Hur ofta klarar man av att bouldra?

Jag har iofs haft en eller två skador, men för mig är det väldigt viktigt vad jag gör när jag inte bouldrar. Bouldrar jag två, tre gånger i veckan så bör jag göra lätt styrketräning av vissa muskler (axlar, över/underarmar) under vilodagarna dels för att undvika skador men främst för att jag återhämtar mig mycket snabbare.

Mest skadeförebyggande i långa loppet tror jag att riktad styrketräning är. Hitta de delar du är svag i och träna dem. Tyvärr krävs det kanske ett par skador för att hitta dem. Tennisarmbåge är ett exempel. Rotatorkuffskada ett annat. Det är fantastiskt vilken skillnad det gör att styrketräna t ex brachialis eller underarmspronatorerna.
 
Det var en utförlig uppvärmning det där... Jag ska väll inga slåss emot vetenskapen, men jag undrar hur många värmer upp innan de klättrar upp för en stege? Väljer man ledere som är i princip som att klättra en stege (jodå, de finns) så kan man bara göra det tills man är varm... Vill man ha flås, klättra stegen snabbare... De som värmer upp 15 - 30 min innan de ens klättrar en stege är väll egentligen de enda som kan säga att detta är fel?


Tycker själv att det är svårt att bli riktigt andfådd på lätt klättring, oavsett hur snabbt jag klättrar. Lever inte heller själv som jag lär - har väl hänt att man taggat loss och börjat hänga på en 6c det första man gör. Men det är ofta oerhört givande att göra konditionsuppvärmning så att kardiovaskulära systemet är igång och kan förse musklerna rikligt med syre. Tycker det ger sköna och bekväma träningspass där pumpen ofta lyser med sin frånvaro.
 
Tränar fem till sju dagar i veckan och det funkar bra för mig. Du får känna av hur mycket du orkar och avgöra hur hög belastning din kropp klarar.

Aktiv vila typ löpning har fungerat väldigt bra för mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktor.W Bouldering som träning om man är överviktig? Bouldering 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...