Vilda Växter Som Mat Och Medicin

Man lär knappt ut ätliga växter längre på utbildning i FM. Finns ingen anledning att käka växter i en militär överlevnad
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17925
Tack, mycket upplysande artikel. Slutsatsen är glasklar: liten burk multivitamintabletter i fickan = bättre odds för långvarig överlevnad i nödsituation, än letande efter ev. ätliga växter. Åtminstone om man inte råkat gå vilse i en bananlund :)

I övrigt stämmer beskrivningen med vad jag fått lära mig:
Vid fri tillgång till tiamin och övriga vitaminer, som sannolikt också är begränsande faktorer, torde kroppens förråd av fett och i viss mån proteiner avgöra överlevnaden.
OT för er som (liksom jag) sällan/aldrig äter fläskkött, baljväxter och spannmålsprodukter: 50 g solrosfrön ger hela dagsbehovet av B1 (tiamin) för en kvinna.
 
Proffesionella preppers har multivitamin,b vitamin,kalktabletter,askorbinsyra och Seltin salt för att kunna ransonera sina förådd och i praktiken leva på på lite druvsocker eller lavar.
Kvinnor har ofta även järntabletter om dom är i ålder med mens.

Preppers har ju ofta stora föråd men dom kan ju börja och ta av kroppen om dom tror det tar länge innan dom går på jättelagret med mat så därför kan dom dosera in det enda som behövs
 
och man kan röra sig långa sträckor och ha ett relativt högt tempo med under helsvält ;)
http://www.cyclingplus.se/artiklar/230-mil-utan-att-ata/
Framstår som funktionellt ur evolutionshistorisk synvinkel. Vi skulle ju dö ut som art, om vi inte var anpassade att klara perioder av svält, med bibehållen förmåga att leta mat och fly från rovdjur.

Vi fungerar nog lite olika, med mer eller mindre lidande under själva omställningen till "svältekonomi", men jag har personligen inga problem med uteblivet matintag under ett par dagar, även under ansträngning. På tredje dagen sjunker mitt "ork" och blodtryck något, men är fortfarande helt tillräcklig för t ex en alpin bergsvandring, och jag mår inte dåligt på något sätt.
Vätskebrist sänker min välmåga och prestation betydligt mer och snabbare.

Denis Urubko, för närvarande kanske världens snabbaste och uthålligaste Himalayabestigare, påstår att han aldrig äter något under sina toppförsök (det handlar alltså om extrem ansträngning i tunn luft, där det dessutom gäller att vara snabb upp och ner för att överleva). Han säger att han mår och presterar sämre, om han försöker.
 
Det är ganska stora skillnader mellan olika folkslag.

Finns infödingstammar som bara lever av kött t.ex.
Dom är avlade att kunna hantera det.

Sedan pemican , vissa kan lätt leva på det men när det var
mat för överlevnad/kortidsmat militärt så funkade det dåligt.
Kräver anpassning och det funkade dåligt för dom flesta t.ex
 
Framstår som funktionellt ur evolutionshistorisk synvinkel. Vi skulle ju dö ut som art, om vi inte var anpassade att klara perioder av svält, med bibehållen förmåga att leta mat och fly från rovdjur.

Vi fungerar nog lite olika, med mer eller mindre lidande under själva omställningen till "svältekonomi", men jag har personligen inga problem med uteblivet matintag under ett par dagar, även under ansträngning. På tredje dagen sjunker mitt "ork" och blodtryck något, men är fortfarande helt tillräcklig för t ex en alpin bergsvandring, och jag mår inte dåligt på något sätt.
Vätskebrist sänker min välmåga och prestation betydligt mer och snabbare.

Denis Urubko, för närvarande kanske världens snabbaste och uthålligaste Himalayabestigare, påstår att han aldrig äter något under sina toppförsök (det handlar alltså om extrem ansträngning i tunn luft, där det dessutom gäller att vara snabb upp och ner för att överleva). Han säger att han mår och presterar sämre, om han försöker.

vi har under ett antal grundkurser inte låtit deltagarna dricka under 1 dygn och det har inte märkts någon större skilnad mot när de har fått obegrännsat med vätska. och deltagarna har verkligen uppskattat att få prova att jobba utan vatten
 
Man lär knappt ut ätliga växter längre på utbildning i FM.

FÖS utbildar fortfarande i grundlängande överlevnadsteknik idag men inte i lika stor omfattningen och inte på samma sätt som på Lars Fält tid. Idag är man mer inriktad bl.a på SERE (och ja, man lär sig fortfarande lite grundlängande om överlevnad när det gäller ätliga växter, skaffa vatten, fiske/jakt, bivack etc. Men som är en mycket liten del idag inom utbildningen SERE A)

Mvh troswe - Pergite
 
vi har under ett antal grundkurser inte låtit deltagarna dricka under 1 dygn och det har inte märkts någon större skilnad mot när de har fått obegrännsat med vätska. och deltagarna har verkligen uppskattat att få prova att jobba utan vatten
Var det någon spridning i utfallet, eller fixade alla detta ungefär lika bra (min egen anekdotiska erfarenhet tyder på att där kan finnas stora individuella skillnader)?
 
FÖS utbildar fortfarande i grundlängande överlevnadsteknik idag men inte i lika stor omfattningen och inte på samma sätt som på Lars Fält tid. Idag är man mer inriktad bl.a på SERE (och ja, man lär sig fortfarande lite grundlängande om överlevnad när det gäller ätliga växter, skaffa vatten, fiske/jakt, bivack etc. Men som är en mycket liten del idag inom utbildningen SERE A)

Mvh troswe - Pergite

Har inte förekommit någon växtlära på någon kurs som jag har gått under de senaste åren. Har inte heller hört om växter på sere A kurser som bedrivs under gmu. Men det är möjligt att det förekommer lokala avvikelser men sere a är ingen FÖS kurs. Internationelt så är sere A en webb kurs framför dator. Man har inte tid att samla växter inkom det militära
 
Det är stora individuella skillnader men har inte märk att det är någon skillnad mot annars
Hmm (känner mig ointelligent)... menar du att det var stora individuella skillnader, men som gruppgenomsnitt ändå liten skillnad, mot hur de presterade vid normalt drickande?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...