Röda blodkroppar och höjdacklimatisering

Bakgrund:
Jag försöker öka min syreupptagningsförmåga inför planerad toppbestigning i början av juni, i intervallet 5 500-6 500 m ö h. Vis av senaste (misslyckade) försöket att nå höjder på 6 000 m försöker jag maximera mina chanser utan att ta till Diamoxliknande preparat.
Min pulsoximeter visade följande syremättnad/vilopuls vid det tillfället (sovhöjd):
900 m 99%/55
2800 m 94%/78
3500 m 91%/83
3900 m ?
3900 m 80-85%/? (sjönk rejält den dagen efter en avstickare till 4600m)
Nådde 2 dagar senare ca 5 600 m innan benen sa ifrån.

En blodtest strax efter den turen visade på förstorade (omogna?) röda blodkroppar och jag blev rekommenderad mer kött i kosten (p g a järninnehållet?), samt vitamin B9/B12.

Spånar lite om syreupptagning:
Träning - konditionsträning borde öka syreupptagningsförmågan? (=ökar antalet röda blodkroppar eller förbättras lungkapaciteten?)
Långdistans eller korta snabba pass mest effektivt?

Kan för mycket muskler leda till "för hög" syreförbrukning?
Nu är jag inget muskelberg men har skapliga vad- och lårmuskler... Maratonlöpare brukar inte se ut som Arnold heller. :^)

Mat som ökar/minskar antalet röda blodkroppar?
Det verkar allmänt rekommenderas järn + vitamin C, vitamin B9 (Folsyra), B12 och A, samt minska alkoholkonsumtion och möjligen undvika kaffe?

Jag har läst mig till att röda blodkroppar bildas på ca 7 dagar och sover man på höjder mellan 3 000 - 4 000 m borde det hinna nybildas anpassat till den sovhöjden på en vecka? Förutom andra fördelar som att vätska fördelar sig i kroppen efter höjden. Syremättnad och vilopuls borde förbättras.
 
Acklimatisering till höga höjder är endast delvis ökning av röda blodkroppar. Viktigare är njurarnas omställning av syrabasbalansen med eliminering av bikarbonatjoner. Diamox underlättar det senare men långsam acklimatisering gör i stort sett samma sak. Dina saturationsvärden = syremättnad på höjd är normala.

Troligen hade du omogna röda blodkroppar retikulocyter i blodet ett tecken på pågående ökad aktivitet i blodnybildningen.

Järndepåer har betydelse för ökningen av bildandet av röda blodkroppar. Kött och fisk är bra järnkällor i kosten.

http://www.lakartidningen.se/Klinik...r-en-angelagenhet-aven-for-svensk-primarvard/

Thure
 
Tack för tipsen! Pulsoxymetern tycker jag är smidig att använda (men man får ibland värma fingertoppen före).
Men finns det något sätt att i fält hålla koll på bikarbonatjonelimineringen? Eller handlar det då om blodprov och labbutrustning?
 
Nej jag tror inte det finns något bra sätt att förutsäga om du är tillräckligt acklimatiserad på en höjd för att kunna fortsätta uppåt. Hur känslig du är för att få akut höjdsjuka är genetiskt betingat och vet du att du är känslig så kommer du att fortsätta att vara det. Diamox = acetazolamid är bra förebyggande men utvecklar du alvarliga symtom är det lägre höjd snabbt som gäller.

Thure
 
Om du haft bristfällig kost sista tiden, gått ned i vikt eller ätit konstiga trenddieter som ger ensidigt kosthåll, så kan det vara förnuftigt att be en läkare kontrollera järndepåer och andra viktiga vitaminer etc som är viktiga för blodbildning. Tex s-ferritin, b-Hb, crp, s-B12, s-folsyra, homocystein, s-MMA med flera. Är järndepoerna eller annat låga/tomma så korrigeras dessa oftast snabbast/effektivast med lämpliga per orala tillskott eller om man vill ha omedelbar korrigering i.v. injektioner/infusioner...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...