Sy anorak

Hejhej
Jag har börjat leka med tanken att sy en egen anorak i antingen något typ av skalmaterial eller bara bomull liknande norrönas anoraks.
Vart kan jag få tag på färdiga "ritningar"? Och helst inget som ser ut som någon typ av lajv/1200talsplagg. ☺

Och vad är det man gör bäst i att mäta på sigsjälv? Axelbredd armlängd och rygglängd?

Hur gör man med sömmarna? Tejpar man på nåt vis ?

Har verkligen inte sytt nåt liknande så alla tips välkomnas.
 
Ärmar

Hejhej
Jag har börjat leka med tanken att sy en egen anorak i antingen något typ av skalmaterial eller bara bomull liknande norrönas anoraks.
Vart kan jag få tag på färdiga "ritningar"? Och helst inget som ser ut som någon typ av lajv/1200talsplagg. ☺

Och vad är det man gör bäst i att mäta på sigsjälv? Axelbredd armlängd och rygglängd?

Hur gör man med sömmarna? Tejpar man på nåt vis ?

Har verkligen inte sytt nåt liknande så alla tips välkomnas.

Titta först hur du vill ha ärmarna. Rak avskuren vid axel eller raglanärm tror jag det heter. Det sista kostar mer tyg och är mycket skönare att röra sig i.
 
Anorak är ett skalplagg, dvs du skall ha plats till tröja, dunjacka etc under.
Raglandärmar och ok i ett blir rörelseskönt. Sömmarna bör vara dubbelfällsöm, längden till under baken. Huvan rymlig nog att rymma huvud med balclava och tjocka vintermössan på samtidigt.
Mönster finns på nätet. Har du aldrig sytt förut gör en provanorak i lakanväv innan du ger dig på dyrare material.
go tur
 
Vrida huvud

Anorak är ett skalplagg, dvs du skall ha plats till tröja, dunjacka etc under.
Raglandärmar och ok i ett blir rörelseskönt. Sömmarna bör vara dubbelfällsöm, längden till under baken. Huvan rymlig nog att rymma huvud med balclava och tjocka vintermössan på samtidigt.
Mönster finns på nätet. Har du aldrig sytt förut gör en provanorak i lakanväv innan du ger dig på dyrare material.
go tur

Huvan ska gå att vrida. Ofta är det många små detaljer som gör ett bra mönster. Hur krymper tyget? Ex byxor med vridna sömmar har man upplevt.
 
Anorak är lurigt om man skall vara trogen originalet. Det finns inga bra riktiga mönster på just anoraken. Finns en bra bok från 70-talet om urfolks kläder och dess tillskärning, heter kanske tyg och funktion eller nåt snarlikt. Anoraken är ju egentligen anpassad till att skäras ur skinn. Skulle nog säga att den har avskurna kimonoärmar och en luva som går ner som en stor del i framstycket. Svårt att förklara i ord. Tips är att kolla loppis och second hand efter förlagor.
 
I sammanhanget kanske man kan tipsa om försvarets äldre snöblusar som är helt i bomull. De kan ofta köpas för billig peng, och färgas om man tröttnar på den vita färgen.
 
Kapar och bumpar tråden, eftersom TS köpt en anorak istället.
Har tidigare sytt en anorak/vindblus, och är nu sugen på en jacka. Tänker mig något i stil med FR's reproduktion av den tidiga Grönlandsjackan, dvs. en rak jacka med huva, utan bälgfickor. Extremtextil har ventile/ETA proof i flera olika färger. Det jag undrar är hur det tyget upplevs jämfört med polycotton poplin, typ G-1000? Är det tyngre och mer genomsläppligt för vind?
Sedan undrar jag om någon vet något bra mönster för den här typen av jacka, och om det finns någonstans där man kan köpa polycotton poplin?

(Funderar på att sy jackan i polycotton, som jag inbillar mig är något mer hållbart och snabbtorkande, med förstärkningar och huva i ventile/ETA proof för bättra väderskydd.)
 
Ventile/Eta proof vs FRs poplin
  • Mer vindfast
  • Inte lika slittåligt, vilket ofta innebär tjockare tyg
  • Ofta tyngre
  • Torkar mycket långsammare
  • Mer flamsäkert
  • Mjukare
 
Okej, tack för en bra genomgång av hur ventile upplevs. Hur bra "glider" det på insidan, jämfört med t.ex. en membranjacka? Kan det vara motiverat med mesh för att minska friktionen, eller behövs det extra utrymme?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...