• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Politiskt korrekt matfisk?

Halaj!

Ja, med tanke på miljön alltså. Börjat fundera lite på vad jag stoppar i mig. Mer fisk. Men hur är det med det där egentligen?
Vissa fiskar är rödlistade, andra inte. Wikipedia har en lista:
https://sv.wikipedia.org/wiki/WWFs_fiskguide

Men alltså, har hört/läst att vi håller, sakta men säkert, på att fiska haven tomma på fisk. Alltså,_all_fisk. Är det sant? isf borde ju alla fiskar vara rödlistade.

Jag var och kollade in på fêskekôrka i Gbg med dessa funderingar. Såg fisk för 400 Kr/kg där. Jag antar att det är höginkomsttagare som handlar sån fisk. Visserligen förstår jag att någon rik "tolvtaggare" vill bjuda vännerna på något exklusivt, men hur kul är det att mumsa på något som är dyrt för att det är sällsynt? är filen dyr är den antagligen sällsynt => rödlistad. Har jag fel? finns det en korrelation mellan pris-rödlistning?

Odlad fisk måste ju vara svaret! Men... nej. Har nånstans (återigen läst/hört) att för varje kg matfisk åtgår det två kg mat till fiskarna. Och maten är fiskmjöl. Alltså nermalda fiskar.

Många, svåra frågor, och när jag googlar runt inser jag att frågan är jättestor! så därför slänger jag ut den här istället. Många här värnar om flora och fauna etc. och har koll, så jag hoppas på svar.

//T
 
Fisk är gott och nyttigt men fisket och fiskeodlingen är hemsk.

Jag har gått till att enbart äta privatfiskad sjövattenfisk från mitt hemområde där jag vet vem fiskaren är och hur han eller hon har fiskat och vart. Detta innebär att jag äter abborre, gädda och gös några gånger per år.

Skulle aldrig få för mig att äta odlad antibiotikadopad fisk matad med fiskmjöl. Det bidrar till både överfiske, miljöförstöring, människoförstöring (stora fartyg fiskar slut på hav och små fiskebyar får helt plötsligt ingen mat eller inkomst).

Detta gäller även vildfångad fisk som fiskas på ett industriellt sett förutom att den kanske inte är lika antibiotikapreppad.

Har varit mycket om detta i senaste numren från Sveriges natur (snf´s tidning) och finns även i P1-programmen Matens pris och kanske Klotet minns inte.

Bryr man sig inte om att miljön förstörs så kanske man bryr sig om de människor som drabbas om man äter fisk från fjärran. Stora fartyg från länder runt om i världen fiskar i tropikerna nära små fiskebyar. Det de fiskar upp används som fiskmjöl till fiskodlingar i hela världen men för fiskebyarna hade samma fisk använts till mat för både familjen och för att sälja. Man skapar alltså fattigdom och miljöförstöring i länder som man inte ens tillhör för att vi i europa ska kunna äta fisk som vi tror är miljövänlig eftersom den är "odlad".

Vissa fiskar som odlas kan matas med vegetabiliska pellets istället för kött men då växer de ju alldeles för långsamt och då ökar priset.

Det roliga är också att det är ganska inne att värna om att däggdjur och fåglar ska vara frigående men att man knökar in fisk i små burar så trångt att knappt fisken kan vända på sig och bombar burarna med antibiotika det är helt ok.


Mvh Johannes
 
Det finns ingen absolut relation mellan pris och rekommendation att inte köpa. En Norsk odlad hälleflundra kan väl mycket väl kosta 400kr/kg, och en Norsk skrei (inte hotad) kan också kosta 400 kr/kg. Precis som med däggdjur så är det energismässigt bättre att välja fisk långt ned i näringskedjan, alltså inte rovfiskar
 
Jag bojkottar Norsk kasselax sen ca fem år tillbkaka och om jag inte själv får tag i nån öring från havet så köper jag Vänernlax som är riktig fin fisk.Vänernfiske sköts väldigt bra av yrkesfiskarna.Finns att få tag hos fiskehandlarn , ca pris 200 :- kilot fileat.
Finns ju insjöfiskar som vi äter allt för sällan .
Sillen är ju billig som man fångar i 27an och i skagerrack.
Den är inte hotat samt bläckfiskar som det finns gott om utanför västkusten under vintern.
Under sommarn brukar fjärsingen va talrik nära kusten ,en delikatess.
Japanska osrtron finns det gott om också runt Västkusten ,bara ta reda på regler vad som gäller om man vill plocka själv
 
Insjöfisk har ju endel andra problem, just från Vänern så har fisken höga halter dioxiner och PCB och i alla fall i delar av Vänern också höga halter kvicksilver
 
Mört är en väldigt korrekt fisk.Finns rikligt i bra vatten och längs östersjökusterna.
Mörten är väldigt känslig för försurning.
Den äts inte här alls nästan men är populär i östeuropa och balkan.
Värsta skräpfisken men är helt ok.

