Pudel som friluftshund?

Hejsan allihop!
Jag börjar fundera på nästa hund, och har fastnat lite för mellanpudel... Tänkte höra om någon här har erfarenhet av tockna hundar?

Det jag är undrar är i princip:
Hur klarar de mygg? Kyla? Naturligtvis förutsatt en optimalt skyddande frisyr...

Hur är pälsen? Tar de med sig hela skogen hem, eller klarar de sig hyfsat om de är rimligt nedklippta? Fastnar snön i stor utsträckning? Blöter det igenom snabbt vid regn?

Dessutom, alla andra betraktelser om dessa hundar är välkomna. I effekt är jag ute efter en pigg och glad familjehund som vill träna och lära sig saker, men som inte har en "riktig" brukshunds krav på stimulans. Om man inte behöver "dadda" den alltför mycket vid uteliv vore det bra ;).

Jo, en sak till! Tips på pudeluppfödare som koncentrerar sig mer på mentalitet och förighet än utställningsresultat tas tacksamt emot. Bonuspoäng om de håller till i Norrbotten :D.
 
Pälsen är väl inte den bästa avseende snö men annars trevliga hundar. De pudlar jag träffat på ute vid skidturer i Norrbotten och Jämtland verkar ha trivts alldeles utmärkt.

För min egen del trivs jag alldeles utmärkt med vår Samojed.

Thure
 
Pälsen är väl inte den bästa avseende snö men annars trevliga hundar. De pudlar jag träffat på ute vid skidturer i Norrbotten och Jämtland verkar ha trivts alldeles utmärkt.

För min egen del trivs jag alldeles utmärkt med vår Samojed.

Thure
Samojeder är vackra, men de flesta urhundsspetsar/draghundar har jag uppfattat som lite mer svårtränade? Jag vill ha en hund framförallt till agility och familjeliv, men som utan alltför stort daddande från min sida och lidande från hundens sida kan följa med på turerna.

I dagsläget har jag en borzoi, en stor vinthund alltså. Snäll och trevlig hund, men saknar driv och tycker inte att det är särskilt kul att träna saker (vi har gått några agilitykurser, men jäklar vad jag fått ligga i som förare för att få henne att tycka att detta var acceptabelt...).

Hon är inte heller vansinnigt förtjust i att dra till fjälls, antingen är det för kallt och snöigt eller för myggigt tror jag. Gladast är hon inne i stugan... Så *lite* härdigare än så hoppas jag väl att en pudel ska kunna vara :D.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har hyfsat stor erfarenhet av storpudel i fjällen både sommar- som vintertid. Finns både för- och nackdelar så jag försöker komma på det jag minns som snabbast. Misstänker att en mellanpudel är ungefär samma sak bara lite mindre. En del av kommentarerna skall ses lite med tanke på att jag innan dess hade en korthårig vorsteh.

Pälsen (egentligen håret) växer och den växer fort så en klippapparat rekommenderas och då en riktig liknande Oster. Fördelen med att pälsen är tjock är att insekter inte besvärar på samma sätt som för en korthårig hund. Nackdelen är att det lätt blir för varmt för hunden under de varma sommardagarna men även inomhus. Den andra nackdelen på vintern är att det fastnar snö i pälsen så sover man i tält blir det blött. Dessutom fastnar mycket snö vid tassarna vilket är ett riktigt problem för hunden så där bör pälsen vara kortklippt om man skall ut med skidorna på vintern.

En storpudel är en lätt hund att ha att göra med och att lära saker. Har dock en känsla av att precis som en vorsteh har pudlarna en tendens att bli enmanshund så det gäller att alla i en familj försöker få kontakt med den.

Orkesmässigt orkar en storpudel betydligt mer än man kan tro men jag har aldrig klövjat den eller låtit den dra pulka eller liknande.

Även om en storpudel räknas in bland vattenaportörerna så kan jag säga att den individ jag hade direkt avskydde allt vad vatten hette vilket såklart kan vara ett aber om man skall vada. Fick bära den över alla vattendrag :)
 

avslutad210712

Gäst
Blöter det igenom snabbt vid regn?

Med tanke på det jag skrev om att det kan bli alltför varmt på sommaren så gällde fram till en jokk, fram med ett öskar och sen dränka över ryggen. Efter det ruskade han på sig och fem minuter senare var han i stort sett torr. Så regn inget större problem förutom att det blir blött i tältet.

Däremot när man tvättade honom hemma med schampoo så var blööööööööt läääääääääääänge.
 
Samojeder är vackra, men de flesta urhundsspetsar/draghundar har jag uppfattat som lite mer svårtränade?

