Fjädrar

Hej,

Promenerade i runt i skogen här om dagen. Såg det här på några olika ställen, hur har dessa fjädrar till kommit? Vad har hänt? Någon som vet?

Tacksam för svar :)
 

Bilagor

  • IMG_8170.jpg
    IMG_8170.jpg
    106.3 KB · Visningar: 284
  • IMG_8171.jpg
    IMG_8171.jpg
    110.6 KB · Visningar: 269
  • IMG_8172.jpg
    IMG_8172.jpg
    107.5 KB · Visningar: 283
Det är inget tvivel om att det är en fågel som fallit offer för ett rovdjur. Jag skulle gissa på att fjädrarna kommer från en skogs- eller ringduva, men det finns säkerligen andra som är bättre på att bedöma det än jag.

Utseendet på fjäderpennorna ger en ledtråd till vilket rovdjur som varit framme. Är pennornas "rötter" intakta betyder det att fjädrarna dragits ut, detta är något rovfåglar gör. En gissning som ligger nära till hands om det är en rovfågels verk är duvhök.

Är pennorna istället avbitna är det sannolikt en räv som varit framme.

Av dina bilder går det tyvärr inte att se vad som är fallet, en närbild hade underlättat.

TILLÄGG: I den översta bildens nedre högra del finns en stor fjäderpenna som ser ut att möjligen vara intakt. Det får mig att luta åt att det är en rovfågel som varit framme.
 
Senast ändrad:
Väldigt intressant, tack så mycket för informationen, ska titta noggrannare nästa gång.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...