Stort knivintresse - välj din favoritkniv

De e plasthandtag och eftersom det inte står nåt på bladet förmodar jag att det är kolstål, eller??
Hm, det är inte säkert. Man angav inte stålsorten på något speciellt sätt. Enklast är förstås att se på skicket, dvs om bladet har en tendens att bilda patina. Om så är fallet så rör det sig om kolstål.

~Paul~
 
Själv kör jag Wicked Edge. Har gjort ett tag nu.. Man får enastående resultat men gradantalet är begränsat mellan 15 och 30. Går inte, i alla fall klarar jag inte, att slipa tex flexibla knivblad eller brödknivsblad. Detta kanske dock är svårt på de flesta slipar ?

Tar ett tag att lära sig olika typer av eggar, vinklar och annat i knivslipardjungeln. Är bara nybörjare men gillar ändå Wicked Edge. Dock är det ju fantastiskt dyrt pris, faktiskt dyrt. Inte bara mycket pengar utan dyrt. Jag hade förmånen att få köpa begagnat med massa extra stenar, både grövre och finare till ett bra pris så jag är glad..

Jag har profilerat om ett par knivar vilket gick bra. Lite roligt också så fick kompisen till den mest fantastiska finish på en sekatör som vi satte i Wicked Edge :D

Dock hade jag gärna sett ett bredare utbud av vinklar och kanske någon anordning för de flexibla bladen.

mvh // johannes

Skulle vara trevligt om man kunde prova systemet, eller hitta för ett bra pris begagnat. Det är precis som du säger väldigt dyrt med extra stenarna.

Personligen skulle jag satsa på ett annat slipsystem med tanke på priset och vad man erhåller för pengarna.

Jag var bland de första att inhandla den enklaste varianten för att se om den höll måttet. Det gjorde den inte. Strävheten på den grövsta stenen var i finaste laget, vilket frestade till att lägga mer tryck på klampen. Detta resulterade omedelbart i att guiden sviktade. Det i sin tur resulterade i mycket ojämn slipfas. Minsta vinkeln var dessutom alldeles för stor för mina behov.

Ytterligare ett irritationsmoment var bristen på greppyta. Man var tvungen att hålla i den vassa lilla klossen, vilket i längden blev en ren pina med ömma fingertoppar som resultat.

Efter bara någon vecka så åkte hela manicken in i bingen... Inte helt lyckad investering av (om jag minns rätt) ca 600:- kronor.

Mitt råd är att satsa på en Spyderco TriAngle Sharpmaker i samma prisklass. Enligt min åsikt oerhört mycket bättre slipsystem.

~Paul~

Det är precis vad jag har gjort. Jag misstänker att jag kommer behöva slänga iväg en beställning på de allra finaste stenarna också, dock. Visst blir det säkert en vass och användbar egg med "Fine", men vissa knivar föredrar jag nog lite vassare, men vi får se!

Tack så mycket för infon och tipsen iaf.
 
Väntar på att denna skall dimpa ner i postlådan.
 

Bilagor

  • CRKTTigheTac2.jpg
    CRKTTigheTac2.jpg
    43.4 KB · Visningar: 1,045
  • CRKTTigheTac1.jpg
    CRKTTigheTac1.jpg
    47.7 KB · Visningar: 967
Gerber freeman hunter ?

har sökt lite på forumet, men inte hittat något om denna kniv. Några åsikter ? tack på förhand :)
 
Aurora

Någon som är sugen? Säljer min älskade Aurora för 800 spänn. Utförlig info i annonsen:
http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=54760

Säljes pga att jag tappat knivintresset och kommer bara behålla min F1, WM1 och några moraknivar.
Aurora får högsta betyg av mig och skär mycket bättre än BRKTs andra storsäljare Bravo 1 pga brantare eggvinkel.
Mina huvudsakliga friluftsknivar har varit Aurora och F1 och skall nu alltså bara behålla den ena. A

Auroran är egentligen en bättre kniv, skär mycket bättre, har bättre skaft och är något längre.
Varför jag behåller F1 är mest för den praktiska rosttrögheten och F1 har en särskild plats hos mig trots att den egentligen är mindre lämplig för skogsliv än Aurora som är designad just för detta.

IMG_0564.jpg
 
Jag misstänker att jag kommer behöva slänga iväg en beställning på de allra finaste stenarna också, dock. Visst blir det säkert en vass och användbar egg med "Fine", men vissa knivar föredrar jag nog lite vassare, men vi får se!

Lär dig använda systemet ordentligt med de medföljande "fine" innan du köper de superfina. Med dom som följer med kan jag få eggar som "poppar" av hårstrån från armen. (Det tog lite övning för att komma dit varför jag rekommenderar att lära sig sharpmakern med de medföljande stenarna först)
 
Ge mig :)
Mail kommer.

Någon som är sugen? Säljer min älskade Aurora för 800 spänn. Utförlig info i annonsen:
http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=54760

Säljes pga att jag tappat knivintresset och kommer bara behålla min F1, WM1 och några moraknivar.
Aurora får högsta betyg av mig och skär mycket bättre än BRKTs andra storsäljare Bravo 1 pga brantare eggvinkel.
Mina huvudsakliga friluftsknivar har varit Aurora och F1 och skall nu alltså bara behålla den ena. A

Auroran är egentligen en bättre kniv, skär mycket bättre, har bättre skaft och är något längre.
Varför jag behåller F1 är mest för den praktiska rosttrögheten och F1 har en särskild plats hos mig trots att den egentligen är mindre lämplig för skogsliv än Aurora som är designad just för detta.
 
re

Senaste inkomna som föddes i min verkstad,:) Bladet rwl34 stål o ca 11 cm långt. Hela kniven ca 22.5 cm långt. Stabbat, spacers.

ett-1653.jpg

tv-2441.jpg

sex-61.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.