Organiserad trädklättring.

Jag är intresserad av trädklättring, den "avancerade" formen med selar och rep med mera. Både av yrkeskäl då jag sysslar med beskärning och vissa gamla fruktträd är väldigt stora, dels av fritidsinttresse, vem drömmer inte om att sitta i toppen av ett stort gammalt träd i skogen och filosofera.

Allt är roligare om man är flera, och även säkrare. Så jag undrar om det finns någon form av organiserad rekreations-trädklättring i Skåne. Eller i frånvaro av detta, något intresse för att göra något?
 
Välkommen ut i Torups rekreationsområde (Bokskogen) :)

Finns en hel del geocacher, om du är bekant med den hobbyn, i trädtopparna där ute.

Är själv en rekreationsklättrare med den hobbyn. Ofta blir det att jag får göra det i min ensamhet då ingen i umgängeskretsen delar något av dessa intressen.

Hade varit roligt att dra ihop ett sällskap för att leka lite med rep i träd någon gång :)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 
Jag blir mer och mer övertygad om att gå en utbildning och köpa in prylar under sommaren. Men just nu äger jag inte bara en karbin-hake.

Man skulle kunna slänga upp en facebook-grupp eller nått och se om det finns intresse nog att få igång något organiserat. Klättring på klippor är ju stort, jag inbillar mig att klättring i träd skulle kunna bli stort också.
 
Har du klättrat något med utrustning i träd tidigare?
Det finns tydligen en "trädfirma" (arborister) i Helsingborg som ordnar kurser i just trädklättring och ibland träffar i trädklättring. Det kostar en del dock.

Innan du väl köper utrustning vill jag dock rekommendera starkt att du provar på olika sätt med lånad utrustning, jag visar gärna vid tillfälle mitt sätt. Har dessutom utrustning för en extra klättrare. Det sker dock på egen risk (Disclaimer!) :)

Jag gick själv en "kurs" i grundläggande firning och klättring, samt en topprepskurs vid senare tillfälle. Det är verkligen att rekommendera, även om man "kunde" det mesta. Men fick då lite bekräftelse från en certifierad klätterinstruktör att man gjorde rätt.

Vill du snacka mer eller sånt som kanske inte passar i ett skrymmande forum så tveka inte att PM:a :)
 
Jag har nu gått en klättrarkurs. Gick i juni. Köpt grejor med. Jag är väl inte helt hundra, men när jag kom hem började jag klättra 2 meter över marken för att öva de olika momenten. Höll på tills sommarförkylningen satte stopp för det. Men nu är jag frisk igen.

Sugen på att klättra, men ja, det är alltid bättre med en kompis.
 
Trädklättring skiljer sig egentligen inte från klippklättring, tycker jag. Efter längre tids sport- och tradklättring samt viss aidklättring så var det inga problem att ge sig upp i diverse träd för att fälla och beskära.

Begriper man grunderna och har erfarenhet så är det inga problem att trädklättra säkert.
 
Den stora skillnaden är väl att vid trädklättring är repet alltid spänt. Vid klippklättring sätter man en säkerhetsfästpunkt lite då och då.
 
Det beror på hur man gör. Jag fäster repet längst ner vid stammen och sätter en grigri i selen och i repet. Sen sätter jag slingor med karbiner runt grenar på vägen upp, på samma sätt som solo aid. På detta sätt kommer repet aldrig vara spänt om jag inte vilar i det.

Backuppknopar , i form av dubbelåtta eller dobbelthalvslag runt karbin, knyts på den fria delen av repet för att förhindra att grigin inte skulle låsa. Detta slarvar jag dock med.

Skall jag stanna och arbeta sätter jag fast mig i en daisychain för att sitta tight och slippa slack och repets elaticitet.

Hur gör du?
 
En cambium-saver runt översta grenen. Repet i savern. Ena änden sitter i ett träd eller något med en HMS-knut och lämplig lösning för att en annan på market ska kunna fira ner mig om en olycka händer. Sedan hänger jag spänt i ett statiskt rep och firar upp mig. Repet är bara slackt på marken.
 
Jag förstår hur du menar, i de träd jag har klättrat har det varit för mycket grenar i vägen för att kasta längre än lägsta grenen, därefter har jag använt soloklättringsmetoden.

Ibland har jag ställt en stege för att nå de nedersta grenarna och spara tid, vilket har vid ett tillfälle visat sig fatalt för stregen när jag börjat fälla större grenar. 😀
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...