Yxvett

Jag tror det går att ställa flera mindre bitar i däcket också, om man bara lyckas pussla ihop rätt antal och storlek för att få det att stå någotsånär tätt. Och det finns ju däck i olika storlekar också.

Inga problem. Finns massor av filmer på nätet.

Ett annat tips för den intresserade hemma på vedbacken är att också ta ett kraftigt gummiband och trä över bunten så håller de ihop.

För övrigt vill jag bara prisa Google, detta fantastiska folkbildande universitet🤓
 
Inga problem. Finns massor av filmer på nätet.

Ett annat tips för den intresserade hemma på vedbacken är att också ta ett kraftigt gummiband och trä över bunten så håller de ihop.

För övrigt vill jag bara prisa Google, detta fantastiska folkbildande universitet🤓
Frågan är väl om man fortfarande vinner i tid och ansträngning jämfört att böja sig ner och ta upp delarna om man ska börja mecka med gummiband och att "passa in" vedträna...
 
Frågan är väl om man fortfarande vinner i tid och ansträngning jämfört att böja sig ner och ta upp delarna om man ska börja mecka med gummiband och att "passa in" vedträna...

Svar Yes.

Prova - teorins högsta kriterium är praktiken - 🤓

/ fast lite förtydligande, du sätter först de mindre vedträna som ska klyvas inuti bildäcket. Sedan kränger du över bandet på en sekund och dessa mindre bitar hålls fast och klyvningen ner till kaffeved går som en dans. Fast å andra sidan är det mer motion o böja sig ner o springa runt o hitta "sprättveden" /
 
Liten yxa

Gränsfors Lilla Yxan (0,3kg) eller Gränsfors Outdoor Axe (0,5kg) tex kan man ju tänkas bära med sig om man går på utflykt där det finns ordnade eldplatser med ved (tex ett naturreservat). En del kan säkert tänka sig en tyngre yxa än så. Och någon föredrar en stor kniv.
Det man lämnar hemma i så fall är campingkök och bränsle.
Jag tar campingköket om jag bedömer att det kan vara upptaget på de färdiga eldplatserna (Vackert väder, helg, nära tätort), och lämnar då yxan hemma.
Annars tar jag gärna yxan, en korvbit, bröd eller pinnbrödssmet (om du är lat, prova färdig deg från ett pizzakit), en frukt, kaffe och kaffepanna och en vattenflaska. Totalt 3 á 4 kg.
Jag är uppvuxen med yxa och andra handverktyg för trä-bearbetning. Farfar var snickare/timmerman och han hade tid att visa hur man använde och skötte verktygen.
Om du inte har använt kortskaftad yxa tidigare, bör du ta det varligt. Med långt skaft går yxan i kubben eller backen vid miss eller fullträff (vedbiten klyver sig helt utan att sakta ner yxan). Med en kortskaftad yxa fortsätter rörelsen så att man träffar av benen om man inte har ett bra fång. Ett sätt att skydda sig är att stå på knä när man hugger. Självklart skall man jobba bort ovanor som medför att ena handen befinner sig i närheten av den tilltänkta yxbanan.
Se hela rörelsen innan hugget, inte bara stället där du vill träffa.
Det som gäller kort yxa gäller även huggare eller stor kniv.
Ta med det du är bekväm med att använda. Morsans sambo tar tex ofta med en röjyxa. Han har tillbringat åtskillig kvalitetstid med det verktyget.

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=24623&stc=1&d=1490177220

/John
 

Bilagor

  • Röjyxa.jpg
    Röjyxa.jpg
    7.6 KB · Visningar: 425
"Vicken latjo lajbans liten sak"
ser ut som något en yxsmed som förläst sig på machetehistorier skulle åstadkomma...
Hur / Till vad ska den användas?
 
Röjsåg för trånga lägen

"Vicken latjo lajbans liten sak"
ser ut som något en yxsmed som förläst sig på machetehistorier skulle åstadkomma...
Hur / Till vad ska den användas?

Den används till ungefär samma sak som en röjsåg, nuförtiden mest där det är svårt att komma åt med röjsågen. Dvs, ta bort sly kring de träd man vill spara vid gallring i produktionsskog.
Man använder den ibland för att märka enstaka träd som skall avverkas.
Eller ringbarka träd, tex al, vid åkerkanter där man inte vill att alroten skall skjuta skott i åkern.

/John
 
...och inte för att glömma röja sly. Men här hamnar vi i en gråzon då det riktiga namnet på denna modell är Röjkniv.

EDIt, CampDavid han lite före...
 
Svar Yes.

Prova - teorins högsta kriterium är praktiken - 🤓

/ fast lite förtydligande, du sätter först de mindre vedträna som ska klyvas inuti bildäcket. Sedan kränger du över bandet på en sekund och dessa mindre bitar hålls fast och klyvningen ner till kaffeved går som en dans. Fast å andra sidan är det mer motion o böja sig ner o springa runt o hitta "sprättveden" /
Får du "springa och jaga" sprättveden slår du för hårt/har en olämplig yxa/för klen ved, och då kan jag förstå att det är en tidsvinst att använda däck/gummiband :p. Normalt är ju att bitarna landar bredvid huggkubben, gör man det bra står minst en av dem kvar ;).
För grövre bitar kan man ibland klyva dem till "kaffeved" (även om jag vanligtvis satsar på lite större bitar) utan att böja sig en enda gång (men då är man nöjd efteråt :))
 
Språkförbistring

...och inte för att glömma röja sly. Men här hamnar vi i en gråzon då det riktiga namnet på denna modell är Röjkniv.

Ja för mig är den svenska terminologin lite flytande. Jag har varit i kontakt med båda sorterna, men i Finland. Och jag har inte själv använt dom yrkesmässigt.

/John
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.