Vilda djur far illa över människans framfart

Dessutom en nyreggad RuggedJustice som verkar reggat sig enbart för "hålla med" den nyreggade Åsa-Nietzsche...
 
Senast redigerad av en moderator:
Vad spelar det för roll vad vi gör i sverige när övriga världen är fucked up.
Det spelar stor roll bara vad en människa gör. Då kan du själv ha rent samvete och vet i alla fall att du gjort vad du har kunnat. Man börjar med att själv göra rätt och sen kan man alltid hoppas att fler följer efter.
 
Hm, våra definitioner av "troll" går isär.
I mina ögon är ett troll någon som medvetet går in för att provocera. De här människorna är här för att pitcha en viss åsikt, vilken uppriktigt talat jag inte ens finner *så* provocerande.

Faktum är att jag finner era "troll"-inlägg mer störande än inläggen av "Åsa-Nietzche" med medhjälpare, så vänligen ge f*n i diskussionen om ni inte vill delta i den.
 
Är i Los Angeles sen en tid tillbaka, och kollektivtrafik är obefintlig här. Utan bil här så är du körd.

Ttor inte alls storstadsbor är mer miljövänliga än lantisar. Om det inte finns nån närhet ens till ett träd hur ska man då få samma känsla och förståelse till naturen.

Och inte bor många i lägenheter här inte, kolla bara google maps, den gröna natur som finns är golfbanor.

Börjar längta hem till Sverige, här känns det som förstadiet till helvetet och varmt är det också.


Vad spelar det för roll vad vi gör i sverige när övriga världen är fucked up.
Fair enough, jag utgår från egna upplevelser av svenska städer, kontra dito i svensk glesbygd i mina resonemang. USA vet jag inget om ;D.
 
Fair enough, jag utgår från egna upplevelser av svenska städer, kontra dito i svensk glesbygd i mina resonemang. USA vet jag inget om ;D.
I USA har de också tunnelbanor i en del storstäder men kollektivtrafiken verkar generellt dåligt utbyggd i USA och allt kretsar kring bilen. De har också mycket problem med bilköer och trafikstockning. Framtiden är nog olika former av kollektivtrafik. Just i det området kanske Sverige ligger långt framme.

Tror mindre städer är bäst och är jämnt utspridda över landet, inte att alla samlas i Stockholm, Göteborg och Malmö. Tror decentralisering är positivt för miljön att företag som inte måste ligga i storstäder flyttar ut till mindre orter istället. En slags decentraliserad globalisering kanske man kan kalla det. Att folk bor i närheten av sina arbeten men ändå inte långt ute i vildmarken.
 
USA är bilens förlovade land, och inget föredöme, många städer saknar mycket infrastruktur för ett billöst leverne. I europa är vi mer nyanserade.
tror att visst bra kollektivtrafik är en framtid, men vad är det som säger att inte självkörande bilar som man kan använda vid behov, dvs inte personligt ägda, är en del av lösningen.
 
USA är bilens förlovade land, och inget föredöme, många städer saknar mycket infrastruktur för ett billöst leverne. I europa är vi mer nyanserade. tror att visst bra kollektivtrafik är en framtid, men vad är det som säger att inte självkörande bilar som man kan använda vid behov, dvs inte personligt ägda, är en del av lösningen.
I mindre orter och hålor skulle självkörande bilar som inte var personliga absolut kunna vara en del av lösningen. I USA kanske de är sämre på att åka kollektivt men det verkar som de bryr sig mer om vilda djur i USA än vad vi gör i Sverige. Här verkar ett djurs liv inte vara värt mycket medan Polisen i USA hjälper skadade vilda djur och det tas till och med upp på nyheterna precis som med skadade människor.

https://www.youtube.com/watch?v=CkRypNeZEjk
https://www.youtube.com/watch?v=YQ3GaX-cH40
 
Känner igen diskussionen :)
"Enligt IIED /International Institute for Environment and Development/ producerar den genomsnittliga londonbon bara hälften så mycket utsläpp som den genomsnittlige britten. Och den genomsnittlige New York-bon producerar barar 30 procent så mycket utsläpp av vad genomsnittsamerikanen gör."
Populär sammanfattning: MIljöAktuellt
Originalkälla: Jose Miguel Guzman, George Martine, Gordon McGranahan, Daniel Schensul, Cecilia Tacoli: "Population Dynamics and Climate Change"

Läs särskilt sign. eyck:s informativa bidrag i den länkade tråden.
 
