Varför tält utan golvmatta?

Vi har hittills alltid tältat med "billiga" jula/clasohlson tält men tänkte satsa och köpa ett rejält tält och har spanat en del på Tentipi.
Varför saknar dessa tält golv?
Är det vanligaste att man använder tipitält utan golv eller är detta någonting man bör ha och bara för att mjölka ut några kronor extra så säljer man dessa löst?
Vilka vettiga alternativ finns till tentipi?
Vi kommer aldrig tälta under vintersäsong utan det är främst sommar och höst.
 
Jag tror det är relativt vanligt att använda tentipi utan golv, men framförallt ger att sälja det i delar en flexibilitet, man kan välja om man vill ha golv eller innertält och också välja vilket golv man vill ha. Ska man elda i tältet vill man inte ha innertält, men är man i extremt myggiga områden har innertältet fördelen att det stänger ute insekter bättre. Tänker man sig att ha en öppen eld i tältet vill man kanske inte ha nåt golv alls Vad det du tycker verkar tilltalande med tentipi? Det är ju en ganska speciell typ av tält, köper man exempelvis ett Hilleberg eller Fjällräven (som väl också måste betraktas som rejäla tält) så får man ett mer klassiskt tält med innertält i paketet.
 
Halva poängen med kåta är att man slipper golv.
I ett tält sover man. En kåta är mer som ett hus. Du lagar mat, eldar, slår ut kaffesumpen och diverse värskor direkt på marken bredvid elden/mittstolpen, går in och ut med skor, o.s.v.
En kåta är också så pass stor att det kan vara svårt att hitta plana ytor där golv funkar. Utan golv gör det inget om det hamnar en stubbe i kåtan. Stubben blir istället till ett litet bord eller stol.

Vill du ha golvet heltäckande så blir det problem om det regnar, för en utav kåtans fördelar är den goda ventilationen tack vare taköppningen.
Den rimliga kompromissen blir ett öppningsbart golv, men i mina ögon är det bättre att nyttja stora tunna liggunderlag (finns 2x1 m i 3 mm tjocklek). Då får man gott om "golvyta" utan trasslet som ett fast golv innebär.

Enda gången jag saknar golv i min tältkåta är när den används på gräsytor, t.ex. på en camping. Då är man sällan "skogsklädd", och det är förvånansvärt mycket markfukt i gräsmattor.

Vill man däremot ha en mindre tältkåta istället för ett vanligt tält (kanske för takhöjdens skull), då skulle det funka med golv. Men då blir det inte frågan om att "ha en kåta", utan mer en fråga om pyramidtält.

Har aldrig haft problem med att myggor tar sig in. På rismark får man tynga ner kjolen mot marken med pinnar och stenar, men i vanliga fall behövs inte ens det. Tack vare den goda ventilationen kan du ha en myggspiral inne i tältet om du vill.


Tentipi är mycket och kvalitativa. Sömnadsarbetet och och alla detaljer är otroligt välgjorda. Däremot kostar de en slant.
Finns både Helsport och Bergans till lägre pris.


Ska du nyttja det i skog och mark eller på campingplatser o.d.?
 
Vi kommer mestadels (95% av gångerna) använda det när vi är ute och kajakar, alltså inte på campingplatser.
I dagsläget så har vi med oss 2st 3mannatält och är rätt bekväma av oss vilket innebär att vi försöker styra resorna till när vädret är bra.

Vi är 2 vuxna, 2 tonåringar (som vi inte vet hur länge dom vill hänga med) samt 1 hund av mellanstorlek.

Orsaken till att jag börjat titta på tentipi är att det verkar vara fantastiskt lätt att slå upp, möjlighet att kunna ha någon form av värme i det, rymligt.
men tyvärr är det ju rejält dyrt.
 
Alternativ

Bergans och Nordisk har tipimodeller.