Under dom kalla månaderna så smakar den hur bra som helst.
Sommartidssjöfiskar kan ofta ha dysmak men det gäller även inplanterad regnbågslax
Juli,aug och in en bit i september kan ge insjödysmak på all fisk speciellt mört.
Sen benen är inga problem på mindre exemplar.

Smörstekt som sill t.ex - ta upp upp några och testa.

Gotti gott
 
Vad säger ni om rödspätta och liknande? Gös från Mälaren eller Hjälmaren äter jag gärna. Strömming har fått dåligt rykte men är både billig och god.

Thure
 
Insjöfisk har ju endel andra problem, just från Vänern så har fisken höga halter dioxiner och PCB och i alla fall i delar av Vänern också höga halter kvicksilver
För min del så spelar det ingen större roll.Blir ju inte pappa igen och har kommit upp i åldern.Yngre personer ska ju undvika att äta för mycke och det gäller Norsk Lax också som är rätt fullt med insektgifter och annat olämpligt som man inte ska förtära om man har planer o skaffa familj.Samt odlat fisk är ju en miljöbov som förstör kusten och annan vildfisk i området samt kräftdjur och inte glömma som tidigare nämd så går det mycke bra fin fisk till foder som Makrill o annat.
 
Vad säger ni om rödspätta och liknande? Gös från Mälaren eller Hjälmaren äter jag gärna. Strömming har fått dåligt rykte men är både billig och god.

Thure

Finns ju Västkust Sill som är lika god.Vissa tycker att den har mer transmak än strömmingen men jag har inte reagerat på det.
Fisket runt Barents Hav har man ju rätt bra koll på kvoter
Finns en lista som är rätt bra att följa
https://gronareliv.files.wordpress.com/2014/11/wwf_fiskguide_mini_140930_1200px.png
 
Mört är en väldigt korrekt fisk.Finns rikligt i bra vatten och längs östersjökusterna.
Mörten är väldigt känslig för försurning.
Den äts inte här alls nästan men är populär i östeuropa och balkan.
Värsta skräpfisken men är helt ok.

Visserligen kom farsan från Lettland, men det var inte därför jag glödstekte större mört (med dill/persilja lite enris och en klick smör samt salt och peppar i alu folie) som barn. Jag testade all fisk jag fick upp god/inte god eller möjlighet till att byta upp sig. Mört var ok, abborre, sutare och gädda mycket bättre, brax på kilot kanon och byta mot jordgubbar med en bonde som gillade inkokt brax. :)
 
Visserligen kom farsan från Lettland, men det var inte därför jag glödstekte större mört (med dill/persilja lite enris och en klick smör samt salt och peppar i alu folie) som barn. Jag testade all fisk jag fick upp god/inte god eller möjlighet till att byta upp sig. Mört var ok, abborre, sutare och gädda mycket bättre, brax på kilot kanon och byta mot jordgubbar med en bonde som gillade inkokt brax. :)

I min ungdom i Finland gjorde min faster mört i burk som vad så himla god .Finns en film om det i tuben.Nu vet jag inte om min faster hade samma moment o kryddning.Tyvärr så är det enbart på finska klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=p5TyCLBD6r8
 
Kolla efter mörtrecept på nätet så får ni se , iaf stekt som sill/strömming så är mindre exemplar helt ok , speciellt hårt stekta

Mört är en sån fisk som ibland även kommuner försök fiska bort från vatten så dom inte grumlar det(ytvattentäkt) , sen slängs det på soptippar eller slängs i stora kärl med vatten nära tätorter där folk från östeuropa är och tar för sig.För oss är det kattmat eller proteintillskott till kreatur men rätt tillagat är det inte dumt alls - har provat.

Kalla perioder så smakar dom som sagt inte dybotten alls , liknande fisk är ju en rätt på Gotland och lite längs Östersjökusten , den heter Id.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...