Renovering av Kanadensaren Kermit (okänt märke)

Kanoten är en Trapper Standard.
Den tillverkades före Marie.
Då, på 70-talet var det Trapper Standard 520 cm och Trapper Special 520 cm, men den hade högre stävar, och var liknande de första Inkas-kanoterna, samt Lilltrapper 425 cm som liknar Special.

Svante

Jag är inte helt säker, men det var Armerad Plast i början, sedan blev det Trapper.
 
Senast ändrad:
Kanoten är en Trapper Standard.
Den tillverkades före Marie.
Då, på 70-talet var det Trapper Standard 520 cm och Trapper Special 520 cm, men den hade högre stävar, och var liknande de första Inkas-kanoterna, samt Lilltrapper 425 cm som liknar Special.

Svante

Det är ju otroligt kul att jag har googlat som en tok för att hitta vad det kan vara och hittar absolut ingeting! Sen kastar man ut frågan på ett forum så kommer ni och bara fyller på med mer och mer information!

Tusen tack alla som engagerar sig!

Nu har jag definitivt inget val än att bli färdig med den! ;)
 
Måste säga att den är snudd på identisk! :) Då kanske den är äldre än vad jag trodde från början! Hur är den att paddla?

Har inte så stor erfarenhet av andra kanoter så jag har svårt att jämföra med andra typer.
Men jag upplever den som väldigt stabil. En 75 kilos person kan sitta på relingskanten utan att den välter. Det går alltså bra att sitta nära relingen även om man paddlar ensam.
Ganska rymlig. Har både paddlat både ensam och med sällskap med packning men även varit på dagsturer med fru och två barn.
De små kölarna i botten gör att botten känns styv och stabil samtidigt som den också blir riktningsstabil. Det krävs bara små styrdrag för att hålla rätt kurs även om man är ensam och har sidvind bara man balanserat kanoten med packningen.
Det den inte är bra på är strömt vatten där man måste svänga. Fastnar man med strömmen från sidan får man problem att ta sig därifrån. Det är kölarnas nackdel.
Men i öppet eller lätt strömmande vatten är den riktigt bra.

Eluh
 
Planen är ju dagsturer med familjen så det låter som den är som gjord för det! Ska bli kul att få prov paddla den snart!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Så länge det inte blåser är trapper lättpaddlade och för att välta i något så när lugnt vatten och väder får man verkligen anstränga sig. Vi testade någon gång varje år för att se hur man gjorde för kunna fortsätta utan att ta sig till land.

Om du inte kommit "för långt" i arbetet så fanns det förr aluminiumskenor för att sko körlarna med. Det kan vara värt merarbetet för det räcker att någon drar upp kanoten på några stenhällar så blir det rejäla repor.
 
Så länge det inte blåser är trapper lättpaddlade och för att välta i något så när lugnt vatten och väder får man verkligen anstränga sig. Vi testade någon gång varje år för att se hur man gjorde för kunna fortsätta utan att ta sig till land.

Om du inte kommit "för långt" i arbetet så fanns det förr aluminiumskenor för att sko körlarna med. Det kan vara värt merarbetet för det räcker att någon drar upp kanoten på några stenhällar så blir det rejäla repor.
Känns som ett bättre och bättre fynd för varje inlägg som kommer! :)

Ja den tanken har jag tänkt att klä kölarna antingen aluminium eller rostfritt men känner mig lite kluven i hur man ska fästa dom? Ska man nita eller skruva fast dom och hur tätar man??

Statusen för idag så är den ner slipad och alla större skador under är spacklade med epoxy spackel. Såg att jag hade missat några mindre skador men tar dom nästa runda istället. Tyvärr så var det nån som bestämde att vi skulle iväg i helgen så hinner nog inte slipa och spackla klart i helgen. Men nästa vecka jobbar jag kväll så då hinns det nog med både spackling och slipning och jag hoppas på att hinna lacka den nästa helg.
Och till lackning så har jag införskaffat biltema epoxy primer som det ska läggas 4-5 lager och sedan deras 2kompnents polyurethane lack grön som ska på 3-4 lager. Så håller jag tummarna för att lacken ska hålla! Är lite orolig för att den ska spricka när den härdat ordentligt och plasten flaxar när man använder den... Men såna fall så blir det lite slipning bara och lite mer lackning. Stora jobbet är trots allt att spackla!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Hur blev slutresultatet? Körde du på PU-lack, och höll det eller ville det bara spricka?

Känns som ett bättre och bättre fynd för varje inlägg som kommer! :)

Ja den tanken har jag tänkt att klä kölarna antingen aluminium eller rostfritt men känner mig lite kluven i hur man ska fästa dom? Ska man nita eller skruva fast dom och hur tätar man??

Statusen för idag så är den ner slipad och alla större skador under är spacklade med epoxy spackel. Såg att jag hade missat några mindre skador men tar dom nästa runda istället. Tyvärr så var det nån som bestämde att vi skulle iväg i helgen så hinner nog inte slipa och spackla klart i helgen. Men nästa vecka jobbar jag kväll så då hinns det nog med både spackling och slipning och jag hoppas på att hinna lacka den nästa helg.
Och till lackning så har jag införskaffat biltema epoxy primer som det ska läggas 4-5 lager och sedan deras 2kompnents polyurethane lack grön som ska på 3-4 lager. Så håller jag tummarna för att lacken ska hålla! Är lite orolig för att den ska spricka när den härdat ordentligt och plasten flaxar när man använder den... Men såna fall så blir det lite slipning bara och lite mer lackning. Stora jobbet är trots allt att spackla!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
När jag idag såg (och läste) den här tråden så insåg jag att jag ju numera har en Trapper Mari liggande ute på altanen
- en kanadensare som är köpt direkt av Trapper i Tillberga på deras Outlet... Och alltså vet jag att de aluminiumlister
som sitter på den är eftermonterade av farsan ( och i viss liten 'håll-i-här!' mån jag ) efter det att vi fått hem den. Köl-
skyddslisterna hade inte monterats av Trapper (det var normalt tydligen bara blivande hyr-kanadensare som fick
listerna fabriksmonterade som standardåtgärd) eftersom den här var en 'sekunda' kanot - som skulle direkt till Outlet-
avdelningen. ( Dom hade sprutat både grön och gul gelcoat i formen när översidan skulle plastas..! Så översidan är
MYCKET unikt individuell, men det är det enda sekunda i den. ) Eftersom farsan var kvalitetsmedveten så köpte han
med en sats lister och täta popnitar samt en burk med insidans offwhite ytbehandlings"färg". Material som vi sedan
monterade i garaget.

Tänkte att några bilder på hur det ser ut kan vara ett bra komplement till diskussionerna tidigare i den här tråden:
[ Ja, ja - jag vet att jag måste polera upp och vaxa eländet, den har legat i träda alltför många år nu...
Måste bygga ett nytt motorfäste också, det har fukten under åren haft ihjäl.
Hm, över 5m och motordriven = ja den hade regnr. ]
 

Bilagor

  • PICT8852-72dpi.jpg
    PICT8852-72dpi.jpg
    52.4 KB · Visningar: 538
  • PICT8852B-72dpi.jpg
    PICT8852B-72dpi.jpg
    76.3 KB · Visningar: 501
  • PICT8853-72dpi.jpg
    PICT8853-72dpi.jpg
    93.2 KB · Visningar: 504
  • PICT8854-72dpi.jpg
    PICT8854-72dpi.jpg
    65.2 KB · Visningar: 471
  • PICT8854B-72dpi.jpg
    PICT8854B-72dpi.jpg
    84.6 KB · Visningar: 445
Senast ändrad:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...