Använda Trangia som värmare i tältet

En fotbotten till tältet i form av en byggplast gör att den mark som du värmer upp inte avger vattenånga till tältet. Det brukar alltid hjälpa men gör den inte större än botten till innertältet annars kan yttertältstakvatten rinna in.
 
Senast ändrad:
Nu har jag väckt denna tråden igen.
Har ej gjort något åt det med värmare.
Men tanken var att använda mitt Trangia typ så här på bilden.
Den värmare är ju till en kåta.
Funderar på om det var dumt att köpa ännu ett tunneltält
428bad0960b03f74fd51895047bc11f3.jpg


Skickat från min XT1650 via Tapatalk
 
Nu har jag väckt denna tråden igen.
Har ej gjort något åt det med värmare.
Men tanken var att använda mitt Trangia typ så här på bilden.
Den värmare är ju till en kåta.
Funderar på om det var dumt att köpa ännu ett tunneltält

Har en heatpal till min moskosel kåta i canvas ger en mycket trevlig värme så länge det brinner. Tar inte många sekunder att bli kallt efter att den slocknar. Nu brinner ju heatpalen större delen av natten, vilket ett trangia inte gör.

Har eldat med stormkök (spritkök) i kåtan också , fungerar fin fint det med men i och med att kåtan inte har något golv så är ventilationen lite bättre än i tält. Går inte in på vedeldning här.. men det är också gjort.

Elda i tält har jag inte gjort, skulle kännas för oroligt med öppen låga i ett litet tält, man vill ju inte bli vaccuumförpackad av smält tältduk.

Gör som du tänkte, slakta ena köket och se hur det fungerar, alltid kul att pyssla

eller skaffa en bra dunsäck och att använd en varmvattenflaska som du VET klarar hett vatten och inte läcker.
lägg flaskan i sovsäcken så har du go'värme i många timmar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...