Udtja - det stängda naturreservatet

Han vandrade med en kompis från Jokkmokk till Arjeplog och skriver lyriskt om hur han roddes längs Tjeggelvas en magisk sommarkväll av en nybyggare från något hemman som nog ligger under vatten nu.

Nu hänger jag inte riktigt med. Till att börja med så ligger ju Tjeggelvass en bra bit nordväst om raketskjutfältet och varför skulle hemmanet (om det nu låg vid Tjeggelvas?) ligga under vatten?
 
Han vandrade med en kompis från Jokkmokk till Arjeplog och skriver lyriskt om hur han roddes längs Tjeggelvas en magisk sommarkväll av en nybyggare från något hemman som nog ligger under vatten nu.
Nu hänger jag inte riktigt med. Till att börja med så ligger ju Tjeggelvass en bra bit nordväst om raketskjutfältet och varför skulle hemmanet (om det nu låg vid Tjeggelvas?) ligga under vatten?
Ganska precis mitt emellan Jokkmokk och Tjeggelvas ligger Alep Udtja och Alep Udtjajaure, så nog kan det stämma. Ungefär där går också skjutfältets norra gräns. Tjeggelvas ligger längre västerut, men inte längre norrut.

Men någon anledning till att hemmanet skulle ligga under vatten kan jag inte komma på. Längs Piteälven finns inga dammar, förutom den vid Sikfors (och om den dränker hemman vid Tjeggelvas så bor även jag under vatten :cool: ).
 
Jag har varit i Udtja flera gånger som barn och tonåring på 1970-talet, tydligen är jag ensam om det. Min morfar var renägare och medlem i Udtja sameby, och han hade egen nyckel (!) till grindarna vid raketskjutfältet . Så topphemligheten gällde tydligen bara svenskar. Jag minns det som ett vidsträckt landskap av stora, torra tallhedar med spridda tjärnar; något särskilt fågelliv utöver det normala norrbottniska noterade jag däremot inte.
 
Haha, och jag som inte upptäcker detta förrän nu när jag gjort kartor! :) (Pdf-filer, ej skrivit ut) Då är det i princip bara E45 jag kan gå på, tyvärr.
 
Här rör det sig om att hitta en lämplig färdväg mellan Moskosel och Jokkmokk. (Hela vandringen är 1924 km fågelvägen.)

Jo, jag ser att det hade gått att ta sig över sjöarna till Rävudden där. Det beror ju på vart man vill, som sagt, men jag hade inte litat på att stigarna är framkomliga över vattendrag och myrar på somrarna där. Men det kanske går om man har mer erfarenhet? Följer man inte stigar eller leder så är det ju ett virrvarr av vattendrag, sjöar och myrmarker (och ibland mycket brant) genom landskapen. Vackert och underbar natur, men hur tar man sig igenom till fots?

För min del - som vill upp till Jokmokk - så får jag nog ta sikta på områdena öster om E45 istället. Kronogårds naturreservat hade varit coolt, men återigen - går det att ta sig igenom till fots sommartid? Från Tårrajaur och norrut finns landsväg och traktorspår längs järnvägen så där är inga problem.
 
Själva Kronogård är ett område som är svårorienterat,med mängder av små fina tjärnar och åsar.Har villat bort mej totalt där,men nutida vandrare använder väl GPS?
Det finns ett sätt att besöka Udjta som vanlig dödlig,och det är att på midsommardagen följa med kyrkan och Ajtte musei vänner på den årliga bussresan (och friluftsgudstjänsten) i Udjta by.
Mot Jokkmokk,och genom Udjareservatet bla gick de gamla färdvägarna på cykel,postväg/sk "svältsnören".
Dessa kan man ju lagligen följa till viss del från byar väster om Tårraljaur (Sinkal),mot Pärlan,mot Karatsvägen.
problemet är väl att bäckar och älvar ska forsceras....
 
Jag är mer och mer förtjust i tanken att gå igenom Kronogård. På norra sidan finns ett sankmarksområde jag kanske måste gå runt; det säkert brant på sina ställen, men det borde gå. Då är det Störhusbäcken nära Titnokkojan som ser ut att utgöra ett hinder. Det går ju även att gå uppe vid Storhustjärnen. Går det att ta sig över på sommaren? Någon som har erfarenhet?
 
Själva Kronogård är ett område som är svårorienterat,med mängder av små fina tjärnar och åsar.Har villat bort mej totalt där,men nutida vandrare använder väl GPS?
Det finns ett sätt att besöka Udjta som vanlig dödlig,och det är att på midsommardagen följa med kyrkan och Ajtte musei vänner på den årliga bussresan (och friluftsgudstjänsten) i Udjta by.
Mot Jokkmokk,och genom Udjareservatet bla gick de gamla färdvägarna på cykel,postväg/sk "svältsnören".
Dessa kan man ju lagligen följa till viss del från byar väster om Tårraljaur (Sinkal),mot Pärlan,mot Karatsvägen.
problemet är väl att bäckar och älvar ska forsceras....

Det finns ju en väg över Gatjagielas, sedan höger och vänster och vänster igen, över Landvägsmyran, höger vid Badjejavrre och så är man ute ur området vid Nymyran. Men när det nu råder tillträdesförbud så antar jag att man inte ens får lov att köra på de vägarna och då är det väl ännu värre när det gäller att gå dem??
 
Själva Kronogård är ett område som är svårorienterat,med mängder av små fina tjärnar och åsar.Har villat bort mej totalt där,men nutida vandrare använder väl GPS?
Det finns ett sätt att besöka Udjta som vanlig dödlig,och det är att på midsommardagen följa med kyrkan och Ajtte musei vänner på den årliga bussresan (och friluftsgudstjänsten) i Udjta by.
Mot Jokkmokk,och genom Udjareservatet bla gick de gamla färdvägarna på cykel,postväg/sk "svältsnören".
Dessa kan man ju lagligen följa till viss del från byar väster om Tårraljaur (Sinkal),mot Pärlan,mot Karatsvägen.
problemet är väl att bäckar och älvar ska forsceras....

Jo... Vid Tårrajaur är jag ju redan i hamn, så att säga. Därifrån har jag redan en planerad rutt. Men det är intressant det här!

Jo, visst har jag Gps.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...