Wilier Mortirolo?

Tänkte sonda lite här om funderingar och erfarenheter av Wilier Mortirolo med Shimano Ultegra.

Fritt att skriva om denna samt om ni gjort affärer med Cykelmagneten.se över nätet och hur det har funkat.

Snabbt svar önskas, då det rycker i cykelbenet igen!!!
 
Samma ram som Exs

Det skall vara samma ram som den ECI mfl säljer under namnet Exs
pro_team.jpg

http://www.eci.nu/produkter/ramar/ovriga/pro_team.htm
De har även den enklare och billigare Exs Team: http://www.eci.nu/produkter/ramar/ovriga/team.htm

Wilier köper väl sina från samma tillverkare.

Eftersom du bor i Sthlm borde det vara en bättre affär att köpa din cykel på ECI istf på postorder, då kan du välja både utrustning och hjul fritt.
(Jag skulle tex hellre välja 105-utrustn och bättre hjul istf Ultegra SL och de USLA Fulcrum R7-hjulen)

Men för dig kanske en dekal med namnet Wilier är värt att betala xtra för?


/Håkan
 
Köp i danmark

Köp i danmark. Wilier, komponenter och hjul är mycket billigare än sidan i förra inlägget. www.bikebuster.dk Cykelmagneten har i och för sig bra pris.
 
Senast ändrad:
Dyrt i Danmark för kompl cykel

Det är möjligt att ramar, hjul och andra komponetnter är billigare hos bikebuster.dk

Men inte för en komplett cykel,
Wilier Mortirolo Ultegra 2008 tar bikebuster.dk 15000 DKK dvs >19000SEK enl forex.se
och bikebuster.se 18723 SEK
medan cykelmagneten.se tar 15000 SEK

Det skiljer iofs minimalt i utrustn mellan cyklarna, tex Fulcrum R5 istf R7 hjul, men både R5 och R7 är USLA hjul, tex så väger de (uppmätt) 1888 och 1873g och har även DÅLIG aerodynamik, dvs de är långsamma.

För den som bor i Sverige, eller vill handla på svensk postorder, får man en bättre cykel genom att köpa den från ECI baserad på Exs Pro-ramen, 105-utrustn(typ) och bra hjul (kolla aerotest-länken ovan).
 
Ska väl säga att priset och utrustningen på cykelmagneten inte är skrivet i sten, utan kan sättas ihop som man vill ha det själv. Min tanke är att gå ner på Shimano 105 grupp och lägga mer pengar på just hjulen. Sen känns det lite kul att ha fått äga en Wilier :)(har en förkärlek till just italienska cyklar!) Och sen vet jag inte hur mycket billigare det blir hos ECI??? Inte mycket om jag inte räknat helt fel?

Har ni några bra förslag på bra hjul som ligger runt 3000:- paret ?
 
Ska väl säga att priset och utrustningen på cykelmagneten inte är skrivet i sten, utan kan sättas ihop som man vill ha det själv. Min tanke är att gå ner på Shimano 105 grupp och lägga mer pengar på just hjulen.
Det är inte att gå ner, det är att investera klokt.

Sen känns det lite kul att ha fått äga en Wilier :)(har en förkärlek till just italienska cyklar!)
Vad är italienskt på den ramen? Tom namnetiketten är väl tillverkad i Kina?

Och sen vet jag inte hur mycket billigare det blir hos ECI??? Inte mycket om jag inte räknat helt fel?
En cykel där varje del är utvald för att den passar dig och har både ett pris och ett utssende som du tycker om blir en billigare cykel eftersom du då kommer att vara mer nöjd med den och använda den oftare och med större glädje.
Ofta översedda saker som spelar stor roll för både komfort, kontroll och upplevelse är sadel och styre.
I en välsorterad butik får du förutom hjälp att välja de prylar som passar dig dessutom hjälp att anpassa sittställningen med en såpass viktig sak som styrtappslängd.

