Arterna fick det bättre med det moderna skogsbruket

Skogen består inte bara av virke. Vilket du nog aldrig kommer att förstå. Vilket är synd för lavskrikorna.

Tja, det är virket som genererar de mesta pengarna.


Behövs inte. Vi har tagit över svärfars. Och kommer nog att avsätta ett eller ett par tidigare ej avverkade skiften frivilligt. För våra barn och lavskrikornas skull. Med svärfars, livsverkarens, goda minne.

Låt mig gissa. Ni är inte alls beroende av några virkesinkomster från er ärvda skog?
/Niklas
 
Jahadu. Det är skogsägaren Sveaskog som får sitt livsverk konfiskerat av naturvården? =D
Nä, jag tycker inte synd om den skogsägaren.

Även om just detta exempel gäller Sveaskog, så gäller detta förhållande även din och min skog. Givetvis tycker du inte synd om dig ifall det var din skog?
/Niklas
 
Även om just detta exempel gäller Sveaskog, så gäller detta förhållande även din och min skog. Givetvis tycker du inte synd om dig ifall det var din skog?
/Niklas

Sveaskog försökte bla avverka en miljöhänsyn som de så vackert lämnat några år tidigare.
Vad styr där?
Är det så du sköter din skog?
 
Naturens mångfald är viktigare för samhället än dina inkomster av marken. Så enkelt är det.

Nja inte riktigt så enkelt.
Nikings (och andras) äganderätt är också viktiga. Lika lite som jag vill ha ett samhälle där det är fritt fram att skövla naturvärden som tar hundratals åt att växa fram vill jag ha ett där staten summariskt kör över individerna. Det går inte att kategoriskt säga att det ena är viktigare.

Extremister åsido så måste vi helt enkelt samsas och kompromissa.
Det betyder att en markägare inte har full bestämmanderätt över sin mark, men också att myndigheter inte heller har det.

Och vet ni vad? I den verkliga världen funkar den kompromiss vi har rätt bra.
 
Dagens skogsbruk med tunga maskiner förstör nog mer än skogsarbetare för hundra år sedan.
För mig ser jag hellre att grisar går och bökar i skogen än maskiner. Hellre fälla träd med motorsåg än med stora tunga fordon.
Alltså så tror jag dom som tror att det är bättre nu än förr måste ta sig i kragen.
Kan ta min egen skog så kan jag ser skillnaden mellan planterat träd och frön från fröträd, så växer frön från fröträd mycket bättre än planterade träd.
 
På vilket sätt är deras äganderätt viktig för balansen i naturen (som är viktig för mänsklighetens övelevnad)?

Jag pratar alltså om ett tidsspann på hundratals år framåt i tiden.

Du skrev inte "viktigare för balansen i naturen" utan "viktigare för samhället".

Balans i naturen är viktigt för samhället. Särskilt på lång sikt.

Men om det var det enda viktiga så skulle vi lägga ned skogsbruket helt. Och jordbruket. Och samtliga industrier.

Om vi varken vill tillbaka till jägar/samlartiden eller ödelägga jorden så måste vi på något sätt kombinera naturhänsyn med effektiv produktion av varor (Virke och pappersmassa t.ex) Och jag tror inte att ett system utan privata skogsägare är optimalt lika lite som ett system med helt oreglerat skogsbruk.
 
Naturens mångfald är viktigare för samhället än dina inkomster av marken. Så enkelt är det.

Inte för mig och på min mark ämnar jag styra. Dessutom borde samhället betänka att skogsindustrins bidrag inte precis är oväsentlig. Hur mycket bidrar naturvården till ekonomin jämfört med skogsbruket och skogsindustrin...
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grönskön Dina val kan skapa välfärd och bättre miljö! Miljöpåverkan 27

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...