Turf, gör vardagen till ett äventyr!

Många brukar se helt oförstående ut när jag nämner att jag varit ute och turfat ett par mil eller ett par timmar. Kanske med all rätt, även om det nu är fler och fler som faktiskt hört talas om det. Vi som redan turfar är ofta lyriska och besatta, så det är klart att vi hjälpt till att sprida det via mun-till-mun-metoden. Men även lokaltidningar har snappat upp det och skrivit artiklar på ämnet.

En sökning här på utsidan gav dock bara en enstaka träff om fenomenet, och den var inte särskilt utförligt beskrivande varför den inte åtdrog sig så stor uppmärksamhet. Men, jag är övertygad om att många här på utsidan skulle kunna njuta av turf.


Så vad tusan är det?
Geocaching vet de flesta vad det är. Turf kanske kan liknas lite vid det, även om det är gigantisk skillnad. Med hjälp av gps:en i din telefon (endast Android) ska du förflytta dig mellan statiska områden (s.k. zoner) som är definierade inom gps-koordinater. Zonerna visas tydligt på en karta i telefonen.

När du står i en zon laddar en mätare på displayen, och efter ca 40 sekunder så ändrar zonen färg till Grön, vilket betyder att du nu äger zonen. När man tagit en zon får man en större poängsumma, och därefter en viss poäng per timme. Du får poäng från zonen ända tills någon annan spelare tar zonen av dig, och på så sätt fortsätter det.

Poäng? Ja, man samlar poäng för att komma upp i topplistorna så klart. Det finns en topplista för länet/regionen och en för landet du befinner dig i. Sedan även en världstopplista.

Varje månad nollställs poängen på topplistorna, och vinnare koras. Dock får man alltid behålla sina poäng man samlat på sig, då detta ger dig fördelar när du når olika nivåer. På topplistan visas alltså bara insamlade poäng under aktiv tävlingsmånad.

Spelet är genialiskt
enkelt. Vem som helst kan spela, gammal som ung, och på det sätt som passar bäst. Folk går, springer, åker rullstol, ute med barnvagnen, fyrhjuling, bil och absolut vanligast och oftast effektivast; cyklar för att plocka zonerna. Vissa tar bara de längs med vägen till och från jobbet. Själv är jag oftast ute 4-6 timmar per dag och tar zoner i Gävle på min hybridcykel medan vissa hänger cykeln på bilen och åker mellan olika städer och använder cykeln för att ta centrala zoner.

Det är även ett socialt spel, då man ofta kommer i kontakt med andra spelare, särskilt när man ser 2-3 andra spelare som är på väg mot samma zon. Mer än en gång har min långsamma sköna promenad blivit en spontanspurt på 2-3 km för att en oväntad motspelare dyker upp. På samma sätt kan tanken "bara en zon till" lura en till rejäla omvägar när man tänkt att man bara skulle gå och handla...

Spelet växer konstant, och finns numera i Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna och Korea.

Nyhets- och artikelsamling
https://www.dropbox.com/sh/bawmz9sh04hflfi/cJUTbUZe4c?lst

Turf-videos
Snöig cykelturf i Sundsvall
http://www.youtube.com/watch?v=w9WaXPqq6wM&hd=1

Det finns zoner även utanför städer. Något för er paddlare?
http://www.youtube.com/watch?v=UKcIj-jA3iE&feature=player_embedded

Eller varför inte vattenscooterturfa?
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=iqDMABx5hWg#!

En av de jobbigare zonerna i Sundsvall
http://www.youtube.com/watch?v=u3F4zmnb2cs&feature=channel&list=UL

Samlingstråd för turf-videos
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=403



Hemsidan är www.turfgame.com och hittas lättast med en sökning på "Turf" i Google market/play. Det utvecklas av Andrimon som består av några svenska killar. Till sin hjälp med att lägga ut nya zoner i takt med att spelarantal i orter växer har de ett flertal medhjälpare.


Det kanske inte är samma äventyr som många här är ute på, men, det är något som gör den annars kanske tråkiga transportsträckan till något roligt. För egen del har jag upptäckt platser jag aldrig haft nån aning om, trots att man bott bara några hundra meter bort.

Såja, ut och turfa med er nu!

(Ni som inte har en androidtelefon får vänta, det utvecklas till iOS (ajfån) men det dröjer ett tag...)
 
Låter skitroligt! Dags att börja Turfa! :D
Det är det också :).
Stockholm är en hyffsat aktiv stad, många zoner finns det iallafall. Har själv inte annat än att tagit plattan-zonen och vasa central när jag varit nere och bytt tåg. Tanken på att cykla i centrala Stockholm är lite av en mardrömstanke, men, det blir nog tillfälle för det också.

