Sharpie 600

Nu är det dags att uppgradera flottan. Har redan byggt en kanadensare (-99) och en kajak (-09), så nu tänker jag ge mig i kast med Björn Thomassons Sharpie 600. Är visserligen ingen kanot, men tanken är att den max ska ha en liten elmotor för att ta sig in och ut i hamnar, så jag räknar den till ickemotoriserat friluftsliv. Kommer nog att kunna ros eller vickas.
Nu till min fråga. Epoxy eller polyester. Eller mer såhär, kan man använda polyester på mindre utsatta delar? Polyester kostar ju betydligt mindre.
Målet är en snygg bruksbåt, inget museumsföremål.
Min idé för budget och viktbesparing.
1, bygga i huvudsak i K-plywood. Väljer givetvis ut de finaste skivorna.
2. Egentligen behöver inte insidan dukas, bara tätas, men eftersom K-plywood inte är så fin tänkte jag spackla och lägga på en tunn glasfibermatta med polyester. Typ en sådan man har på väggar innan man målar. Vet inte om den är kompatibel med polyester eller epoxy, men tänker göra ett experiment.
3. När delarna sedan sätts ihop med epoxylim bör den binda på polyestern. Tvärtom ska tydligen vara ett problem. Hålkäl och glasfiberremsor med epoxy.
4. Allt på insidan målas sen med 2 komp polyuretanlack för slutgiltig tätning.
5. Skrovets utsida görs med duk och epoxy som på kajaker. Dubbel duk på botten och trippel på kanterna. Sedan polyuretanlack och giftfri bottenfärg. Den ska ju bara vara i vattnet när den används.
6. Däckets utsida i en duk med polyester/epoxy och lackas med PU halkskydd.
Så vad säger den samlade expertisen? Fungerar min snålplan eller bör man gräva djupt i fickorna. Det görs ju ändå många båtar i plywood o polyester.
 
Jag skulle hålla mig till enbart epoxi och skippa polyester. Så dyrt är det inte om du köper någon liter. Bara att slippa lukten från polyester är värt det.

Fundera på att skippa att klä insidan så sparar du vikt - rulla insidan med ett lager epoxi och sen 2komponents-färg på det. Är det större fulheter på inmsidna så kan du ju spackla över det.

Behöver du verkligen köra bottenfärg? Du har väl tvåkompentsfärg på utsidan redan?
 
Trevlig båt. Ganska mycket arbete med bygget som det verkar och en hel del material som kostar. Lägger man ned så mycket arbete skulle jag tycka det vore värt en del att använda bra material så att inte båten chanserar. Tror också det ligger mycket i att epoxi är trevligare att arbeta med.

Hur har du tänkt att förvara båten? Om inomhus kanske det inte är lika viktigt med premiummaterial?

Thure
 
Jag skulle hålla mig till enbart epoxi och skippa polyester. Så dyrt är det inte om du köper någon liter. Bara att slippa lukten från polyester är värt det.

Fundera på att skippa att klä insidan så sparar du vikt - rulla insidan med ett lager epoxi och sen 2komponents-färg på det. Är det större fulheter på inmsidna så kan du ju spackla över det.

Behöver du verkligen köra bottenfärg? Du har väl tvåkompentsfärg på utsidan redan?

Det blir nog lite mer än "någon liter". Men det är klart att det kan vara värt att slippa lukten av polyester. Tänkte klä insidan med tunn glasfiberduk till väggar. Den är papperstunn och suger inte så mycket epoxy/polyester, men det blir en perfekt slät yta som borde tåla lite stötar utan att spärrskiktet brister.
2komp PU-lack står att den är till över vattenlinjen. Även om båten bara ska ligga i medan den används, kan ju det bli en längre tid. Säg att man får för sig att vara ute i 3-4 veckor på raken. Då tänkte jag att giftfri bottenfärg under vattenlinjen skulle vara bättre. Det är dock ett senare problem.

Trevlig båt. Ganska mycket arbete med bygget som det verkar och en hel del material som kostar. Lägger man ned så mycket arbete skulle jag tycka det vore värt en del att använda bra material så att inte båten chanserar. Tror också det ligger mycket i att epoxi är trevligare att arbeta med.

Hur har du tänkt att förvara båten? Om inomhus kanske det inte är lika viktigt med premiummaterial?

Thure

Jo, epoxy är säkert bättre att arbeta med. Det hänger garanterat på vilken lokal jag får tag på också. Ventilationen är en viktig faktor. Bilderna på BTs hemsida är ett mästerverk med kopiösa mängder arbetstimmar nedlagda. Det är inte mitt mål. Jag hoppas sluta på säg 1500 arbetstimmar, ca 4-5 kajaker. Snygg, men enkel och praktisk. Frågan är just om polyester skulle vara ett halvtaskigt material på insidan eller ett fullgott alternativ. Båten kommer vara utomhus på trailer, men under presenning.
 
I vår klubbs verkstad (med bra ventilation, går att köra extra ventilation vid kemiarbeten) så är det förbjudet att använda polyester. Epoxi är fritt fram, det är väl egentligen bara farligt i form av inandning av slipdamm eller vid hudkontakt. Visst det kan uppstå vissa gaser, läs gärna på - men när man använder polyester så kommer du ju bli påverkad direkt såvida du inte står utomhus och det blåser ordentligt... Det är ju såklart smart att använda skydd hursomhelst.

NM lamineringsepoxi säljs på 4,65 litersdunk, det kanske räcker med 2 såna om du är lite försiktig.
 
Kör epoxy...

Som tidigare nämnts i tråden, lukten + att epoxyn lär vara tätare mot inträngning av fukt.
Köper du storpack kan du nog komma ner till runt 200 kr/kg.
Själv har jag börjat handla av Carbix

/Micke
lexekajak.blogspot.com
 
Som tidigare nämnts i tråden, lukten + att epoxyn lär vara tätare mot inträngning av fukt.
Köper du storpack kan du nog komma ner till runt 200 kr/kg.
Själv har jag börjat handla av Carbix

/Micke
lexekajak.blogspot.com

Med den lokalen jag ev kan använda blir det nog epoxy. En ventilationsfråga också. Carbix har bra priser. Blir väl en sväng förbi när jag kommer förbi västkusten.
 
Den bästa bottenfärgen köper Du i en livsmedelsaffär! Vanligt margarin! Min son och en granne har användt margarin i flera år utan beväxning under vattenlinjen. Det började med att en träbåtsägare varje vår före sjösättning av den gistna båten spacklade alla sprickor där vatten kunde komma in med margarin. När träet svällde pressades margarinet ut ur sprickorna. Under vattenlinjen smetades margarinet ut och där växte inga havstulpaner fast.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...