Vad gör du för miljön?

Jag gör som Al Gore....

Gör som Al Gore gjorde när han skulle hämta nobelpriset i Oslo.
Ta tåget till jobbet men skicka dit matlådan/packningen med en mercedes.
 
Visst...

Om jag förstår rätt så blev Al Gore bjuden på middag.

Visst, Al Gore blev säkert bjuden på middag men hans bagage blev ditkört med bil.
Jag jämför bara mellan olika människors verkliga liv.
Folk åker kollektivt till jobbet och tar med sig eventuella matlådor/ombyteskläder....what ever....i påse/ryggsäck.
Al Gore åker tåg från flygplatsen men hans bagage körs med bil.
Då tjänade ju inte miljön ett skit ändå. Han har ju lika gärna kunna åkt med i bilen men det har väll inte sett lika snyggt ut?

Slutsats: Storgubbarna snackar så mycket och går med pekpinnar om hur folk skall leva men är samma kålsupare själva.
Vem säger att detta med uppvärmingen inte är en naturlig del i klimatet. Under åren som gått har temperaturen gått upp och ner.
Istid ett tag sen kommer en varmare period o.s.v.
Vad jag jag har hört så smälter även isen runt Mars poler så det kanske är vår egen sol som blir varmare av nån anledning.
 
I vanliga fall âker Al Gore med privat jet mellan föredrag och föredrag (för vilka han fakturerar ca 2 Mkr, âtmidstonde var det vad han tog hár i Palma de Mallorca).
 
Slutsats: Storgubbarna snackar så mycket och går med pekpinnar om hur folk skall leva men är samma kålsupare själva.
Naturligtvis är det kasst av honom, men det hindrar inte att han ändå gjort betydligt mer för miljön än jag (äger inte ens en bil) och troligen du och troligen alla på utsidan tillsammans. Återigen ett exempel på att ens egen livsstil kanske har försvinnande liten betydelse jämfört med hur man lär andra att leva.
 
Miljövinsten är knappt ens värt tillvekningen av kulan. Jagar man med pil och båge eller spjut är det dock en annan sak. Sen var det ju det att alla ska kunna leva på det. Visst, en del av behövet kan säkert täckas med jakt och jag har respekt för att själv ta ansvar för att döda/bereda djur men jag väljer själv att inte göra det.
/J

Vad tror du kostar mest för miljön; att tillverka en kula eller att tillverka en ko och transportera den över halva jorden?
 
Jag cyklar eller går. (när det gäller måttliga avstånd.)
Tåg när det gäller längre avstånd.
Försöker äta så veganskt, ekologiskt, närproducerat som möjligt.
Återanvänder papper att kladda på.
Återanvänder saker jag hittar på gatorna (förvånansvärt vad mycket folk slänger ifrån sig...för nån vecka sen hittade jag tex 200 spänn!!)
Skänker pengar till organisationer och projekt som verkar för en bättre värld.
Slänger inget som jag kan återanvända (blev mobbad när jag kom hem efter en 10 månaders resa och fortfarande hade kvar samma plastpåsar som jag åkte hemifrån med...)
Duschar högst 2ggr/vecka, korta duschar.
Har dreadlocks (då behöver man inte tvätta håret särskilt ofta)
Äger nästan ingen elektronik eller el-beroende apparater.
Använder WC så lite som möjligt. (pinkar på växterna)
Använder sparsmakat med hygienprodukter.
Försöker konsumera så lite som möjligt - köper helst begagnat.
Andas bara varannat andetag...för att få ner koldioxid-utsläppen.

För övrigt har jag funderat på det här med kött. Jag är idag vegan, men funderar på att börja äta människokött. Det måste ju vara ganska bra för naturen...eftersom människan är den varelse som påverkar mest här...
 
.....Vem säger att detta med uppvärmingen inte är en naturlig del i klimatet. Under åren som gått har temperaturen gått upp och ner.
Istid ett tag sen kommer en varmare period o.s.v.
Vad jag jag har hört så smälter även isen runt Mars poler så det kanske är vår egen sol som blir varmare av nån anledning.
Genialiskt. Tänk att inte forskarna tänkt på det! Du kanske borde anmäla dig som idéspruta och forskare åt FN:s klimatpanel?

Raskesven
 
Fantastiskt inspirerande! Här ligger jag tydligt i lä.

Visst är det bra om den stora massan blir lite mer klimatsmart. Men det behövs folk som går före och visar vad man faktiskt kan göra, så jag förstår inte riktigt tjuriga nejsägare.

