Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Handtag av stackat läder

Jag har fått för mig att jag vill skafta om en kökskniv med ett handtag av stackat läder. Antagligen en mycket dålig idé ur diverse aspekter men idén är huvudet och måste provas :) Det stora problemet jag ser framför mig är att mycket få av de köksknivsblad (äldre, från 60-talet) jag vill använda har full tånge, vilket kanske krävs om handtaget ska bli tillräckligt stabilt? Ett blad jag har tillgängligt nu skulle väl gå ungefär 60% in i handtaget. Är det någon som har provat detta eller har någon idé om hur problemet kan åtgärdas? I värsta fall får jag väl i vanlig ordning köpa mig ur problemet och köpa någon typ av svets och svetsa dit en förlängning av tången
 
Lödning kanske kan duga i detta fall?

Ja, det kanske det gör? Det är ju en kökskniv vi pratar om, så det är svårt att se något scenario i köket som skulle föranleda ett brott i ett handtag med lödd tånge och riktligt epoxylimmat handtag. Fast det var ju det där med kokosnöten... :)
 
Om du kapar tången rätt så nära bladet och sedan lödar fast den i en rundstång som du sågat en skåra i kortändan på (där den platta tången kan föras/klämmas in) så kan du nog ha en godkänd konstruktion och sen enkelt trä på läder etc.
 
Om du kapar tången rätt så nära bladet och sedan lödar fast den i en rundstång som du sågat en skåra i kortändan på (där den platta tången kan föras/klämmas in) så kan du nog ha en godkänd konstruktion och sen enkelt trä på läder etc.

Bra! Tack för bra tips, då kan man med håltagare enkelt få till lagom hål i lädret också
 
Gammalt & nytt från Mora

Överst: En liten Frost-kniv från Mora, okänt årtal.
Underst: Morakniv Eldris.
 

Bilagor

  • IMG_0623.jpg
    IMG_0623.jpg
    64.6 KB · Visningar: 1,010
Fler moraknivar :) Går man bara på bruksvärde beräknat som pris delat med en generell användbarhetsfaktor är detta sannolikt min ”bästa” kniv. Vet faktiskt inte vad det är för modell, men den har ett antal decennier på nacken. Stor och gedigen, närmare 13 cm blad och mycket fylligt handtag. Någon har konstruerat en rätt fantastisk läderslira till den, vacker färg i vilken kniven sitter som gjuten. Köptes för ett antal år sedan för runt 75kr inkl. frakt om jag minns rätt.
 

Bilagor

  • D4579398-33B4-4E11-95BA-E1222553623D.jpg
    D4579398-33B4-4E11-95BA-E1222553623D.jpg
    87.2 KB · Visningar: 990
Kanske är detta en lösning för den ganska allmänt kritiserade bältesklämman på TOPS BOB Fieldcraft: jag fixade en dangler i läder som imiterar bältet. På det sättet behöver man inte hålla på med att hantera klämman, och kniven kommer längre ner på benet - som sig bör.
 

Bilagor

  • IMG_0629.jpg
    IMG_0629.jpg
    49.7 KB · Visningar: 890
  • IMG_0630.jpg
    IMG_0630.jpg
    54.8 KB · Visningar: 889
Fler moraknivar :) Går man bara på bruksvärde beräknat som pris delat med en generell användbarhetsfaktor är detta sannolikt min ”bästa” kniv. Vet faktiskt inte vad det är för modell, men den har ett antal decennier på nacken. Stor och gedigen, närmare 13 cm blad och mycket fylligt handtag. Någon har konstruerat en rätt fantastisk läderslira till den, vacker färg i vilken kniven sitter som gjuten. Köptes för ett antal år sedan för runt 75kr inkl. frakt om jag minns rätt.
När det gäller namnen på de olika moramodellerna så har jag för länge sedan gett upp.

Bladlängderna har nämligen varit många, allt från 74/75 till 84/85, 94/98, samt 10.5, 11.5, 12.5, 13, 15, 15.8, 16, och 17.8. Det finns dessutom en modell som skall vara 19/20 och en runt 22 cm i bladlängd.

Fin kniv hur som helst! Grattis.

Här är en sådan mystisk Frost-variant med ett 85 mm långt blad i laminerat O1, falsk egg, lackat björkgrepp och plastslida med läderflärp.
 

Bilagor

  • Min Frosts mora nr 1, laminerat blad, 3.jpg
    Min Frosts mora nr 1, laminerat blad, 3.jpg
    39 KB · Visningar: 741
  • Min Frosts mora nr 1, laminerat blad, 2.jpg
    Min Frosts mora nr 1, laminerat blad, 2.jpg
    41.8 KB · Visningar: 740
  • Min Frosts mora nr 1, laminerat blad, i sin slida, 1.jpg
    Min Frosts mora nr 1, laminerat blad, i sin slida, 1.jpg
    43.7 KB · Visningar: 741
  • Min Frosts mora nr 1, laminerat blad, i sin slida, 2.jpg
    Min Frosts mora nr 1, laminerat blad, i sin slida, 2.jpg
    46.3 KB · Visningar: 744
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 576
På tal om moraknivar

Inventerade mitt ena lager av frosts knivar. Har flera i sommarstugan. Problemet när man delat på samlingen är att man inte vet hur många man äger och lätt köper på sig fler när man stöter på dem billigt

Längst ned till höger är dock en liten Pontus Holmberg som smög sig med
 

Bilagor

  • _20180623_211435.jpg
    _20180623_211435.jpg
    51.8 KB · Visningar: 769
Inventerade mitt ena lager av frosts knivar. Har flera i sommarstugan. Problemet när man delat på samlingen är att man inte vet hur många man äger och lätt köper på sig fler när man stöter på dem billigt

Längst ned till höger är dock en liten Pontus Holmberg som smög sig med
Fina knivar!

Ja, det är väldigt lätt att samla på sig en del :)...

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...