I mindre orter och hålor skulle självkörande bilar som inte var personliga absolut kunna vara en del av lösningen. I USA kanske de är sämre på att åka kollektivt men det verkar som de bryr sig mer om vilda djur i USA än vad vi gör i Sverige. Här verkar ett djurs liv inte vara värt mycket medan Polisen i USA hjälper skadade vilda djur och det tas till och med upp på nyheterna precis som med skadade människor.

https://www.youtube.com/watch?v=CkRypNeZEjk
https://www.youtube.com/watch?v=YQ3GaX-cH40
Utan att idas titta på en massa videor så jo, nog bryr man sig om vilda djur här också. Far min har hjälpt till som eftersöksjägare på trafikskadat vilt några år, så bara folk har vett att ringa in att de kört på något så är det någon som tar sig ut i skogen och förkortar lidandet.

Sedan att detta inte hamnar i nyheterna är väl en annan sak.
 

clindh

Forumvärd
Troll-vibbar av alla trådar TS startat. Ny användare, slänger in flera inlägg, deltar ej i dem. Dags att sluta följa?
Rapportera inlägg om ni har något emot dem istället för att "ropa troll".
Jag har bett dem att ta upp ämnen till riktigt diskussion i Miljö-forumet, inte bara lägga ut videolänkar i våra olika forum såhär i "propagandasyfte", hur goda avsikter man än tycker sig ha.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Webbkameror Vilda djur Vilda djur 5
peter1959 Vilda djur ?, njaa Vilda djur 0
haraldn Vilda djur... Vilda djur 4
cramoit Vilda djur Vilda djur 1
tomhylsan Vilda hundar? Vilda djur 2
Keras2006 Lynx - lodjurens liv i det vilda Sarek Vilda djur 12
Karpaterna.se Järv i det vilda Vilda djur 3
Skärgårdsbo Vilket djur är detta ? Vilda djur 3
avslutad_210913 Vilket djur? Vilda djur 7
mstenl Vilken djur? Vilda djur 1
Promenerik Vilket djur? Vilda djur 10
Kilsbergarn Ett okänt djur som pratade utanför tältet Vilda djur 36
Fawkes Spår i snö - vilket djur? Vilda djur 3
Karolina P Spår efter vilket djur? Vilda djur 7
emmalini Spår i sand - vilka djur? Norrtälje Vilda djur 5
Karpaterna.se Vilket djur är detta? Vad har det ätit? Vilda djur 11
Anette Johannes Vilt djur inomhus Vilda djur 7
ugglefunderingar Skadad uggla? Vilda djur 10
Kierkai Vilket djur är detta? Vilda djur 5
hd1 Ljudinspelning - vilket djur? Vilda djur 10
hebybosse Spillning – Vad för djur? Vilda djur 4
Mad-Man Vad är detta för djur? Vilda djur 4
pal2 Spillning: vad för djur Vilda djur 6
UteMats Vilket djur? (spårstämplar på kalfjäll) Vilda djur 3
Noogie Vilket djur är det? Vilda djur 8
brigas Kan djur uppskatta naturens skönhet? Vilda djur 1
Kallebalik Vilket djur kommer detta ifrån? (bild) Vilda djur 0
lieselotte.bostrom Vilka djur? Vilda djur 4
SkogCarro Skällande, klättrande djur Vilda djur 13
Skipjack Skällande djur Vilda djur 9
treepath Vet NÅGON vad det här är för udda djur/insekt? Vilda djur 0
wikling Vilket djur har bajsat? Hjäp!! Vilda djur 3
egh01 Vilket djur är detta? Kronhjort? Vilda djur 1
Karpaterna.se Vilket djur har varit här? Vilda djur 2
Calle G Spillning från vilket djur? Vilda djur 13
apw1975 Vilket djur? Vilda djur 14
knotobert Vilket djur? Vilda djur 1
thegedd Vad för djur ? Vilda djur 9
seobserver Ofarliga djur? Vilda djur 15
Karpaterna.se Vilket djur tillhör dessa spår? Vilda djur 3
sofiami Spår av vilket djur? Vilda djur 6
Tullinge 60 Vilket Djur ? Vilda djur 0
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
leiasp Vad för djur? Vilda djur 2
Brune Vad är detta för djur? Vilda djur 10
Utteriflix Konstigt djur Vilda djur 2
Excess Vilket djur är det här? Vilda djur 4
quid Vilket djur har gått här? Vilda djur 13
Karpaterna.se Vad är detta för djur? Vilda djur 2
j_stellan Älgar är farliga Vilda djur 102

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...