Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar?

Vikten har ökat...

Läser 1900g i produktbeskrivningen här på utsidans recensionsbank. Stämmer inte, det diffar rätt mycket dessutom. 2311g väger mitt inkl alla markpinnar och lagningskit för duk och tältpinnar. Rätt stor diff, tycker jag.

Footprinten har jag googlat mig till ska väga 450g väger bara 325g utan packpåse.

Blev alltså totalt 2636g när jag la det tillsammans på vågen.
 

Bilagor

  • B3F1DE5B-94D5-4944-A8D3-A60489E830AC.jpg
    B3F1DE5B-94D5-4944-A8D3-A60489E830AC.jpg
    52.8 KB · Visningar: 860
Just att golvduken är halkig är ett återkommande klagomål på Helsports Reinsfjell superlight. Jag har köpt ett sånt tält och kan lämna omdöme efter sommarens fjälltur.

Thure

Provade footprinten och enligt färgkodningen i infästningen så skulle den sitta med avigsidan upp, märkligt tyckte jag först, men när jag testade båda sidor så märkte jag en stor skillnad. Det blev betydligt mindre halkigt med avigsidan upp eftersom den är greppigare.
 
Läser 1900g i produktbeskrivningen här på utsidans recensionsbank. Stämmer inte, det diffar rätt mycket dessutom. 2311g väger mitt inkl alla markpinnar och lagningskit för duk och tältpinnar. Rätt stor diff, tycker jag.

Footprinten har jag googlat mig till ska väga 450g väger bara 325g utan packpåse.

Blev alltså totalt 2636g när jag la det tillsammans på vågen.

de brukar sällan ange vikten med allt som ingår. oftast är inte markspiken med tex. Nu har du ju redan köpt footprint, men kan tycka att det är en rätt onödig produkt. Själv lägger ja min poncho eller ett cellplastunderlag under istället som jag ändå bär med mig.En bit byggplast funkar också. Billigare och lättare
 
de brukar sällan ange vikten med allt som ingår. oftast är inte markspiken med tex. Nu har du ju redan köpt footprint, men kan tycka att det är en rätt onödig produkt. Själv lägger ja min poncho eller ett cellplastunderlag under istället som jag ändå bär med mig.En bit byggplast funkar också. Billigare och lättare

Att inte markspiken skulle inkluderas i vikten är ju rätt så vilseledande, tror inte mina HB tält diffar på detsättet. Oavsett så verkar viktangivelsen på Utsidan vara fel, för Helsport själva anger vikten till 2,25 inkl markspikarna. Så diffen är alltså inte så stor ändå.

Instämmer kring footprinten, den är egentligen en bekvämlighet och lite extra skydd när jag tältar med barn. När jag är själv så kör jag med en tunn evazote under.
 
Recension

Bra! Jag gör detsamma! Sen kanske vi förhoppningsvis kan avskriva "problemet"!

Recensionen avser en veckas tur i Kebnekaise -fjällen med fru och två barn.

Tältets golv upplevs som väldigt tunnt, det är halt och inger inte något större förtroende. Således har jag alltså använt ett footprint. Halheten minskade något med footprinten. Footprinten är något litet men det ökar tältets användbarhet. Väl värt trots den något ökade vikten. Tältet är fortfarande lätt.

Tältgolvets sidor är låga, så man får se till att välja en tältplats där det inte riskerar att bli alltför blött på marken. I kombination med att man pg a det hala golvet glider sidled i tältet och enkelt plattar ut sidoväggen ökar risken. När man har innertältet helt öppet och sidorna nerstoppade i förvaringsfickorna expanderar sittytan och man kan lätt vara fyra personer inne i tältet. Pg a den låga golvkanten och footprinten blir det då i stort sett ett helt plant golv.

Tältet har fyra ventiler, det är bra, de låga uppskattades. Vårt tälts ena övre ventil är något felsydd och vill inte riktigt öppna sig i en båge som den andra. Brist i kvalitetskontrollen!

Yttertältet går ner bra mot marken och skyddar mot vind och mygg även när innertältet är öppet. Tältöppningarna är bra placerade och man kan i stort sett alltid ha en öppning öppen i lä, grymt bra när man lagar mat. Alla öppningars dragkedjor löper bra och fastnar inte.

