Göra egen träkåsa

Hej allihopa!

Christoffer heter jag och är ny här på forumet :)

Nu till frågan/frågorna.
Jag har fått tag på en rätt rejäl björkvril och är sugen på att göra mig en kåsa. Har läst olika trådar om hur vrilen ska tas hand om men det är som vanligt väldigt många olika bud. Till att börja med, ska man ta bort barken eller inte medans den ligger på tork?
Om jag skulle vilja såga bort en bit av den just nu färska vrilen, vad ska man tänka på vad gäller torkning osv?
Har även läst att man ska använda en bit av stammen som handtag till kåsan, är det en nödvändighet? Vrilen är så pass stor att jag jag ta en bit till en hel kåsa.

Tack på förhand :)
 
Kommer att följa detta noga 😀
Är själv sugen på ett liknande projekt.
Kanske någon vet var man får tag i materialet?
 
Kommer att följa detta noga 😀
Är själv sugen på ett liknande projekt.
Kanske någon vet var man får tag i materialet?

Vet inte om vrilarna förekommer mer frekvent beroende på var man geografiskt letar? Jag som bor i skåne kan inte minnas att jag nånsin sett en vril innan jag av en slump hittade denna :)
 
Här kommer en länk till en artikel om att tillverka sin egen träkåsa. http://tba-reportage.se/24-27_Kaffekasan.pdf

I denna artikel är rådet att torka vrilen i ett år. Jag själv tog vrilen på hösten och började snida på en gång. Men när jag tog paus samlade jag ihop spånen och placerade ämnet och spånen i en plastpåse som jag knöt igen. Fortsatte så tills jag snidat klart. Sen lät jag kåsan torka. Fungerade utmärkt utan att det blev några sprickor.
 
Jag själv tog vrilen på hösten och började snida på en gång. Men när jag tog paus samlade jag ihop spånen och placerade ämnet och spånen i en plastpåse som jag knöt igen. Fortsatte så tills jag snidat klart. Sen lät jag kåsan torka. Fungerade utmärkt utan att det blev några sprickor.

Just så, det är nog det bästa sättet! Att förvara den i en plastpåse så att den håller sig fuktig mellan sessionerna, och bara torkar sakta under tiden man jobbar. Risken för sprickor blir då liten. En torr vril är närmast stenhård och inte rolig att snida i!
 
Att förvara den i en plastpåse funkar bra när du inte snidar. Kanhända möglar den lite men det gör inget. Om vrilen är exakt samma storlek som kåsan kan det gå att dra ur fibrerna inifrån och ut mha kniv, tång och skölp - såvida den inte är för torr. Vrilen växer ju som en lök - lager på lager. Då får den också perfekt jämn tjocklek.
Lycka till. Du kommer aldrig att vilja ha en plastkåsa igen!
//Petter
 
lyfter den här tråden då jag köpte mig både skedkniv och täljkniv för att pyssla lite...

Ingen som gjort kåsa av gran-ämne?
Påbörjade en kåsa men inser nu att jag måste nog borra ur kärnan för den är stenhård.

Andra allmänna tips för en nybörjare? Har såklart täljt som de flesta av oss, men inte med skedkniv.

:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PojkeniSkogen Göra egen sovsäck med fyllning av frigolit? Gör det själv 30
DoktorGlas Göra egen drybag - med finesser Gör det själv 14
Dannej88 Egen kniv. Mall? Gör det själv 2
AnteÅ Göra en egen Schnozzel pumpbag Gör det själv 0
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
ludwigjoakim Göra egen "bag protector". Behöver råd! Gör det själv 4
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
dmchris Göra egen kniv - startmateriel Gör det själv 4
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
MPA Göra egen kniv, fästa bladet Gör det själv 5
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36
anojak Egen tältlösning för Jämtlandsfjällen Gör det själv 10
Stefanmoe Sy en egen dunjacka vet ja Gör det själv 0
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
hassex Filmtajm göra egen sandwichskiva Gör det själv 0
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
majjen Skapa egen ramsäck! Hurdå? Gör det själv 17
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
samme83 egen padda? Gör det själv 9
Macaco Sy egen/förbättra packsäck. Gör det själv 0
jmlove Offert egen tillverkning syverkstad Gör det själv 6
mnd Designa egen rygga? Gör det själv 7
ala egen ljusramp... Gör det själv 5
arnell snida egen kanotpaddel Gör det själv 6
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
Seglaren Egen kontakt till GPS! Gör det själv 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...