Eldningsförbud och öppen eld

Inget svar från Länsstyrelsen än . Tråkigt kan jag tycka, men hoppas på svar under kommande vecka!

Jag hittade förresten bilden (videon) jag yrade om i ett tidagare inlägg, där köket hålls i handen, detta var ju något som Klager undrade om det var möjligt. Svaret är ja!
se nedan:
http://www.bushbuddy.ca/images/013s.jpg
Solo stove är en kopia på bushbuddy (som inte finns längre) vad jag kan förstå.

Värt att nämna är att de rekommenderar att man gör iordning platsen den ska stå på, men det tycker jag hör till sunt förnuft!
 
Skickade en påminnelse idag.

Här är dock en lösning som går runt problemet:
https://youtu.be/4f5rePvVYvI
Spritkök är ju som bekant tillåtna vid eldningsförbud. Då kan man ju få kaffe även om man knallar in i något reservat (om nu vedkök bedöms vara omfattade av förbudet).
 
Gång på gång framförs skrönan om farligheten med vältande toppkök. Tre tältspik som håller tuben vid underlaget förhindrar detta effektivt.
Gör rätt så fungerar det väl.

god tur
 
Gång på gång framförs skrönan om farligheten med vältande toppkök. Tre tältspik som håller tuben vid underlaget förhindrar detta effektivt.
Gör rätt så fungerar det väl.

god tur
Bra råd där, gör likadant med mitt gaskök. Känns alldeles för vingligt med toppmonterad brännare annars...
 
Från 2013



Räddningstjänsterna i regionerna södra, nordvästra och nordöstra Skåne har under den senaste veckan utfärdat eldningsförbud i samtliga kommuner i länet.

Det varma och torra vädret kommer troligtvis att fortsätta även under nästa vecka. Förbudet gäller mot all eldning utomhus, alltså alla typer av uppgörande av eld och grillning på mark.

Fasta, godkända, av kommunen uppställda grillplatser samt utomhusgrillar i trädgårdar får användas med försiktighet och under eget ansvar. Observera att tillfälligt anordnade grillplatser av sten eller stockar uppfyller inte detta krav.
Läs mer om eldningsförbudet i respektive region:

Nordvästra Skåne

Nordöstra Skåne

Södra Skåne
--------

Tämligen klart i min värld.

go tur
 
Aldrig sett förbud mot friluftskök i naturen trots eldningsförbud. Vedkök är ett friluftskök, så det går alltså bra att köra.
 
Ja det är ok , men tänk om man orsakar Mordbrand/allmän farlig ödeläggelse eller liknande så innefattar det polisens möjligheter att ta del av mobiltrafik i området då fängelsestraff ingår i straff.
 
Detta verkar vara ett ämne som berör!

Seobserver, friluftskök är tillåtna vid eldningsförbud, se tidigare utdrag i denna tråd. De ska dock användas med försiktighet.

Ordet försiktighet är viktigt här, såklart gäller sunt förnuft. Att starta en skogsbrand vill väl ingen? Eldningsförbud kan dock finnas av fler anledningar, tex i reservat.

Klager, jag är tämligen övertygad om att eldkastare inte kan definieras som friluftskök ;)...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...