Jag har konstig löpstil...

Jag har fått höra att jag inte är en hälgångare när jag springer. Var med i en cykelklubb för 10 år sen och då fick jag höra att jag skulle sätta ned främre delen av foten först. Nu är detta intränat vilket har resulterat i helskum löpstil. I terrängen springer jag som en gud men på platten blir det ont i knäna.

Hur ändrar man löpstil? Jag har svårt för att träna bort detta nu.

//Janne
 
Alltihop du skriver låter helt bakfram :)

På kort distans är det väl rätt att springa mer på framfoten, men på längre distanser är det hälisättning först som gäller, så du "rullar" över foten i steget. Själv tycker jag tvärtom att jag rullar ännu mer på foten vid terränglöpning, men där ser man! (Tips: fråga aldrig en cyklist hur man springer, och vice versa...)

När jag har lagt om min löpstil så har jag sprungit kortare vändor där jag hela tiden kan koncentrera mig på steget, gärna på platt och jämnt underlag. Ofta får jag bättre steg i lite högre tempo. Men, om du är mer avancerad än så, så ta hjälp av videokamera och -spelare, och analysera ditt steg. Köp en bok om löpning, eller hör med någon lokal förmåga som kan instruera dig "på plats". Slutligen kan säkert din lokala löparbutik (Löplabbet, Gå&Löpkliniken mfl) hjälpa dig.
 
Gå på några friidrottsträningar och få lite löpskolning. Efter ett par månader lär du ha ett bättre löpsteg för platten också.
 
http://www.marathon.se är en matnyttig sida för löpning ö h t. På den hemsidan finns löpskolningstips, om du klickar dig vidare via "träning" -> "program" (vänstra menyn) -> och väljer någon av träningsprogrammen, och sedan klickar på "förklaring" högt upp på sidan. Kolla på "Löpskolning". Kunde tyvärr inte fixa någon riktig länk, men använd gärna den hemsidan, mycket löpkunnigt folk där.
 
Ben_Rangell; sa:
Jag har fått höra att jag inte är en hälgångare när jag springer. Var med i en cykelklubb för 10 år sen och då fick jag höra att jag skulle sätta ned främre delen av foten först. Nu är detta intränat vilket har resulterat i helskum löpstil. I terrängen springer jag som en gud men på platten blir det ont i knäna.
De bästa långdistanslöparna springer på framfoten och sätter i princip inte ned hälen alls utan "fjädrar" snarast i framfoten så du har nog egentligen en bra löpstil att utgå ifrån. Det var en artikel om detta i Runner's World för ett antal nummer sedan.
De flesta är hällöpare vilket nog är mycket enklare att lära sig och bli hygglig på även om jag själv aldrig lyckats. I.o.f.s. så har jag väl inte försökt tillräckligt hårt heller... ;)
Själv sätter jag ner i princip hela foten och det är definitivt inte bra... :(
[Ändrat av haskell 2006-01-17 kl 21:54]
 
Skaffa skor utan dropp, helt platta. Typ Altra som är gjorda för att landa på framfoten. Försök öka frekvensen och böja knäna mer när du springer. Låt landningen ske på framfoten och sen kan hälen få landa. Då är du på god väg mot en mycket skonsammare löpstil än hälisättning. Med hälen först måste man lita på att skon tar hela dämpningen. Med framfoten först och rejält böjda knän sköter hälarna, knän och höftböjare dämpningen. Pris som kroppen ska göra. Med högre frekvens, kortare steg blir det mindre att dämpa för varje steg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robbieboy har jag svaga leder? Träning och hälsa 7
Bahman har jag löparknä? Träning och hälsa 10
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 10
sinom Tränar jag rätt? Träning och hälsa 3
stea Hur tränar jag ryggen Träning och hälsa 26
Golfvandrare Onda ryggmuskler när jag bär.. Träning och hälsa 14
Polarnatt Får jag äta chips? ;) Träning och hälsa 15
Polarnatt Varför är jag så stel? Träning och hälsa 2
Glännman Starkare underarmar och händer med fjädrar, gör jag rätt ? Träning och hälsa 5
vonheden Strålar i ryggen när jag springer Träning och hälsa 2
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Kris Hur får jag upp farten? Träning och hälsa 11
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
veni Någon som har tips hur man blir av med piriformis besvär? Träning och hälsa 10
camoscio armstyrka för den som inte redan har? Träning och hälsa 74
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
Surjamten Vem har bäst kondis? Träning och hälsa 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...