Lycka till :).


Kul. Ser att du är från Västernorrland, Sundsvallsbo kanske? Sundsvall är en av de största turfstäderna... ska också vara rätt mycket upp och ned för backar också. De har även fixat medaljer till regionsvinnarna, om du är en medaljsamlare ;).


Ja testa! Det är kul, jag kör lite då och då sedan länge. Bra med extra motion också

Jag anade att det iaf fanns någon turfare här sen tidigare. Har du samma nick name i turf som här?
 
Ah. Fel län där på profilen. Åtgärdat. Kommer dock från Sundsvall och tanken är väl att jaga lite zoner där när jag är uppe i sommar. Huserar för tillfället i Västervik. Än så länge lite klent med folk här dock.
 
Har också fastnat i Turfträsket...

... och än värre besatt är min fru! Så för husfridens skull har följande "regel" införts: Man får inte ta varandras zoner. Har däremot någon annan tagit zonen är den fri att ta. Vi låter även sonens zoner vara ifred. Helt outtalat medför brott mot denna familjeregel att regeln upphör.

Själv tar jag mig runt med bil, mc, cykel, promenadskor, kollektivtrafik och kommer ta till kajaken. Cykeln är överlägset bäst. Men det beror lite på området.

Har även en "hemma"-zon som jag betraktar som MIN TURF och den återtas omgående.

Hetsen och jaktinstinkterna är väl största skillnaden mot geocaching.

Jättekul och svårt vanebildande. Lämplig medicin för dataspelsberoende blekfisar som behöver komma ut verkligheten och friska luften.
Summan av lasterna ska ju hållas konstant. ;)
 
Verkar helgrymt! Har tyvärr en iphone, är det någon som vet när det planeras att släppas till iOS? Känns lite onödigt att skaffa en andriod bara för att kunna turfa.
 
... och än värre besatt är min fru! Så för husfridens skull har följande "regel" införts: Man får inte ta varandras zoner. Har däremot någon annan tagit zonen är den fri att ta. Vi låter även sonens zoner vara ifred. Helt outtalat medför brott mot denna familjeregel att regeln upphör.

Själv tar jag mig runt med bil, mc, cykel, promenadskor, kollektivtrafik och kommer ta till kajaken. Cykeln är överlägset bäst. Men det beror lite på området.

Har även en "hemma"-zon som jag betraktar som MIN TURF och den återtas omgående.

Hetsen och jaktinstinkterna är väl största skillnaden mot geocaching.

Jättekul och svårt vanebildande. Lämplig medicin för dataspelsberoende blekfisar som behöver komma ut verkligheten och friska luften.
Summan av lasterna ska ju hållas konstant. ;)

Haha, härligt :). Du har så rätt gällande datornördar. Innan jag började turfa så var det i princip bara datorn som var intressant, sedan start har 95% av datortiden istället blivit tid på sadeln. Spelet har ju många likheter med vissa multiplayer-spel, vilket nog är en bidragande faktor.

Märkligt, jag kan inte hitta appen i Market. Heter den "Turf"?
När jag söker på "turf" får jag det som första träff, men det kanske är för att jag redan har det installerat. Om du söker på utvecklarnas namn, "Andrimon", borde du kunna hitta appen. Appen heter "Turf" i market ja.


Verkar helgrymt! Har tyvärr en iphone, är det någon som vet när det planeras att släppas till iOS? Känns lite onödigt att skaffa en andriod bara för att kunna turfa.

Jag tror inte att något datum är uttalat. De vet om att det är stor efterfrågan, men de är två utvecklare har jag för mig som driver detta vid sidan om annat arbete. Serverkostnader och marknadsföring tas från egen ficka och spelardonationer. Sponsorer står för vinster. De vill inte heller fylla appen med reklam för att finansiera. Så, jag gissar att tidsbrist är den största orsaken till att det tar tid...
 
När jag söker på "turf" får jag det som första träff, men det kanske är för att jag redan har det installerat. Om du söker på utvecklarnas namn, "Andrimon", borde du kunna hitta appen. Appen heter "Turf" i market ja.

Dessvärre hittar inget när jag söker via mobilen. Jag är rätt kass på sånt här, men kan det vara så att mobilen sorterar bort appar som inte fungerar med den version av operationssystemn man har? Jag har en gammal Sony Xperia E10i (den där lilla) och det har hänt att vissa appar inte fungerat tidigare.

För övrigt, jag zoomade in Sundsvall på kartan för en stund sedan, bara för att kika. Då fick jag se en användare som gick in i samma hus som jag sitter. Så det finns en turfare här i huset :)

//A

Edit: stavfel
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
heladagen Någon som testat Turf? Övriga aktiviteter 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...