Sulorna spricker på skor från Ecco

Påverkan

Naturgummi har i sig ingen jättepåverkan, problemet är skalan.

Kanske inte om man nöjer sig med latex.
Bildäck, gummisulor, gummidetaljer i allmänhet var oftast av svavlat (vulkaniserat) gummi med iblandning av bla annat kimrök.
Gummiindustrin var inte bara miljöfarlig, den var en fruktansvärd arbetsmiljöbov. Detta var huvudorsaken till att gummiindustrin dog ut i Sverige. Trotts bra produkter.

/John
 
Ja, det är inget konstigt. Vart vill du komma? Har jag sagt att syntetgummi är bra? Har jag förordat något annat än naturmaterial?

Jag vill inte komma någonstans. Jag påstår inte heller att du har fel i det du säger. Syntetgummi har både fördelar och nackdelar. Liksom naturgummi.
Jag är bara lite ledsen över namngivningen.
Av namnet att döma skulle nog många gissa att syntetgummi är en sorts gummi. Fel. FEL.
Inom biologin rättar man ofta till sådana felaktigheter.
Bisamråtta, ingen råtta, alltså nytt namn Bisam.
Laxöring inte lax, nytt namn Öring.

I Sverige tycks vi ha en hög tolerans för namn som är helt felaktiga.
Före 1950-talet var kaviar i Sverige rommen från fisken stör. (Kolla tex Nordisk Familjebok) Vilket det fortfarande är i resten av världen. Fiskrom var en restprodukt i fiskeindustrin. Konservföretaget ABBA kom på att torskrom blev ganska gott om man socker-saltade den samt rökte den. Man ville ha ett käckt och lite lyxigt namn på produkten. Man lanserade den under namnet Kalles Kaviar. (Efter filmen Anderssonskans Kalle och den superdyra stör-rommen). Svenskarna har nu en kaviar som mycket sällan är just kaviar.
I Finland, som är tvåspråkigt och har lag på svensk och finsk text på alla produkter stod det Kalles Romkräm på tuberna. I Finland gick det inte för sig att antyda att produkten hade något med kaviar att göra.
Jag tror att det numera står bara Kalles på tuben, både i Sverige och Finland. I svenskt vokabulär är tuben förstås en kaviartub.

Sill eller strömming avgörs av vart den landas inte av vart den fångas.
Göteborgsfiskaren kan således tråla strömming i Stockholms skärgård åka hem, och ta iland sill i Göteborg.
Om folk är rädda för miljögifter i strömming kanske den går lättare att sälja som sill?

Den som är intresserad av liknande konstigheter i vad vi svenskar anser vara ett rimligt namn på en produkt, kan googla lite på ansjovis, sardin, sardell, skarpsill och brissling.

/John
 
Jag vill inte komma någonstans. Jag påstår inte heller att du har fel i det du säger. Syntetgummi har både fördelar och nackdelar. Liksom naturgummi.
Jag är bara lite ledsen över namngivningen.
Av namnet att döma skulle nog många gissa att syntetgummi är en sorts gummi. Fel. FEL.
Inom biologin rättar man ofta till sådana felaktigheter.
Bisamråtta, ingen råtta, alltså nytt namn Bisam.
Laxöring inte lax, nytt namn Öring.

I Sverige tycks vi ha en hög tolerans för namn som är helt felaktiga.
Före 1950-talet var kaviar i Sverige rommen från fisken stör. (Kolla tex Nordisk Familjebok) Vilket det fortfarande är i resten av världen. Fiskrom var en restprodukt i fiskeindustrin. Konservföretaget ABBA kom på att torskrom blev ganska gott om man socker-saltade den samt rökte den. Man ville ha ett käckt och lite lyxigt namn på produkten. Man lanserade den under namnet Kalles Kaviar. (Efter filmen Anderssonskans Kalle och den superdyra stör-rommen). Svenskarna har nu en kaviar som mycket sällan är just kaviar.
I Finland, som är tvåspråkigt och har lag på svensk och finsk text på alla produkter stod det Kalles Romkräm på tuberna. I Finland gick det inte för sig att antyda att produkten hade något med kaviar att göra.
Jag tror att det numera står bara Kalles på tuben, både i Sverige och Finland. I svenskt vokabulär är tuben förstås en kaviartub.

