Gissa position Stockholms län

Knepigt.

Bör vara fäste för en trekants stålmast.

Platsen kanske kan ge lite ledtrådar. Finns bebyggelse i närheten?

Jag har sett liknande privata master där avsikten varit mottagarantenn för TV-sändning där privathuset som velat få bra TV-mottagning legat i radioskugga bakom ett berg.

Möjligen skulle det kunna vara ett fäste för en militär spaningsplattform på en trekantmast. Men dimensionen lite liten för en sådan mastfot.

Fästet verkar inte jättegammalt dvs knappast från 2:a världskrigets dagar eller tidigare. Ingen mossa eller lav.

En slavsändare för radiokommunikation skulle också kunna vara tänkbart.

Eller något för amatörradio. https://sv.wikipedia.org/wiki/Amatörradio

Platsen skulle kunna vara någonstans i södra Stockholms skärgård?

Thure
 
Vi är på fastlandet men söder är rätt. Inte långt härifrån firades nyligen ett litet dystert 20-årsjubiluem.

Närmsta hus av kartan att döma är knappt 500m bort, men jag är tveksam till om det hör ihop med gåtan.
 
Tyrestabranden 1 augusti 1999 kanske. Då är platsen förmodligen en bit utanför nationalparken. Om Södertörn är fastland kan diskuteras.

Gissar att platsen ligger i närheten av Östersjökusten för att komma vidare till positionen. Och spekulationen om TV antenn faller.

Thure
 
Vi är i nationalparken, men 500meter utanför brandområdet. Vi befinner oss samtidigt ca 2 km från kusten.

Om Södertörn inte är fastland så är det en Ö. Och visst kanske det kan tolkas som en Ö med tanke på Södertäljekanalen i väster och Riddarfjärden etc i norr men inte känner jag mig som en Ö-bo för det.
Fast det fick mig att googla och tydligen ändrades Södertörn från halvö till att bli Sveriges tredje största Ö 2014. Det har gått mig helt förbi och så lärde jag mig något nytt idag också. :)
 
Två områden skulle kunna stämma med ledtrådarna. Antingen norr eller SO om Stensjön Jag gissar på SO om Stensjön 2 km från Åvaviken.
Lantmäteriets flygbilder ortofoton med gränser visar brandområdet som ljusgrått nedan.

Hoppas nån kan förklara funktionen av fundamentet.

Thure
 

Bilagor

  • tyrestabranden.jpg
    tyrestabranden.jpg
    63.8 KB · Visningar: 233
Du är tillräckligt nära för att jag ska ge dig rätt Thure.

Fundamentet är SV om stensjön, knappt 300 meter direkt väster om väg-bommen vid Stensjödals parkering, ungefär mitt i ringen på bilden nedan.
 

Bilagor

  • stensjodal.jpg
    stensjodal.jpg
    56.5 KB · Visningar: 223
OK SV om Nedre Dammen enligt ditt kartutsnitt. Förstår att du är nyfiken. Vem gjuter ett sånt fundament inne i nationalparken?

Lägger in en ny bild nedan. Visar nyis i januari 2008 på ett smalt vatten inte långt från tunnelbanenätet. Var står fotografen?

Thure
 

Bilagor

  • SYD.jpg
    SYD.jpg
    133.8 KB · Visningar: 232
Svårt, och "inte långt från tunnelbanenätet" är en tolkningsfråga. Men jag börjar med Brotorps Kanal,. Ligger i alla fall inte allt för långt från gröna linjen i Bagarmossen.
Med tanke på tidigare inlägg i denna tråd så vet jag också att du inte allt för sällan håller dig i detta område. :) (Precis som jag gärna och ofta är i Tyresta med omnejd)
 
Snyggt att ta den bilden så fort. Du börjar se ett mönster i hur jag rör mig i spenaten Lasse.

Brotorpskanalen är alltså rätt plåtad från ett berg på östra sidan i sydlig riktning med en skorsten i fonden.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar