Kvalitet och precision: Garmins pulsmätning på handleden?

Funderar på att köpa en begagnad Garmin fenix 5 pulsklocka men har hört lite blandat om pulsmätning på handleden och undrar därför om era erfarenheter, både avseende precission (hur noggrant mäter den) och dels kvalitet - hur länge håller "den gröna mätdioden"?

Ja, jag känner till dcrainmaker, men han hinner väl byta klocka innan den blir mer än månader gammal. :)

/Patrik, nu med en "fenix 1" på armen - den kräver bröstbälte för mätning
 
Pulsmätning är betydligt bättre med bröstband än på handleden vid kraftigt fysiskt arbete. Vilopuls kan man däremot mäta via diod och pulsoxymetri.

Detta baserar jag på tester av Råd och Rön och delvis på egna erfarenheter på patienter och mig själv.

Jag har ingen erfarenhet av den aktuella klockan.

Thure
 
Garmin Marq

Jag har en Marq Expedition sen några månader tillbaka med handledsmätning av bpm. Jag vet inte om sensorn är identisk med den i Fenix 5. Jag använder min klocka dagligen vid mina fysaktiviteter.
För min användning har jag kravet "är noggranheten tillräcklig för mina behov" I de flesta fall ja med ett undantag.
Det är viktigt att den optiska sensorn har bra kontakt med huden. Jag använder armbandet av gummi för att få bästa kontakt vid löpning. Övrig tid använder jag det medföljande läderarbandet, det är bra mycket snyggare än gummi dito. Jag använde klockan hela tiden vid årets fjällvandring Kvikkjokk-Ritsem 9 dagar utan några problem med pulsmätning, inga andra problem heller :)

Vi intervallöpning litar jag inte på klockan. Maxpulsen kan plötsligt "sticka iväg" 10-15 bpm på några sekunder. Jag känner att det inte motsvaras av en ökning av belastningen.
En funktion som jag uppskattat och litar på är att följa vilopulsen under en vecka, satt i relation hur jag tränar och känner i kroppen. Vilopulsen är ju lätt att kolla åxå genom att mäta (känna) antalet slag under en minut. Vid andra dagliga aktiviteter än löpning på max nivå, visar klockan tillräcklig noggranhet för att ha ett användbart värde för mig.
Livslängden på den optiska sensorn har jag ingen uppfattning om.
 
Likt Thure har inte jag heller någon erfarenhet av den klockan, men pulsband är alltid 100% mitt val.

En viktig faktor för mig är att jag kan sätta den ovanpå kläderna när det är kallt.
(Men det kan bero på att jag är inbiten längdåkare och gör all min träning utomhus, året om). Så för mig funkar det inte.
Jag ser inte heller nackdelen med ett pulsband.

Jag skulle vilja ha bägge på min Suunto ambit peak, för då hade jag lätt kunnat kolla min nattpuls. (Testat med band, men det hamnar vid midjan nån gång under natten).

Det går väl att synka ihop ett bälte med den klockan ändå, om det nu visar sig att du får konstig data med handledsmätning.
Blir kanske lite dyrare med bälte dock...

I övrigt verkar ju klockan grym.
Å snygg...

/Bob


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag stämmer i bäcken.
Har testat ett flertalet pulsklockor med optisk mätare.
Smidigt - ja. Noggrant - nej.

Generellt är inte mätningen nog exakt likt den du får fram med bröstband. Dessutom kommer pulsen att "lagga efter", dvs mätningen kommer efter belastningen vilket syns tydligt om du kollar på gps-logg efteråt - då har du alltid högst puls hundra meter efter backen och inte i backen.

Dessutom kan de med optisk mätare ena dagen fungera "hur bra som helst" (men med ovanstående fel) för att nästa dag helt tappa pulsen alt. ligga 30 slag för lågt ett helt pass.
 
Då vet jag att precisionen inte är lika bra vid handledsmätning som med bröstband. Kör ju bröstband idag - som skcikar ANT+ till klockan och blåtand till mobilen - dubbelreggar min motion.

Någon som har något att säga om kvaliteten, över tid. Har hört om handledsdiod som lagt av efter en tids kontinuerlig användning och vill höra om någon upplevt detta eller motsatsen, dvs att den bara mäter på år ut och år in?

/Patrik
 
Har en Forerunner 235.
Köpte den precis när den kom, gissar 2-3 år sedan. Den fungerar fortfarande klockrent (G-B humor) och batterikapaciteten är fortfarande OK, även om den minskat något. Laddar den flera gånger i veckan då den används mycket.

Det ger väl ingen statisktisk säkerhet om kvalitet, men 95% av mina träningskompisar har Garmin och ingen har haft kvalitetsproblem. Numer har de också bra kontakt med BT sync vilket var lite skakigt i början.

Gällande precisionen så är de väl som de tidigare sagt - sådär.
Upplever att den funkar OK vid löpning i konstant fart, ändrar man den (intervaller, backar eller liknande) verkar den snabbt kunna plocka upp stegfrekvensen istället, för att så småningom hoppa tillbaks.

Andra aktiviteter som cykling är än mer tveksam, men andra upplever att den funkar bättre då än löpning, så det verkar vara lite individuellt.

All typ av skidåkning, även rullskidor är den helt värdelös på, troligen för att blodet slungas ut i händerna vid stavtag.

Om man som jag ser puls mer som en rolig extrainfo är det smidigt och bra, tränar man slaviskt efter pulszoner skulle jag använt band.

mvh
David
 
Pulsmätning kan ske med olika tidsförlopp. Oftast räknas antalet pulsationer under 10s eller ett längre intervall och räknas om till per minut. Är det längre intervall så släpar värdet efter den faktiska ökningen.

Bröstband mäter inte pulsen om man skall vara noga utan
hjärtats elektriska aktivering som föregår pumprörelsen. Om det är tätt mellan två hjärtslag kan det hända att inte det andra hjärtslaget ger någon kännbar pulsation ute i handleden.

Både bröstband och ljusmätning med diod kan plocka upp annat än
hjärtslag , elektriska vågor från skelettmuskler t ex andningsmuskulaturen respektive variationer i vävnadens färg på grund av olika tryck av sensorn mot huden i takt med rörelser.

Både sänkning av syremättnaden i blodet vid ansträngning och pulsökning släpar efter maximalt muskelarbete vid t ex löpning uppför en backe. Cirkulationscentrum ökar hjärtfrekvensen när syremättnaden sjunker och det tar lite tid innan blodet når fram dels till hjärtat och lungorna från muskulaturen dels från hjärtat till hjärnan/förlängda märgen.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Kvalitet (löpning) Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...