Sill eller strömming avgörs av vart den landas inte av vart den fångas.
Göteborgsfiskaren kan således tråla strömming i Stockholms skärgård åka hem, och ta iland sill i Göteborg.
Om folk är rädda för miljögifter i strömming kanske den går lättare att sälja som sill?

Den som är intresserad av liknande konstigheter i vad vi svenskar anser vara ett rimligt namn på en produkt, kan googla lite på ansjovis, sardin, sardell, skarpsill och brissling.

/John

Fast inom biologin är ju rom alla fiskägg. ;) I ryssland äts både stör- och laxrom. Men vad bra. Då är vi i alla fall överens om sakernas tillstånd. Fast det känns som om typ ejderns och de andra dyrare kaviarerna är äldre ä 1950-tal, det kanske bara är bra marknadsföring?
 
Sill eller strömming avgörs av vart den landas inte av vart den fångas.
Göteborgsfiskaren kan således tråla strömming i Stockholms skärgård åka hem, och ta iland sill i Göteborg.
Om folk är rädda för miljögifter i strömming kanske den går lättare att sälja som sill?

Nu blir jag ledsen - och arg.

OK om de kallar strömmingen sill, men kan man inte heller lita på var det står att den är fiskad? Om det t.ex. står Nordostatlanten, kan fiskan ändå komma från Östersjön?
 
Fast inom biologin är ju rom alla fiskägg. ;) I ryssland äts både stör- och laxrom. Men vad bra. Då är vi i alla fall överens om sakernas tillstånd. Fast det känns som om typ ejderns och de andra dyrare kaviarerna är äldre ä 1950-tal, det kanske bara är bra marknadsföring?

Inte bara fiskägg, grodrom o kräftrom tex.
Har du sett vem som tillverkar Ejderns? Just det ABBA.
Hur som helst tror jag att genomlaget för torskrom som kaviar kom på 50-talet.

Här är en länk till registreringsdatum för olika varumärken.
https://www.allabolag.se/5560025990/varumarken/alla

I Sverige har vi traditionellt ätit fiskrom såsom Löjrom, Sikrom etc men det har inte kallats för kaviar.

Det finns många sorters kaviar. Den allra dyraste är persisk dvs från norra Iran. Men de kommer alla från fisken Stör.
Utom i Sverige, här är nog majoriteten av all kaviar från torskfiskar och får inte heta kaviar utanför Sverige.

/John
 
Nu blir jag ledsen - och arg.

OK om de kallar strömmingen sill, men kan man inte heller lita på var det står att den är fiskad? Om det t.ex. står Nordostatlanten, kan fiskan ändå komma från Östersjön?

Obs Att det inte begåtts något regelbrott i göteborgsfiskarexemplet.
Helt Lagligt.
Vad är man beredd att tänja på för att tjäna en hacka?

/John
 
Det är nog olagligt. Men jag tycker mig se att storleken på filéerna och sillbitarna i burk krupit ner i strömmingstorlek.
/John
 
Det är väl för att de ska få rum med allt socker. Går ju inte att äta sill på burk längre, man känner inte sillsmaken för att lagen är så söt.
 
Lägg in själv. Lätt som en plätt. Och jättegott.
Själv gör jag ofta receptet på flaskan till Perstorps ättika 24%
Jag brukar följa receptet till punkt och pricka, men har ibland i mera röd lök.
Det blir en ganska söt inläggning. Jag är själv ganska känslig för sötma. Men denna ligger inom toleransen.

Du kan minska sockret, men minska då också på ättikan, den blir annars lätt väldigt sur. Den höga sockerhalten förr var för hållbarheten. Man hade inte alltid kylskåp, sillen stod i skafferiet.

Den höga sötman på sillar idag beror till en del på att man vill göra sillen barnvänligare, antingen genom att minska på ättikan eller genom att öka på sockret.

Kockar gör ibland en ny lag till sillen innan den serveras på restaurangen, för att sillen skall ha en fräschare smak.

/John
 
Ett tips. Man kan minska sockret till hälften jämfört med klassisk 1-2-3-lag (utgående från 12-procentig ättikssprit) utan att någon reagerar och hållbarheten påverkas inte. Men då smaka det sill! Ättisksprit (runda flaskorna, Winborgs) har en godare och renare smak. Perstorps ättikssyra var åtminstone förr framställd på ett otrevligare sätt också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
avslutatmedlemskap160620 Lundhags som spricker Kläder 11
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...