Knivslida

Många knivslidor har en fast ögla till bältet. Men det finns fler upphängningar. Fattar jag rätt är det mer samisk tradition att ha en kort läderrem? Sedan typ S1 läder slida med gångjärnen mellan hängaren och slidan.

Smaken som baken men vad är bäst till vad?
 
Min personliga preferens är dangler-modellen (den som S1 har).

Anledningen är enkel.
Om man bär och använder kniven ofta och mycket, då är den alltid lätt att få tag i . Varken ryggsäckar eller långa jackor är i vägen eftersom den typen av upphängning är ganska lång.
Nackdelen är såklart att kniven "dinglar".

Andra modeller är kanske bättre om man bara använder kniven ibland.
 
Väldigt mkt upp till var och en. Och olika beroende på klädsel eventuell ryggsäck och framför allt vad som är den aktuella knivanvändningen. Jag vill inte att kniven skall vara i vägen, slita på fickor eller byxor eller dingla och slå mot benet vid alla rörelser.

En fin samekniv som sitter med en kort tvinnad läderögla i hornslidan, tycker jag vacker att ha i bältet och lätt åtkomlig. Men jag har respekt för att andra kan störa sig på kniven och därför är det sällan som jag har en kniv där.

Dessutom så kan en ryggsäcks midjerem vara knepig att ha över. Så oftast har jag samekniven i en ficka på ryggsäcken. Alternativt använder en lämplig fällkniv som förvaras i en benficka.

Thure
 
Jag föredrar en tajt upphängare som gör att kniven kan dras och sättas tillbaka med en hand.

Gör mina helt i läder med rårand så att de är lätta men ändå styva. Vissa har jag gjort med ett spänne i upphängaren så att det kan tas av och på utan att dra ur bältet alternativt fästas i en hölja.

Har dock oftare kniven i en benficka än i bältet.

/Gustav
 
Ur ett rent personligt användarperspektiv helt utan tanke på vad som är tradition eller annat så tycker jag såhär.

Vid frilufts sammanhang som fiske, vandring eller annan liknande aktivitet där kniven används några gånger om dagen så föredrar jag en ledad variant med fast ögla för bältet och en metalled som knivslidan sitter i så den kan "dingla" och röra sig efter vad jag gör.

På snickarbrallorna/västen där kniven används dussintals gånger om dagen så föredrar jag en fast konstruktion modell mora med knappfäste så jag kan ta upp och sätta tillbaka kniven med en hand, ofta används 2 knivar en för grov göra och en för rena skärjobb.
Så avhängt av aktivitet för mig iaf.

My 2 cent
 
En molle benplatta är en bra sak att kunna ha viss utrustning som ficklampa,kniv och så lättåtkomligt även vid olika kläder,byten och regnställ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Knivslida Utrustning allmänt 5
Ringh "Liggande" knivslida Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...