Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hattori-kd

Du har tyvärr redan förlorat (på sätt och vis) Alek. Jag har redan testat en äkta Hattori och dessutom äger jag en Itou. Mitt inlägg på Flashback är några månader gammalt, nämligen.

Jag anser nämligen att min R2 Itou är avsevärt bättre än Hattori KD. Visserligen är Hattori-knivarna hårdare i stålet men likväl inte lika nötningståliga. Det här är ett komplicerat ämne som skulle kräva många timmars förklaring men min slutsats är likväl: Itou är bättre än Hattori för ca halva priset.

~Paul~

PS Dock är ju Hattori snygga ;)

Nu måste jag protestera lite. =)
E övertygad om att du ändrar åsikt om du kommer hem till mig och lagar maten i ett par veckor.
Gav gubben min en KD-34 i Julklapp och den är underbar.
Så underbar att det kommer en KD-30 och en KD-31 till honom i nästa vecka.
Beställde även en smal petty men.........
( tyvärr så finns inte KD-31L kvar längre men det ska nog gå att få tag i en om man letar.)
 
Nu måste jag protestera lite. =)
E övertygad om att du ändrar åsikt om du kommer hem till mig och lagar maten i ett par veckor.
Gav gubben min en KD-34 i Julklapp och den är underbar.
Så underbar att det kommer en KD-30 och en KD-31 till honom i nästa vecka.
Beställde även en smal petty men.........
( tyvärr så finns inte KD-31L kvar längre men det ska nog gå att få tag i en om man letar.)
Förstår att du är nöjd :). Det är som sagt svårt att förklara varför man gillar en speciell kniv. Det är oftast en kombination av ergonomi, material och den där sista touchen. Hattori är genomgående mycket fina men jag tycker att Itou är lite mer personliga.

~Paul~
 
Förstår att du är nöjd :). Det är som sagt svårt att förklara varför man gillar en speciell kniv. Det är oftast en kombination av ergonomi, material och den där sista touchen. Hattori är genomgående mycket fina men jag tycker att Itou är lite mer personliga.

~Paul~

Jupp agree!!

Allt handlar ju om upplevelser och personlig smak, men det går fortare att renovera huset sedan verktygshyllan börjar fyllas av Makita produkter.

Visst dom med handtag av horn e ju snygga=)
Men blir det inte tungt med stenhandtag?
Obalans?


Bugar mig djupt annars för din otroliga kunskap, har försökt att följa dina spår på nätet det senaste året, och blir sällan imponerad men...........Tror att jag börjat med avgudadyrkan=)

Skulle behöva en riktigt bra filekniv. Vass o flexibel. Kvalitet = Prisnivå

Och om du kunde rekommendera en lättanvänd slip.
den ska gärna kunna användas till diverse.( Gräsklippare;Lie,Köksknivar,Bits)

Har en OBH nordica= värdelös
Vattensten W-182 Shiageto till finjobb
En bandslip på källarväggen som jag aldrig vågat använda, då jag för många år sedan totalförstörde min första Naikiri=( på en liknande på jobbet.
Ett par brynstål= ???

Bland knivarna märks
Fiskars en gåva som jag hatar=(
OBH Nordica hela bunten= funkar till vardags men........
Global G-2,Gs-11,och en omärkt? ser ut som oriental modellen = Bättre än OBH men.........
2 Dick's 40-50 tal som jag fått i arv av farfar= superfavvisar.. lätta att slipa o hålla vassa
+ en massa oidentifierbart som mest skramlar i lådan.

Ps. funderar på magnetlist till KDisarna, funkar det har inte provat då jag är rädd för rost/ eggen tar skada vi av o på, eller ska man göra ett i trä med neodymmagneter på baksidan?

Återigen min djupaste beundran
 
1. Visst dom med handtag av horn e ju snygga=)
Men blir det inte tungt med stenhandtag?
Obalans?

2. Bugar mig djupt annars för din otroliga kunskap, har försökt att följa dina spår på nätet det senaste året, och blir sällan imponerad men...........Tror att jag börjat med avgudadyrkan=)

3. Skulle behöva en riktigt bra filekniv. Vass o flexibel. Kvalitet = Prisnivå

4. Och om du kunde rekommendera en lättanvänd slip.
den ska gärna kunna användas till diverse.( Gräsklippare;Lie,Köksknivar,Bits)

5. En bandslip på källarväggen som jag aldrig vågat använda, då jag för många år sedan totalförstörde min första Naikiri=( på en liknande på jobbet.

