra guidade turer så måste Du ha god kunskap om området så Du kan berätta och svara på frågor, samma gäller sannolikt i fjällvärlden förutom nautisk behörighet då.

Sedan finns ju olika natur organisationer som har ledare för olika aktiviteter tex ungdomar och annat och det är ju också utomhus jobb med mycket människokontakter, även hela äventyrs rese området finns ju men det kan jag inget om så det får andra berätta om ev krav.
 
Om du inte släpper lite på kraven på natur så finns ju parkarbete. Kyrkogårdsvakmästare kanske? Var nyligen i kontakt med en församling för att höra när man skulle kunna bli insläppt för att se en viss kyrka. Det visade sig att de hade en 5-6 lantliga i kyrkor i församlingen och att deras vaktmästare åkte runt mellan dem 5 dgr i veckan, så om man bara sa till nån dag i förväg gick det att ordna. Så, i en lantlig församling tycker jag det låter som ett fint jobb!
 
Ja, guide eller gruppledare, av något slag, är ett yrken som jag funderat lite över och jag har insett att de nog inte är några yrken som passar mig.

Parkarbetare är också något som jag funderat över och det kan definitivt vara ett alternativt om jag inte lyckas hitta något mer naturnära yrke.

Jag hoppas på fler tips. Det måste ju finnas yrken som jag inte känner till :) Det behöver inte vara yrken där man vistas ute hela tiden, men i alla fall är ute rätt så mycket mellan varven.
 
Skrev fel ovan. Menade så klart om du släpper lite på kraven (ett "inte" smög sig in).

Just det där med kyrkogårdar tror jag inte är så dumt, om du kan tänka dig typ parkarbete alltså. Cyklar runt mycket på vischan och tycker det är kul att titta på gamla kyrkor. Ser dem ofta komma farande och sätta igång att kratta och pyssla. Kan tänka mig att det funkar på samma sätt som i den församling jag kontaktade på många ställen och det låter ju rätt trevligt. Men jag fattar ju att du vill ha nåt mer "naturligt" i första hand.
 
Utbilda dig till trädgårdsmästare kanske? Har själv gått i dom tankarna. Är själv bussförare i Stockholm och trött på stressen.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
 
Finns det inte de som arbetar med att sätta upp ledskyltar, reparerar broar, gör plankgångar, sågar träd e.t.c på turisttäta naturreservat, och eventuellt göra någon guidad tur emellanåt?
 
Man kan jobba med odling av mat eller skog på olika sätt, i egen regi eller som anställd.

/Patrik
 
Sköta och inventera olika kulturobjekt åt staten, tex runstenar, gamla vägmärken, gränsrösen?
Beroende vad du gör inom verkstadsindustrin, bli reparatör åt en bonde med stora arealer och maskinpark?
Sköta fiskodling i Norge?
Sök lite på arbetsförmedlingen över hela landet vad det finns för typ av lediga jobb?
 
Här (uppland) sköts raststugor och rastplatser ivf på sina håll av grupper från s.k. daglig verksamhet. Alltså hålla snyggt, reparera, köra ut ved. Jättebra grej, för övrigt! Dessa grupper borde ju ha en arbetsledare/förman. Vet inte om det går till på andra håll i landet och såna jobb är nog svåra att få hur som helst. Antagligen tas väl arbetsledaren från befintlig personal, parkförvaltningen kanske.

Vad jag är ute efter är att det finns nog fler såna här jobb än man i förstone tror, men de är kanske lite svåra att hitta.
 
Elektriker som jobbar med högspänningsledningar får se mycket natur och utsikt.

Även de som jobbar med antenner och kommunikation mot kraftverk i obygden.
 
Tänker på försvarsmakten. Dom håller ju på att byggas upp igen. När jag gjorde värnplikt i Småland var vi ju ute i skogarna både natt och dag mest hela tiden. Inte helt olikt friluftsliv.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...