Ett annat alternativ är två tält 2+3 manna av medelkvalitet det ger mer flexibilitet om barnen inte vill med eller vill iväg själva. Samt kanske en tarp/presänning att spänna upp över utrustning, till frukost eller som vindskydd till kvällsbrasan.
 
Vi kommer mestadels (95% av gångerna) använda det när vi är ute och kajakar, alltså inte på campingplatser.
I dagsläget så har vi med oss 2st 3mannatält och är rätt bekväma av oss vilket innebär att vi försöker styra resorna till när vädret är bra.

Vi är 2 vuxna, 2 tonåringar (som vi inte vet hur länge dom vill hänga med) samt 1 hund av mellanstorlek.

Orsaken till att jag börjat titta på tentipi är att det verkar vara fantastiskt lätt att slå upp, möjlighet att kunna ha någon form av värme i det, rymligt.
men tyvärr är det ju rejält dyrt.

Finns det någon anledning till att ni vill ha golv, eller är det bara att det känns ovant eller konstigt?
Är det ovanan som spökar så vill jag rekommendera att ni testar golvlös kåta. Helt överlägset i min mening.

Om vikten inte är ett stort problem (ni paddlar, vilket underlättar) rekommenderar jag bomull/polyester-duk.
Klimatet under en ventilerande väv är otroligt bra. Aldrig fuktigt.
Enda nackdelen är att man måste impregnera om den efter en viss tid. Jag har haft min kåta i åtta år, och nu börjar det bli dags för mig. Det är tydligt att det är biten närmast rököppningen som måste åtgärdas, vilket är orsakat av säkert 100 timmars öppen eld. Hade jag inte eldat så mycket hade behovet legat längre fram i tiden. Impregnerar gör man själv med pensel, men kostnaden för medlet om man måste impregnera en hel 7:a tror jag ligger på kring 1500 kr.


Tentipi säljer ofta begagnade kåtor (uppsatta på mässor, fläck på duken, etc.). Dessa hittar du här:
http://www.tentipi.se/fynda-tentipir-produkter/
Just nu hade de bara en stor kåta, men det brukar finnas en del att välja mellan. Håll koll där veckorna efter stora mässor.
Köpte själv min den vägen. Fick den för 8000 kr. Nypriset på en Safir 7bp låg på 12000-13000 kr på den tiden, så det var bra rabatt för en liten fläck på duken.
 
För vår del är det att de mest känns ovant att ha ett tält utan tältgolv.
Jag ska absolut hålla koll på deras utförsäljningssida och se ifall det kommer upp någonting.

Tack för all hjälp och tips
 
Vi använder ett par vanliga presenningar som golv i tältkåtan när vi vill täcka hela eller delar av golvet.Kostar en hundring eller två. Presenning under sovplatserna kan vara bra för att hålla sovgrejor rena och inget golv på andra halvan och vid eventuell eldstad/kamin. Tentipi för 7 pers tycker jag är lagom om man är 3-5 personer -skönt med utrymme för att umgås, ha grejor mm.
 
Ett billigt alternativ är Helsport Nordmarka 6, som väl dock inte har alla funktioner Tentipi har. Men jag betalade ~2500 inkl golv, och har använt det till bilcampingsturer sedan förra sommaren, och även haft öppen eld i.
 
Vi har använt en Moskoselskåta (företaget bytte sedan namn till tentipi) en del vid skärgårdspaddlingar med familjen. En nackdel med löst golv är risken för mygg och framförallt myror.

Regnar det eller är värmebölja blir det torrare respektive svalare (skorstenseffekt) i tältkåtan än i ett par mindre tält om man är 5-6 personer.

Det är mkt riktigt ibland svårt att hitta lämplig yta och mark för en stor tältkåta i skärgården.

Finns mkt skrivet om tältkåtor i tidigare trådar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogstoker Vinterövernattning utan tält/sovsäck med liten påverkan? Bo och sova 20
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.