6. Ett par brynstål= ???

7. Ps. funderar på magnetlist till KDisarna, funkar det har inte provat då jag är rädd för rost/ eggen tar skada vi av o på, eller ska man göra ett i trä med neodymmagneter på baksidan?

1. Det är nog snarare tvärtom. Du får bättre balans med ett tyngre handtag eftersom de flesta kock/Santokuknivar är ganska framtunga. Dvs om tillverkaren kan det där med ergo, vilket jag antar att mr Itou kan ;).

2. Tack för det snälla orden. Uppskattas :).

3. http://www.seamountknifeworks.com/gallery.htm

4. En kombo mellan diamant och keramiskt borde funka bra. Märket är inte så viktigt.

5. Lär man sig använda bandslipen så är den ett av de bästa hjälpmedlen. Det finns jiggar och dylikt men mitt råd är att du lär dig att slipa på frihand. Öva på skitknivar innan du ger dig på de bättre pjäserna.

6. Jag kör aldrig med brynstål.

7. Köpte min magnetlist på C Ohlson. Funkar ypperligt. Det är den med träram. Kostar runt 89.- kronor.

Tack igen för uppskattningen!

~Paul~
 
@ dePaul

Det svarta överdraget är bortslipat kring eggen (eggarna). Slipningsförsöket har ju också medfört en viss nednötning av stålet. Inte mer än vid en vanlig slipning dock.
Ska se om jag kan ta en bild på den efter helgen och visa dig.

Nu har jag tagit lite kort på kniven. Vore tacksam för ett utlåtande.
Så här ser min Gerber Mark 1 ut.
Vad tror du om den? Kan det vara ett intressant objekt för samlare?

/Andreas
 
Nu har jag tagit lite kort på kniven. Vore tacksam för ett utlåtande.
Så här ser min Gerber Mark 1 ut.
Vad tror du om den? Kan det vara ett intressant objekt för samlare?

/Andreas
Tyvärr måste jag nog göra dig besviken. Den är lite för mycket nött för att vara riktigt intressant för en samlare. Enklast är att behålla den, kanske slipa om den och använda den.

~Paul~
 
Ok, det var ju synd. Får se vad jag gör med den, kanske försöker sälja den i alla fall. Kan säkert få tillräckligt för att ha råd med en halv special på Oves för den.
Tack för att du tog dig tid i alla fall.
Vet du förresten vad det är för stål i dolken?
 
Ok, det var ju synd. Får se vad jag gör med den, kanske försöker sälja den i alla fall. Kan säkert få tillräckligt för att ha råd med en halv special på Oves för den.
Tack för att du tog dig tid i alla fall.
Vet du förresten vad det är för stål i dolken?
Ja, du kan möjligtvis ha råd att köpa en ½ special på Oves trots att deras priser gått upp efter ombyggnaden ;).

När det gäller stålet så är inte svaret så enkelt. De mest eftersökta MK-1 var de som var tillverkade fram till ca 1980. Dessa var gjorda i L6 kolstål. Ett ypperligt stål! Efter detta datum började fabriken att skära ner på en del modeller och modifiera andra. Man gick därför över till rostfritt AISI 440A stål i MK-1 och MK-2. Dessa knivar är märkta med bokstaven S på bladroten (ricasson).

Om kniven har ett grått handtag så handlar det med all säkerhet om L6. Din har dock ett svart handtag och tillhörande bokstav S (P 1866 S), därför är den tillverkad i AISI 440A.

~Paul~
 
On jag i stället för en snabblunch på Oves nästa gång jag är i Sävedalen väljer att slipa om gerbern, vad föreslår du då?
Går det verkligen att göra om dolken till ett fungerande redskap? Hur, och vilka kan göra det i så fall?
 
On jag i stället för en snabblunch på Oves nästa gång jag är i Sävedalen väljer att slipa om gerbern, vad föreslår du då?
Går det verkligen att göra om dolken till ett fungerande redskap? Hur, och vilka kan göra det i så fall?
Då skulle jag rekommendera Muhréns Sliperi här i Göteborg. Adressen är:

Muhréns Sliperi
Alströmerg. 2
411 01 GÖTEBORG
Tel: 031-15 04 55


För en vanlig slipning tar de 20 kronor. För omprifilering antagligen lite mer. Det jag hade gjort om kniven var min är att lägga allt krut på den ena eggsidag och därmed skapa en helt vanlig knivprofil. Denna egg skulle man kunna dra upp lite högre än bara till halva bladet som fallet är nu.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.