Posta din favoritflaska för hiking

På vintern stark plast som inte blir skör i kylan samt tål omild behandling (kalla händer är svaga och fumliga). Rejäl och stor kork som är ordentligt förankrad i flaskan och enkelt kan öppnas även med stora tumhandskar, och även när korken frusit fast. Jag håller flaskan i korken när jag fyller den så slipper jag doppa fingrarna i kallt vatten. Med tanke på hur svårt det kan vara att hitta vatten på vintern så är det bra med stor 1L flaska.
 
På vintern stark plast som inte blir skör i kylan samt tål omild behandling (kalla händer är svaga och fumliga). Rejäl och stor kork som är ordentligt förankrad i flaskan och enkelt kan öppnas även med stora tumhandskar, och även när korken frusit fast. Jag håller flaskan i korken när jag fyller den så slipper jag doppa fingrarna i kallt vatten. Med tanke på hur svårt det kan vara att hitta vatten på vintern så är det bra med stor 1L flaska.

Bra, men vad använder du för flaska då?
 
I minusgrader använder jag antingen termos eller en 1-liters fyrkantig Nalgeneflaska i HDPE med varm blåbärssoppa insvept i rastplagg i ryggsäcken.

Vilken aktivitet är det du skall ut på?

Thure
 
En norsk brusflaska på 0,5 l eftersom PET flaskorna i Norge tidigare gick på retur. De är därför mycket kraftigare/tjockare än de svenska. Har ett par i reserv. Den den är fäst i bärremmen på ryggsäcken med ett 3 mm nylonrep och en karbin.
 
Visst går PET-flaskor även i Sverige på retur? Tjockare PET-flaskor är hur som helst användbara till mkt. Jag använder t ex såna där jag skurit bort botten som behållare till exklusiva räddningslinor av Dyneema som jag har på ena axelbandet på skridskosäcken.

Thure
 

Bilagor

  • Hjälmthurepic_321728_orig.jpg
    Hjälmthurepic_321728_orig.jpg
    121.2 KB · Visningar: 552
En liten OT-undring. Jag har ju förstått att fjällen dominerar här och att ofta förutsätts att det man frågar om ska försiggå i fjällmiljö. Men "hajkar" folk aldrig hemikring - eller bor alla uppi norr?

Jag menar, en halvlitersflaska säger de flesta. Det skulle jag knappt klara mig ut ur stan på, här där det inte finns några bäckar med drickbart vatten.

För att svara på frågan. Jag har ett flertal flaskor med mig beroende på hur länge jag ska vara ute/hur långt det är till jag kan fylla på dem. De är alla i rostfritt. Två Kleen Kanteen som passar i cykelhållarna och är lätta att haka i D-ringarna på ryggans axelremmar och resten billiga från Classe.
 
En liten OT-undring. Jag har ju förstått att fjällen dominerar här och att ofta förutsätts att det man frågar om ska försiggå i fjällmiljö. Men "hajkar" folk aldrig hemikring - eller bor alla uppi norr?

Att fjällvandring förutsätts tycker jag generellt är en "sjuka" här på utsidan.se. Ställer någon frågor om en GoreTex jacka kommer det genast svar om hur mycket bättre en regnjacka skulle vara utan att reflektera över användningsområde.Är man friluftsintresserad finns det gott om aktiviteter att ägna sig åt när man inte fjällvandrar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...