Men historien lär oss att massan sällan reagerar rätt eller ens åt rätt håll...Precis som med mat och motion är det de redan frälsta som stretar på medan massan blir större och större på fler än ett sätt.
Givetvis är det bra att populister som Gore får folk att börja fundera, men får han andra att ändra sig? Han egna exempel är ju vid närmare granskning lite dubiösa. Biffuppfödare, privat jet etc, etc.
Min vän kärnforskaren gick igenom hans film och den genomgången var inte direkt nådig... men visst det blir varmare och uppenbarligen är det inte första gången...jag kommer ihåg en gladlynt botaniker som hittat vindruvekärnor i en nordlappländsk mosse. En gång hade ju Grönland mer än grön marmor att locka med...Men klart är att milt väder är bra för plånboken. Lokaluppfött kött heter det ju men hur mycket är import för att det skall komma på diskarna?
Sen är det ju så att en 225 kg skogsko är något annat än en biffko av rejäl modell. Hjort lär eu vara ett kostnadseffektivt vilt, gott är det i varje fall.
Att tro att massan skall bli smart verkar väl optimistiskt, men givetvis kan skolan lära dem svenska och att räkna igen så kanske det andra med kan komma om lyckan står oss bi....
//J
 
MIn lista...

... bättre sent än aldrig, blir så här:

# Alltid ekologisk mat när det finns.
# Handlar i första hand lokal mat, svenskodlat.
# Köper in, säljer och använder ekologiska kläder, försöker påverka andra. Men det är svårt... folk verkar fullständigt skita i att det är ekologisk bomull, eller att de som syr har ok arbetsförhållanden.
# Energilampor.
# Inget standby, förutom stora datorn.
# Ingen extra julbelysning.
# Veckohandlar.
# Återvinner papper, batterier och glas
# Energisparläge på tvättmaskinen.
# Hänger tvätt istf torktumlare
# Köper sällan färdigproducerad mat
# Använder miljövänliga tvålar och andra hygienprylar (Lush)

Kan inte komma på nåt mer just nu men man borde ju kunna göra mer, samvetet skriker... men jag tror stenhårt på att det som avgör, är det som politikerna kan påverka.
Bara subventioner och skatter kan nog göra en del... och sen har vi ju Kina, Usa och Indien, där har vi nog de största hoten mot naturen. Det kan ju Reinfelt lägga lite extra krut på...

Så om jag kånkar hem matkassarna de tre kilometrarna från affären eller tar bilen... kan nog kvitta.

Thomas
 
Senast ändrad:
Metangasen kommer av idisslandet (nedbrytning i syrefri miljlö) och kommer huvudsakligen i form av rapar och utandning. Inte via tarmarna. Det spelar ingen roll hurvida kon är ekologiskt eller inte, köttproduktion ger upphov till metanutsläpp, även idisslande vilt ger metanutsläpp. Sverige kommer inte drabbas av vattenbrist i ett framtida varmare och fuktigare klimat. Välkommen att läsa klimat- och sårbarhetsutredningensarbete på det området. Den vatteneffektivaste köttproduktionen är kyckling, kan vara bra att tänka på..


Javisst, så kallad ekologisk köttproduktion ger också upphov till metangas, men mängden beror på vad kon får att äta. Mer spannmål -> mer metangas. Vi bör äta mindre kött än vi gör idag, och det kött vi äter ger upphov till mindre växthusgasutsläpp om produktionen sker så kallat "ekologiskt". Senast i förrgår läste jag en undersökning som kom fram till att så kallat ekologiskt nötkött gav upphov till 22 kilogram koldioxidekvivalenter per kilogram kött. Om vi då accepterar att icke-ekologiskt kött kan ge upphov till uppemot dubbelt så mycket, så landar vi kring 50 kg. Det motsvarar runt 15 kg bensin som förbränns i en bilmotor, dvs drygt 15 liter soppa, vilket ger uppåt 20 mils körning. Stämmer med vad jag hört tidigare.

Den stora poängen är dock att det är mer energieffektivt att människor odlar grödor att äta direkt, på den tillgängliga marken, istället för att använda den till att föda upp djur som vi sedan äter. Är det nån som på allvar tror att man får ut mer energi på att föda upp ett djur och sedan äta det, än att äta vegetabilierna direkt??

Sverige kommer sannolikt inte att drabbas av vattenbrist nej, för vår del är det förmodligen (till en början!) gynnsamt med högre temperatur och något ökad nedebörd. I längden (dvs om klimatförändringen går för långt) kommer dock hela jorden undantagslöst att bli en sämre plats att bo på. Även Sverige, även om det handlar om fem, tio (eller förhoppninsvis fler) decennier från nu.

Nej, vattenbristen jag syftar på rör naturligtvis områden där man *idag* har köttproduktion *och* en förestående vattenbrist. Smältande glaciärer i Anderna hotar delar av sydamerika, osv. Där finns det stora poänger med att använda jordbruket så energieffektivt som möjligt.

Att tro att eftersom Sverige kommer att ha gott om vatten, så är allt okej, är väldigt naivt.

Men du får gärna länka till någon klimatutredning som påstår att köttproduktion *inte* bidrar i hög grad till växthuseffekten, och gärna någon som förnekar det faktum att vattenbrist kommer att bli ett växande problem på många håll i världen i framtiden. Alla rapporter och böcker jag läst är åtminstone kvalitativt eniga.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...