Skälliga är dessa raser och de behöver både fysisk motion och lite intellektuell stimulans. Min fördom är att en pudel kan vara lättare att dressera. Men hundar och hussar mattar är individer.

Thure
 
Tack för alla intressanta svar (gärna fler ;))!

Känns ju som att en pudel inte nödvändigtvis skulle vara något stort problem till fjälls (även om det naturligtvis finns raser som är bättre lämpade).
 
Hej, är ny här på utsidan.

Har en liten dvärgpudel som gärna är med ute och vandrar.
Fördelar: En pigg och ständigt glad hund som gärna hänger med på alla äventyr du kan komma på. Orken tar aldrig slut.
Älskar både folk och djur. Otroligt lättlärd och lyhörd. Är de nedklippta drar de inte in mycket skräp. Fäller inte.
Nackdelar: Pälsen släpper igenom vatten och de har ingen underulll så då kan dom bli kalla. Har hört av folk med mellanpudlar att de håller värmen bättre då de har större kroppsmassa. Täcke och tröja kan vara bra att ha med.
Det var vad jag kunde komma på nu.

Annica
 
Jag är uppvuxen med storpudel och kan bara säga att jag älskar rasen. Brorsan brukade vara ute och rida med hunden, hon sprang troget bredvid hästen mil efter mil så uthålligheten är det inget fel på hos en tränad individ.
De är väldigt kloka, lojala och inkännande, vill alltid vara till lags och är lätta att dressera.
Våran Hund var inte känd för att vara särskilt vacker…. Vi brukade i princip att snagga henne ett par gånger om året vilket gjorde att cirkusen som kom om våren avskydde oss som hundägare. Hunden blev dock ganska renlig av sig utan päls förutom att hon själv blev mycket lyckligare och mer energifylld av det. Vi bor dock i Småland så våra insektsproblem är väl inte riktigt av samma dignitet som uppe i norr. Hon var däremot fenomenal på att samla på sig fästingar, som mest plockade vi 40st på en kväll.
Hon hade en del problem med snö i tassarna vintertid, men det kan nog till stor del ha varit vårt fel, håller man pälsen kort mellan trampdynorna så borde det inte vara något problem.
Vi var ofta ute och hajkade med hunden, både sommar och vinter. Har man bara med ett liggunderlag och lägger över en jacka eller två på vintern så klarar de sig som regel bra (iaf i det sydsvenska klimatet). Vår hund lärde sig att ligga blixt still när hon fått en jacka över sig, hon hade nog frusit något förfärligt någon gång tidigare när hon rört på sig på natten.
Ingen av de två pudlar vi har haft har tyckt om vatten, detta måste man nog vänja dom vid från låg ålder för att de ska uppskatta.
Hundarna är skälliga och därför ganska bra som vakthundar. De är dock extremt fega och gör inget annat än skäller...
 
Min pudel vaktar oxå men mest att han säger till, med lite morrande. Han skäller väldigt sällan, oftast bara när han är uppspelt och försöker sno nån leksak av föräldrarnas labbe. Han är väldigt miljötrygg. Min vetrinär har pudel, (stor). Hon säger att de pudlar som har bra psyke inte är skälliga. De pudlar jag träffat stämmer bra in på hennes teori.
Min lilla kille, 5 kg tung, gillar vatten. Har redan badat för första gången i år.
 
Tack för era svar och beskrivningar av hundar ni haft eller känt! :)

En tänkbar nackdel med pudel vintertid är att de har förhållandevis små tassar i förhållande till vikt så dom bär inte så bra på snö eller andra riktigt mjuka underlag.
Inget jätteproblem men värt att tänka på.
Jo, jag har en borzoi i dagsläget med exakt det problemet... Kan jag gå på skaren så kan hon, annars inte. Tanken var väl lite att skaffa en så pass liten hund att jag kan bära hem den om den kör fast.

Annars, har nån tips på raser med bättre tassarea/vikt-kvot? Jag vet att bland andra norrbottenspets och laika klarar sig bra, men det är inte hundtyper som intresserar mig, i allmänhet för skälliga, i laikans fall för hårda i psyket och definitivt för mycket jakthund...

Annars är väl pudel en trevlig hund som fungerar i de flesta situationer.
Men kolla med rasklubben och SKK beträffande sjukdommar och annat.
Läös detta noga http://www.skk.se/Global/Dokument/RASdokument/RAS-pudel.pdf?epslanguage=sv
Jo, jag har kollat RAS-dokumentet, och på det hela taget verkar pudel vara en förvånansvärt frisk ras :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ayrin Kelpie som "friluftshund" Hundsport 49
ala Friluftshund... Hundsport 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...