En cykel som inte är komfortabel och du inte trivs med blir dyrare inte enbart pga att du är tvungen att köpa en ny bättre cykel snabbare, cykeln blir dessutom inte använd med lika stor glädje.

Har ni några bra förslag på bra hjul som ligger runt 3000:- paret ?
Mitt förslag är att du börjar med ett par vanliga 32-ekrade hjul med bra nav och fälgar, dessa allroundhjul kommer du att kunna ha lääänge.
Sedan kan du köpa lätta snabba hjul, tex kolfiberhjul.
Jag byggde ett par 32-ekrade hjul i vintras för <3500:- som landade på samma vikt som Mavic Ksyrium-hjulen.
Titta också på hjultestet jag länkade till ovan
 
Vad är italienskt på den ramen? Tom namnetiketten är väl tillverkad i Kina?
Men Håkan för somliga betyder etiketten en hel del. Jag kör med Campagnolo-prylar, trots att Shimano kan fås billigare till i princip samma funktion. Och jag skulle inte tveka på att lägga nån tusing på att det står Wilier på ramen istf ECI. Dvs olika Håkan, olika värderingar ;)

Men angående hjulen, så har du helt rätt!
 
jag skulle inte tveka på att lägga nån tusing på att det står Wilier på ramen istf ECI.
Vi har alla olika värderingar.
Om priset är lika/så gott som lika är stödet/hjälpen jag kan få genom att handla lokalt mer värt än namnet på etiketten.
Men det är jag det.

Det finns säkert renodlade Italo-filer som fnyser åt ett italienskt namn på en ram som är både designad och tillverkad i Kina.

Men tiderna förändras, sedan flera år tillbaka tillverkas alla kolfiber Pinarello i Kina och tom Colnago har nu gått ut och annonserat att deras kommande ram CX-1, som skall bli både den lättaste och 'bästa' de har gjort, skall tillverkas i Asien
http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=/tech/2008/news/06-04

Men det viktiga för Mathias är ju att han får en cykel han är nöjd med.

Men angående hjulen, så har du helt rätt!
Det finns vissa saker som alla är överens om... :)
 
Jag har nu kollat upp ramarna lite mer, Wilier Mortirolo skall ha en likadan ram som den enklare Exs Team
team.jpg

6000:-

Personligen skulle jag iofs ändå lägga pengarna på den bättre Exs Pro

Har hittat drömcykeln nu, (Madone 5.2...):)
Du har gått upp en del i pris nu, dubbelt så mkt ungefär.
För du hittar väl inte en Trek Madone 5.2 under 30000:-, eller?

Den finns testad i nummer 9/2007 av tyska tidningen Tour, hela testet finns att gratis ladda hem här
3 sid PDF

Om jag vore du skulle jag innan köp titta närmare på den moderna klassikern Scott CR1, den har sedan den presenterades 2003 varit ledande bland moderna ramar.
Den finns testad i det här testet av proffsens TdF-cyklar 2006, bland konkurrenterna finns bla Trek Madone 5.9
12 sid PDF

En ngt enklare modell av Scott CR1 (ramen är <100g tyngre jmf med proffsens) som kallas Pro säljs av bla CykelCity för 25000:-
Då får man inte bara en mkt bra ram och Ultegra-utrustn, hjulen är dessutom riktigt hyfsade för prisklassen: Ksyrium Elite.
Scott-CR1-Pro_1781.jpg

http://cykelcity.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=2505&cat=109

Men om du kan tänka dig att betala 25900:- så kan du få en cykel med mkt bra kolfiberram, Ksyrium Elite-hjul (mkt bättre däck) och Dura Ace-utrustn
Den för 2008 rejält uppgraderade Canyon Ultimate CF 7.0


Om strl/geometri passar så skulle jag i 1a-hand kolla närmare på Canyonen.
Men det är jag det....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brollenius Wilier Izoard vs Mortirolo? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...