Spricka i kolv efter kolvanpassning

Jag lämnade in min stock till en Carl Gustaf 308 (tillverkade 1990) för att få en höj och sänkbar kolv. Är jätte nöjd med resultatet men har nu upptäckt en springa inne i stocken. Det gäller den delen som sitter mellan hålet för avtryckaren och hålet för magasinet.

Detta var ingenting jag såg när jag demonterade stocken innan jag lämnade den. Har pratat med firman som gjort jobbet och de påstår att detta är ett fabrikationsfel som beror på att trät är uttorkat. Enligt dem ska det finnas på 9/10 bössor som har några år på nacken.

Vad tycker ni, stämmer det att sprickan är vanlig och bara "ett skönhetsfel"?
 

Bilagor

  • stockbild_jakt.jpg
    stockbild_jakt.jpg
    48.1 KB · Visningar: 2,690
En spricka ser jag inte som ett fabrikationsfel utan som ett vårdfel. Trä är levande och åldrande och vårdar man det inte så går det sönder. Om det är du eller de som gjort kolvkamsändringen kan inte jag svara på, men en brist i vård skulle jag nog säga det är med min lilla kunskap i ämnet. Troligtvis kan någon mer kunnig svara än mig.

Mvh // Johannes
 
Nu är jag föredetta glad amatör på området, ta det för vad det är, men detta är mina funderingar:

Sprickor pga uttorkning är kanske möjligt, men är isåfall mer ett utslag av sämre kvalite på trät redan från början, men att 9 av 10 bössor med några år på nacken får sådana sprickor av den orsaken låter lite främmande.

Sådana sprickor kan uppstå av andra orsaker. Ojämnt anlägg mellan kolv o rekylklack kan spräcka kolven, liksom avfyrning med dåligt dragna lådbultar. Ganska vanligt att sånt händer. Om lådstjärten ligger an mot kolvträt i bakkant kan även det det spräcka kolven i längsled, men det brukar oftast synas som sprickor i trät bakom lådstjärten.

Jag skulle undanröja alla möjliga orsaker till sprickans uppkomst och laga sprickan. Lösa lådbultar är kanske svårt att veta i efterhand om man inte minns att de varit lösa nån gång, men en ny plastbäddning av rekylklacken bör vara en enkel och bra åtgjärd oavsett. Troligen limma sprickan och kanske passa på att installera en tvärgående rekylbult. Såvida du inte har en mkt kraftig kaliber (typ 375hoh eller kraftigare) så behövs egentligen inte en extra rekylbult , men det underlättar att dra ihop sprickan vid limningen om inte annat.
 
Givetvis kan du limma sprickan. och genom att glasfiberbädda mekanismen säkerställer du att den inte uppstår igen. Som kolvsnickarna säger beror den säkert på produktionssättet av kolven. Trä skall torkas fort, kvalitetskraven på seriekolvarnas trä är inte i samma nivå som för handgjorda kolvar.
På en 308 lär du knappast behöva extra rekylklack, Bäddningen bör lösa flera framtida behov. Se oxså till att pipan inte ligger an utan att den kan svänga fritt så skall du se att efter klistring och bäddning skjuter bössa ytterligare lite bättre. Klistring, bäddning och urtagning för pipan är trevliga DIY projekt. YMMV
 
Tack för svar

Skönt att det iaf inte verkar firman som spräckt kolven. Att plasta in låter som en bra idé. Får ta tag i det nu innan älgjakten drar igång.

Tack för hjälpen
 
Vanligare än man tror.

Hej, Ser att du fått många svar men kan säga att det tyvärr beror på just ovannämnda vanvård. En kolv ska vara i det närmaste mättad för att inte röra sig om man har lite väder och vind som påverkar den i samband med förvaring, ofta i torra lite varma utrymmen... Epoxyfyll sprickan, Limma inte. Du vill inte ha nån spänning i kolven som du tvingat ihop med lim. Utan fyll sprickan med epoxyblandning och färgpigment. Går att få riktigt fint. Sedan är det en idé att plastbädda vapnet som sagt. Bara för att vara på säkra sidan. Dock är inte skadan nåt som kan orsaka personskada.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogstokig Fjälljakt efter ripa Jakt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...