Vad låser ni Touringhojen med ?

Jag är naiv, och låser inte ens alltid min cykel. Tar med styresväskan med pass och plånbok och låter resten stå medan jag handlar.
 
Det är något som jag aldrig skulle göra. Det är nästan så att jag låser cykeln när jag står bredvid och tittar åt ett annat håll.
Står cykeln vid tältet på dagtid och jag är i tältet, kan jag möjligtvis låta den vara olåst.

Cykeln är alltid låst på nätterna med vajer som är fäst i en ”hundkrok”, som är nerskruvad i marken under tältduken för att inte synas, de skulle nämligen annars avslöja hur cykeln sitter fast. Det är ju bara en markkrok som går att skruva upp, dock inte obemärkt när den sitter nerskruvad under tältduken, det gör att cykeln är låst i något som sitter fast och hindras därmed från att bli bortburen.
Befinner jag mig på en camping och tar cykeln för att gå på muggen, diska eller handla i kiosken, då låser jag den också. Knepet är att ha ett lås som bara kräver en enkel handrörelse annars blir det inte av.
 
Så här ska man inte ”låsa” cykeln. Låset runt en eker.
Lite mer våld än att klippa av en eker ska en tjuv behöva

Notera även den rostiga kedjan
Utanför shoppingcenter januari 2017
 

Bilagor

  • Cykellås PC300024.jpg
    Cykellås PC300024.jpg
    77.8 KB · Visningar: 971
När jag var på cykelsemester på 70-och 80-talet så trädde jag bl.a en av tältlinorna till mitt ryggåstält genom ett hjul eller ramen. Min tanke var att om någon stollig tjuv skulle stjäla min cykel bara genom att bära iväg cykeln så rasade tältet ihop och då skulle jag vakna.

Per
 
Skaffat ett bättre lås

Köpte ett kraftigare längre vajerlås av modell ABUS,långt ifrån godkänt men mkt bättre än vad jag brukade låsa hojen med på campingturer.

Finner dock att jag helt klart vill ha ett smidigt lås som lätt går ner i ytterfickan på packväskan,detta kommer säkert att bita mig i rumpan längre fram om jag har otur men jag kommer att chansa.

Tack för synpunkter
 
Jag har ett sånt där vikbart från Biltema plus vajer. Vill ha ett godkänt lås för försäkringen. Är egentligen inte så himla rädd för stöld iom man inte kan sälja min hoj på blocket, den är för lätt att identifiera. Oroar mig mer för skadegörelse. Det är svårt att montera ett vanligt ramlås på ett bra sätt, därav biltemalåset. Det är rätt tungt, men lätt att knöla ner.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Las/Cykellas-2000018122/
 
Kollade med mitt försäkringsbolag ( If försäkringar ) och dom kräver inte ett godkänt cykellås vid fastlåsning så det är alltid något..

/T
 
Jag kollade upp det och ersättningen sjönk med varje år som cykeln blir äldre.

Hojen jag använder är inne på sitt 4 år redan så ersättningen är inte särskilt stor vid ev stöld.

/T
 
Har Länsförsäkringar och de ger nypris de första tre åren. Sen är det brant utförsbacke.... Om man inte vore en så ärlig person vore det lockande att låta cykeln stå ute på nätterna efter 2½ år.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...