• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Pddel kompis Älvsbyn - Piteå

Hej!

Jag kommer att ta en tur ner för Piteälven den 20:e nu i helgen med lite fiske å livsnjutning i lugn tempo. En över nattning är planerad så tempot kommer vara lugnt och skönt utan stress av mobiler m.m. avslappning är målet.

Tänkte därför höra dels om någon mer skulle var sugen på den sträcken lördag-söndag men även höra om det är någon som tagit den korta turen då jag själv inte gjort det utan bara kört förbi den med bil några gånger. Vet att det blir ett fint lyft vid Sikfors kraftverk men osäker på om man behöver lyfta på några fler platser än så?

Tackar för svar och feedback då det blir min första paddling helt alen :)
 
Hej Micke!

Det var en underbar tur måste jag säga, lite regnigt i början men det gav sig efter någon timme:)
Kommer att göra om samma sak i sommar men då är tanken att starta vid slutet av storforsen och sen bara njuta och ta det lugnt ner till Pite.
Vi är 3-4 stycken i år som ska upp å paddla ner till pdol:)
 
Det går jättebra att starta vid hotellet alldeles nedanför Storforsen.Om ni har tur glider ni in mot Piteå samtidigt som gummibåtarna. Det är en tradition att starta i Böle (om jag minns rätt) och åka i någon form av uppblåsbar båt till PDOL. Det är jättemånga (främst ungdomar) som gör så...

Skriv gärna och berätta när ni ska paddla. Jag kanske har läge att köra den sträckan åxå?
 
Piteälven...

Hej!
Kan man paddla från Storforsen ner till Piteå utan att behöva köra fors? En damm är det om jag inte är helt felorienterad...

Mvh
/ Matti i Jokkmokk
 
Det är några forsar mellan storforsen och piteå.
Banforsen några km nedströms vidsel. Går bra att köra med alla kajaker om man känner att man fixar det. klass 2-3
Fällforsen faller 10m på en kort sträcka, klass 5. Bör bäras.
Grenforsen ca 1.5km uppströms sikforsdammen. Liknande svårighetsgrad som banforsen.
I övrigt så är det inte mycket till forsar på sträckan, bara några ställen där det strömmar en del och kan vara lite vågor.
Alla forsarna går bra att bära förbi. Om du kollar på google maps så syns dom ganska bra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.