Gissa position

Bra gissning, men...

Hejsan,

Vi är helt riktigt en bra bit norröver, men inte ända uppe vid treriksröset. Så gissningen är tyvärr inte korrekt.

/ Stefan
 
Är du möjligtvis på väg till Roysvattn och Björntoppen? Hittar inte kartan för att kolla vad jokken heter någonting med Svart... och nedströms finns en hängbro som slutar lite lustigt nästan mitt i vattnet.
 
Med en här sista bilden på Rautåive så blev det lite enklare... Letade först efter någon bildvinkel nerifrån Valldajåhkå utan att få det att stämma, men nu inser jag att den är den mindre tvärjokken Suollagajåhkå som ni vadar på den första bilden. Jag förmodar att utsikten uppifrån Tjårok ner i Hellemobotn var fantastisk?
 
Helt rätt Pär

Jomen visst är det Suollagajåhkå som vi vadar på första bilden med Tjårok i bakgrunden. Bild två är alltså tagen i princip på Norsk - Svenska gränsen på vägen upp mot Tjårok. Den andra gränsen är den till Padjelanta som bara ligger ett par mil söderut.

Men tyvärr kom vi inte ända upp till utsikten ner mot Hellemobotn. Suck! Klockan blev för sent och när man fjällvandrar med en 4-åring är det god ide att anpassa sig efter den berömda mat-och-sov-klockan. Men utsikten vi fick var inte kattskit den heller :)

Nästa bild!

/ Stefan

https://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=30422&stc=1&d=1567022321
 

Bilagor

  • Gränsfjällen_2019_104_pano.jpg
    Gränsfjällen_2019_104_pano.jpg
    29.1 KB · Visningar: 361
Då följer jag upp med en till tältplats med utsikt. Tyvärr var inte vädret riktigt på min sida den här gången, men förhoppningsvis kan ni lista ut vad som döljer sig bakom molnen och i dimman ändå?
 

Bilagor

  • poiuoiytitrf.JPG
    poiuoiytitrf.JPG
    38.4 KB · Visningar: 296
Torneträsk med Njullá till höger? Du har slagit upp tältet strax utanför Björkliden (som kanske hade synts om det inte varit för dimman)?
 
Svårt? Börjar det kanske att klarna lite nu? 1671_liten.jpg
Hade nog kunnat ställa in kameran bättre så att motljusbilderna inte blev så här mörka...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.