Ålderbeständighet

Hej, jag funderar på att köpa ett begagnat Hillebergtält som är i fint skick, men lite till åren kommen (köpt 1990).

Någon som kan något om tältvävens åldersbeständighet på Hilleberg keron 4?
 
Svårt att säga. Det som sliter mest på en tältväv (förutom barn och katter) är uv-ljus, så det är väldigt beroende på hur mycket det använts och i vilket väder. Får du det till ett bra pris så kan det ju vara värt att köpa, men annars så skulle jag nog inte chansa.
 
Tältgolvet har en PU beläggning för att vara tätt, PU stelnar och flagnar av med tiden, kan ta allt mellan 10-30 år. Det går att skicka in tältet till Hilleberg och få ett nytt golv, det kostar någon tusenlapp, räkna med det i priset och se om det fortfarande är värt.
 
Svar från Hilleberg

Hej igen. Jag har precis fått svar från Hilleberg och ett så gammalt tält har en halverad förmåga avseende hållfasthet och vattentäthet. I princip så är det ett tre-säsongerstält, där de inte rekommenderar att användas under vinterförhållanden där risk för starka vindar och nederbörd kan förekomma.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...