Tältet upplevs som mycket stabilt i hård vind som vi upplevde en av dagarna, det var även rät tyst. Vårt andra tält på turen, ett HB Nallo 2GT klarade vinden något sämre.

Tältet är inte lika lätt att få upp som mina tidigare kupoltält, men det är kanske en vanesak. Framförallt i hård vind var det svårt, det underlättar att vara två. Lätt att plocka ihop då tältstängerna löper mycket lätt genom kanalerna och man bara kan dra ur dem utan att stängerna delar sig.

Tältspikarna är lätta och fina men man har sparat så mycket i godset så att de är sylvassa i fel ände, vilket resulterade i ett långt och djupt snitt i tummen. Spikarna levereras utan snören, snålt, och det är först när man satt dit snören som de är lätta att få ur marken.

Det finns hållare för tvättlina inne i tältet, men ingen lina. Snålt, igen.

Utrymmet räcker för två personer med packning, precis. Eller så skulle det kunna funka som ett lyxigt solotält. Jag som är 187cm lång kan ligga raklång och med god marginal undvika att ligga med säck eller huvud mot innertältsduken.

Det följer med en stångdel och skarvdel samt lagningskit för dukarna.

XXL hade prismärkt tältet fel till 2999kr, men gav mig det felaktiga priset utan knussel, utan att jag bett om det eller ens förväntat mig det. Mycket bra agerat!

Summering:
Plus: Lätt, stabilt, rymligt, praktiskt

Minus: Klent och lågt golv, vassa spikar, brist i kvalitetskontroll.
 
Fixa golvet

Om man halkar runt på golvet så är det lätt fixat, Bland silikon med akrylatbensin eller "ren bensin" till ungefär filmjölks konsistens och måla på. Det kommer visserligen att fastna en del skräp i silikonet men det är det värt om man slipper vakna vid fotänden.

Ett annat sätt är att köpa Tulip Slick på eBay. Det fungerar storartat och det fastnar mycket mindre skräp i det. Lägg på några strängar och fördela ut dom med en pensel. Det tar dock lång tid att torka. Tältgolvet (eller undersidan på liggunderlaget) behöver få luftas i 3 dygn innan det är riktigt klart.
 
Har ett 12-15 år gammalt Helsport Ringstind 2 som är ett 2-mans Akto med bättre takhöjd. Är supernöjd med det och det verkar uppfylla dina krav. 2 kg med allt. Har inte testat UL-varianterna.
 
Om man halkar runt på golvet så är det lätt fixat, Bland silikon med akrylatbensin eller "ren bensin" till ungefär filmjölks konsistens och måla på. Det kommer visserligen att fastna en del skräp i silikonet men det är det värt om man slipper vakna vid fotänden.

Ett annat sätt är att köpa Tulip Slick på eBay. Det fungerar storartat och det fastnar mycket mindre skräp i det. Lägg på några strängar och fördela ut dom med en pensel. Det tar dock lång tid att torka. Tältgolvet (eller undersidan på liggunderlaget) behöver få luftas i 3 dygn innan det är riktigt klart.

Intressant lösning.

Mina tankar har kretsat kring att helt enkelt byta ut golvet till ett rejälare och samtidigt höja kanterna lite. Fast det verkar onödigt meckigt, speciellt eftersom dragkedjor behöver flyttas...
 
Har ett 12-15 år gammalt Helsport Ringstind 2 som är ett 2-mans Akto med bättre takhöjd. Är supernöjd med det och det verkar uppfylla dina krav. 2 kg med allt. Har inte testat UL-varianterna.

Ringstind, både 1:an och 2:an var med i urvalet när jag till slut köpte mitt Akto för tio år sen. De är dock inte självstagande.

Reinsfjell är dock rätt så svajigt utan spikar...
 
Ringstind, både 1:an och 2:an var med i urvalet när jag till slut köpte mitt Akto för tio år sen. De är dock inte självstagande.

Reinsfjell är dock rätt så svajigt utan spikar...

Eftersom Akto var med i funderingarna från TS så verkar inte självstagning vara prioriterat(?)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Loijzan Helsport Skjervoj 2+ Bo och sova 14
Lundh1 Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.