Tips på hundfoder önskas

Gammal tråd, men tänkte bara skriva hur vi gör.

När vi är hemma får hundarna Vom och Hundemat alternativt Mush. Då det inte är ett alternativ på längre turer i fjällen (speciellt på sommaren), så fick vi komma på en annan lösning. Lösningen blev en blandning mellan:

Provit Frystorkad Vom (6490 kcal/kg, 57% fett, 33% protein)
Ziwi Peaks Venison and Fish (4636 kcal/kg, 30% fett, 38% protein)

Hanhunden på 40kg ger vi ~350g vom och 250g ziwi peaks per dag (totalt 600g)
Tiken på 30 kg får ~200g vom och 150g ziwi peaks per dag (totalt 350g).
 
Mat för arbetande jycke

Jag har hundar som jag tränar aktivt med och använder till drag och sök. Har testat en del olika foder. Fryst färskfoder med hundfoder högenergi är något som mina hundar svarar bra på iaf. Beställer från granngården som jag brukar handla hundmat från.

Vet inte hur ni gör men man kan ju hålla på och byta olika foder i oändlighet. Lite nyfiken på att testa foder utan vete och andra spannmål. Men så länge de ser ut att må bra är väl det ett gott tecken nog?
 
Jag har hundar som jag tränar aktivt med och använder till drag och sök. Har testat en del olika foder. Fryst färskfoder med hundfoder högenergi är något som mina hundar svarar bra på iaf. Beställer från granngården som jag brukar handla hundmat från.

Vet inte hur ni gör men man kan ju hålla på och byta olika foder i oändlighet. Lite nyfiken på att testa foder utan vete och andra spannmål. Men så länge de ser ut att må bra är väl det ett gott tecken nog?

Fryst färskfoder är dock ingenting man kan släpa med sig på fjället eller skogen. Även om jag ger det hemma så måste jag ha ett alternativ att ge de gånger vi ger oss ut några veckor på fjället eller under någon längre övning.
 
Eftersom jag skrev i tråden för länge sedan kan jag väl uppdatera med att jag bytte foder i och med att jag misstänkte lite känslig mage hos en av de nya i flocken.
Sedan något år äter dom Orijen Adult Dog med god aptit.
Svindyrt men hundarna trivs.
Jag brukar ge dom en skvätt rapsolja på maten om jag vet att det blir en lite mer aktiv dag. Om det är avsaknaden av spannmål som gör att dom fungerar bra vet jag inte, men dom är nöjda.
 
Kanske själv borde skrivit vad jag ger.

Jag har 2 st schäfrar.

När vi är "hemma" så står de på Vom och hundemat. En dagsgiva brukar se ut enligt följande:

600g #33 (Kycklig)
50g grönsaker
25g kycklingorgan

Ibland får de lite rått tugg (typ oxstrupe, kalkonhalsar, nötrevben, hjortnacke)
Har vi kört drag brukar de få ~200g sprint. Normala sträckor vi antingen springer, cyklar eller åker skidor är ~15-20km. Kör vi längre sträckor (30k+) så kan de bli tillägg av rent kycklingfett.

När vi är ute i skogen/på fjället så brukar jag ge Fodax frystorkade färskfoder. Samt tillägg av frystorkat vom (Provit)
 
Tänkte också såhär 4 år senare ge mig in i denna debatten. Jag har länge har hund och gett våra hundar varierande kost, jag tog lärdom av min morföräldrar och gav hundarna den maten vi åt när det passade och annars vanlig hundmat. Det var förra året som den senaste hunden inte riktigt svarade på maten som jag började leta efter den bästa hundmaten på marknaden och fastnade likt föregående talare för Orijen Adult. Det märks på hunden att han mår bättre och är mer aktiv.
 
Tänkte också såhär 4 år senare ge mig in i denna debatten. Jag har länge har hund och gett våra hundar varierande kost, jag tog lärdom av min morföräldrar och gav hundarna den maten vi åt när det passade och annars vanlig hundmat. Det var förra året som den senaste hunden inte riktigt svarade på maten som jag började leta efter den bästa hundmaten på marknaden och fastnade likt föregående talare för Orijen Adult. Det märks på hunden att han mår bättre och är mer aktiv.

Äh jag vet inte om jag håller med dig ang Orijen, tycker helt klart brit fresh är riktigt bra. https://hundshoppen.se/hundfoder/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
friluftsrookie Tips om ett trevligt tvprogram Hundsport 0
MatteZ Behöver tips hur hundskakeln ska vara placerad. Hundsport 1
Tranan hundens apotek och myggmedel - tips? Hundsport 18
northdog Dragträning tips? Hundsport 5
bladglans Fjällvandra med hund - tips? Hundsport 2
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
pomperipossa hundras...håller på att fundera mig halvt galen Hundsport 38
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
ollebus Nybörjare på fjällvandring Hundsport 21
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
jon090 skillnad på olika draghundar? Hundsport 27
LisaJ På tur med bästisen Hundsport 18
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tumbleweed Elhalsband på polishundar Hundsport 23
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...