Vilken (god) maträtt tar ni alltid med er ut?

Egentorkad hemmalagad köttfärsgryta med potatis är standard eftersom det är så enkelt att förbereda hemma och laga på fjället. Med en skvätt rödvin i grytan och resten i kocken så tycker jag att det är en hit. Kanske ska nämna att det är jag som är kocken... :)


Men favoriträtten som ALLTID åker med numer är en kycklinggryta med kokosmjölk, mangocurry och råris.

I princip bestående av en näve diverse torkade prylar (paprika, lök, vitlök morötter, champinjoner, broccoli), currymangomarinerad torkad kycklingfile, råris samt kokosmjölk i "block" (den som är i en blå kartong och fast, ej flytande). Med lite extra currymango och chiliflkes på toppen så är det jädrans gott.
 
Får jag bara skriva en enda sak, så måste det ju bli nötter :)

Nej, jag har ingen särskild maträtt, som alltid hänger med, men absolut några " livsnödvändiga" ingredienser/råvaror, som verkligen gör det på varenda tur.

.........

Läsaren får själv föreställa sig hur man kombinerar ovanstående till ett antal maträtter :) (alternativt läsa om det här och utförligare här)

Joanna, om du någon gång skulle få för dig att skriva en bok om friluftsmat så lovar jag att jag kommer köpa den! Jag tror att den boken skulle ha goda chanser att bli referensbibeln No.1 i ämnet.

Tillsvidare är jag så nöjd och glad över att du fortsätter att dela med dig här på Utsidan. :)
 
En perfekt lunch eller middag som jag brukar laga när jag är ute:

Koka upp en påse Uncle Ben jasminris. Dela en eller två ölkorvar och lägg på. Ringla på olivolja (från en 1 dl flaska). Salt och peppar.

Annars blir det oftast en termos kaffe och ett par riktligt fyllda dubbelmackor på dagsturer.

Nötter och choklad är perfekta som snacks.
 
Lite dyra kvalitets ostar,korvar och lite olika sorters oliver eller (lax och stenbitsrom/majonäs) och tunnbröd att göra smaskiga pribelönta brödrullar av.

Är tempen rätt så lövbiffar , dom är ju bara och grilla med eller utan grillfolie o salta.
 
OT:
Joanna, om du någon gång skulle få för dig att skriva en bok om friluftsmat så lovar jag att jag kommer köpa den! Jag tror att den boken skulle ha goda chanser att bli referensbibeln No.1 i ämnet. (...)
Tack *rodnar*, men ett omöjligt projekt för en som inte kan ange en "riktig" maträtt i denna tråd och aldrig lyckats hålla sig till ett recept vid egen matlagning :).

Jag har själv fått massor med uppslag på Utsidans forum, och tycker den sortens utbyte är roligare. Många bidrar med diverse deltips och "byggstenar", som man kan använda och kombinera efter egen smak.

OnT:
"Besan laddu" i sin osötade version har faktiskt utsiker att bli min favvo-mat på vandring. En kaloribomb, som kan kryddas inom vida ramar och kräver ingen tillagning.

Och så glömde jag ju diverse "energi-bars" :)
 
(...) (paprika, lök, vitlök morötter, champinjoner, broccoli), currymangomarinerad torkad kycklingfile, råris samt kokosmjölk i "block" (den som är i en blå kartong och fast, ej flytande). Med lite extra currymango och chiliflkes på toppen så är det jädrans gott.
Låter helt fantastiskt gott! Två frågor:
  • Funkar det fasta kokosblocket precis som kokosmjölkpulver i matlagningen? Kräver den t ex kokning?
  • Var får du tag på alt. hur tillverkar du currymango?
...och ja, chiliflakes hör också till nödvändigheterna :)
 
Torkad chili con carne med olagligt mycket bönor. Vita bönor, svarta bönor, kidneybönor. En burk av varje till 4* portioner. Knorrs färdiga chili con carnekryddmix och rejält med torkad tomatpuré. Rejält med gul lök.

Torkar allt separat och portionsförpackar.

*Tar man med sig snabbris så räcker det till fler portioner.
 
Låter helt fantastiskt gott! Två frågor:
  • Funkar det fasta kokosblocket precis som kokosmjölkpulver i matlagningen? Kräver den t ex kokning?
  • Var får du tag på alt. hur tillverkar du currymango?
...och ja, chiliflakes hör också till nödvändigheterna :)

Kokosblocket smälter och behöver inte kokas så det funkar bra att bara koka upp grytan och sedan låta den stå och mysa. Jag fick vid ett tillfälle inte tag i kokosmölkpulver och var ute i senaste laget så blocket blev en nödlösning. Jag har sedan fortsatt med det då jag tycker att det blir lite krämigare konsistens.

Och currymango, eller snarare mangocurry, är en simpel färdig kryddblandning, https://www.santamariaworld.com/se/produkter/indian-mango-curry/
Antar att det skulle kunna ersättas av vanligt currypulver och torkad riven mango om man vill göra det lite mer från grunden själv.
 
Jag förutsätter att rödvinet är frystorkat :)

/John

Självklart! Och rödvinspulvret packas ju i små Kodakburkar precis som den frystorkade ölen och Whiskyn. Och sedan blandar jag ju bara upp det med det rena brännvinet jag har med mig så är det ju drickbart igen... :)

Annars så skulle man, rent teoretiskt, kunna ha med sig små-tetror och laga just den grytan första kvällen. En tetra på 25cl passar perfekt till att slå i grytan och ge en skvätt till tvenne vandrare. Ahhh, finns inget som lyfter smaken på billigt rödvin som att dricka det ur en emaljmugg med Helagsmassivet i blickfånget.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...