Raserad bäverhydda

I helgen kom jag förbi en av bäverhyddorna i min närhet och upptäckte att taket rasat in eller grävts upp. Kan inte avgöra vilket, men det såg bra besynnerligt ut.
Är det någon här på forumet som känner till ifall vilda djur (främst i Sörmland) ger sig på bävrar i sina hyddor?
Vi har gott om vildsvin som härjar tungt i omgivningarna men har lite svårt att tänka mig dom som förövare och klent med snö gör att jag inte tror på snötyngd heller.
Har två kort som visar lite av hur det såg ut. Hyddan är stor, funnits länge och går långt upp på land, täcker gissningsvis närmare 10kvm.

Sten
 

Bilagor

  • hydda1.jpg
    hydda1.jpg
    69.1 KB · Visningar: 648
  • hydda2.jpg
    hydda2.jpg
    78.3 KB · Visningar: 622
Det enda rovdjur som skulle kunna gräva upp bäverhydda är björn. Kan vildsvin ha grävt av någon annan orsak? Jag har aldrig hört att markägare försöker gräva upp bäverhydda för att bli av med bäver heller.
 
kanske kan va en idé att kontakta nån vilddjurskunnig på länsstyrelsen lr annan myndighet o höra. Dels av nyfikenhet men även för att d skulle kunna va nåt brott om en människa har gjort d (?).
Hög vattennivå som spolat bort den? Är nog rätt komplicerat att riva en bäverhydda - e junte så att d staplar grenarna på varann i ordning - så om björn gjort d så måste den haft otroligt mycket tålamod...tänker jag.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...