Mest värda vandringsresan i förhållande till pris?

Hej!

Vandring ses ofta som ett väldigt ekonomiskt sätt att resa och upptäcka nya platser, vilket också oftast stämmer. Vill man dock se mer exceptionella platser kan kostnaden gå upp ganska mycket. Länge har jag velat åka till Svalbard till exempel, men har inte haft råd.

Min fråga är därför, vilket utomlandsområde har varit mest värd i förhållande till det pris ni betalade för upplevelsen?

Mvh,
Mr Muntz
 
Hej!

Vandring ses ofta som ett väldigt ekonomiskt sätt att resa och upptäcka nya platser, vilket också oftast stämmer. Vill man dock se mer exceptionella platser kan kostnaden gå upp ganska mycket. Länge har jag velat åka till Svalbard till exempel, men har inte haft råd.

Min fråga är därför, vilket utomlandsområde har varit mest värd i förhållande till det pris ni betalade för upplevelsen?

Mvh,
Mr Muntz

Utanför Sverige skulle jag säga Jotunheimen i Norge och Alperna. Tycker man det är för dyrt att bo på fjällstationerna i Jotunheimen så går det alltid att tälta. I Alperna går det att hitta billigt boende. Man tar sig dit med lågprisflyg, alt tar bilen om man är några stycken.
 
Om man ska vara borta länge och är intresserad av alpin miljö är framförallt Bolivia men även Peru väldigt prisvärt.


Varit i Höga Atlas i Marocko två år i rad också, flyg ToR runt 3500 kr kostade det mig. Väldigt billigt på plats.
 
Monte Negro

Jag röstar på Durmitor. Att vara ett par veckor i detta område är inte dyrt, men du får en rätt unik bergsupplevelse. På ett område ungefär lika stort som Sylarna-massivet trängs fler +2000 toppar än vad som finns i hela vår fjällkedja. Helt unikt.

...resan dit t ex flyg till Podgorica och sedan buss till Zabljak.

//J
 
Spanien och Portugal

Jag rekommenderar Spanien och Portugal. I båda två länder är mat (såväl i stormarknad som i restaurangen) rätt billigt, samma för boende i gästhus eller enklare hotell.

Att vandra t.ex. genom Pyrenéerna (högsta punkt 3404 möh), Picos de Europa (2648 möh), Somiedo (2194 möh), Sierra Nevada (3478 möh), Sierra de Gredos (2592 möh), Serra da Estrela (2000 möh) och Peneda-Gerês (1500 möh) är spännande. Väldigt branta berg finns överallt och mycket vildmark. Måste inte kosta mycket pengar alls.
 
Jag skulle definitivt säga Himalaya bergen, från Kathmandu. Jag gjorde den nyligen och det är vackert, man kan trekka till ordentliga höjder (om man nu vill det) och det är väldigt bra priser!
 
Om man ska vara borta länge och är intresserad av alpin miljö är framförallt Bolivia men även Peru väldigt prisvärt.


Varit i Höga Atlas i Marocko två år i rad också, flyg ToR runt 3500 kr kostade det mig. Väldigt billigt på plats.

Låter fantastiskt faktiskt. Har sett många runt om internet som går med guide, packåsnor osv. Är detta att rekommendera? Hur gjorde du och var gick du?

mvh;
Muntz
 
Jag var med Pathfinder Travels i Atlasbergen, Marocko 2014 och det var verkligen prisvärt.
Mulåsnor gick före med vårt bagage, bärarna satte upp tält och lagade all mat så det var ganska bekvämt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.