Liggunderlag till hund under fjällvandring

Våran ligger gärna på marken men jag har en sån här för att jag är lite prylgalen: https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4438/ Tänker ni nu vintertid eller? På barmarksperioden funkar det ju med en avlagd (och kanske kapad) sovsäck eller gammal jacka osv. I bra väder och inte så myggigt ligger han helst i riset bara. Beror lite på hur stor hunden är. Våran Gordon Setter blir fort kall, ingen underull i hans päls, när man stannar så jag brukar slänga in honom i den där Jerven-säcken så han får vind- och regnskydd.
 
Liggunderlag

Hej!
Såg ett liggunderlag på XXL som man kunde stoppa ned i en påse och komprimera, tog inte alls stor plats.
Drog mig dock för att köpa pga priset, 600-700 hundra. Han brukar lägga sig mellan mina ben när jag krupit ned i min säck. Inte helt bekvämt ibland men han stortrivs.
 

avslutad210712

Gäst
Ett vanligt cellplastunderlag som är tillklippt för att passa på tvären i fotänden av tältet.

På vintern fick han ofta sova mellan oss på våra Exped och då lade jag cellplastet under Expeden i skarven.
 
Ett vanligt cellplastunderlag som är tillklippt för att passa på tvären i fotänden av tältet.

På vintern fick han ofta sova mellan oss på våra Exped och då lade jag cellplastet under Expeden i skarven.

Är själv inte så pigg att ta in hunden i tältet då han kan vara äckligt blöt/smutsig samt att jag är rädd att en klo ska gå genom tältduken. Köpte dessutom ett Keron 3 med GT absid just för att slippa detta :)

Problemet med att bara ta ett vanligt liggunderlag är att hunden är ganska stor (schäfer på 40kg). Han brukar behöva i alla fall 1x1m att ligga på. Tänkte själv låta honom ligga på marken, men där tvärvägrade flickvännen. Har funderat på dessa:

http://www.getout.se/sv/artiklar/doublemat-evazote.html
http://www.getout.se/sv/artiklar/multimat.html

för att sedan kapa de på mitten och ta med nu under sommaren, På vintern får man kanske fundera över en annan lösning.
 
Ett vanligt täcke

Den där evazote dubbelmattan har jag också kollat på. Den verkar bra eftersom den går att klippa till. Vi får ser vad det blir.

Som det är nu så brukar vi sätta på honom täcke om det är kallt och ha honom i tältet på ett tillklippt begagnat cellplast nere vid fötterna. Oftast så slutar det dock med att han ligger mellan oss uppe vid midjan eller bröstkorgen. Vi har ett Allak så det brukar sluta med att vi ligger halvvägs ute i dom minimala absiderna medan han vräker sig och har det mysigt :) Det är däremot ingen schäfer utan en beagle i lite mer hanterlig storlek.
 
Jag brukar bara ha med en tunn filt (a la gammal pet-flaska) åt hunden (som hon dessutom får bära själv ;)). Dock får hon sova i tältet, hon är jättestor och har långa ben, men myggen besvärar henne så mycket att jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag lämnade henne utanför... :)

Satsade på ett WDT2 (pojkvännen har ett hyfsat likadant hilleberg) bara för att kunna ta in hunden utan att det blev världskrig om hon skulle råka ha sönder det :).
 
Så fort tältet är på plats tränger sig min hund in och snor bästa platsen. Största renskinnet till mig tycks han säga. Sen blir det slagsmål och han hamnar vid mina fötter och surar. Understundom kryper han upp hellan husse och matte, knuffar ner husse så att han hamnar utanför liggunderlaget. Svaret blir: På vintern ett renskinn till hunden och ett till husse. På sommaren uppblåstbart till husse och vanligt till hundrackarn.
 
Beror på hunden

vår samojed behöver inget underlag i varje fall ned till nollan. Men visst kan har tränga sig. tältar jag med innertält får han ligga utanför t ex i absiden. I tältkåtan ligger han inne.

Han har aldrig fått ligga ute i snön och sova men det skulle sannolikt funka bra.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niclaslemmy Två frågor: Klövjeväska och liggunderlag Hundsport 4
Davva2 Sjö&Hav myggmedel till hunden? Hundsport 7
Kimkim Tursele till hunden Hundsport 7
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
avsl_22-07-26 Hundproblem till fjälls? Buss? Hundsport 7
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
platypus Var hitta reservhjul till trehjulig sparkcykel? Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
Ewi Egenbygge av utrustning till draghundar Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
-vickan- när kan man ta med valp till fjällen. Hundsport 5
Huggormsserum till hundar Hundsport 7
-Patric- Hundbur till SAAB 9-5 Hundsport 15
Nordstjärnan Druvsocker till hunden? Hundsport 18
liten_puh Mönster till hundtäcke? Hundsport 2
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...